Hej!
Vi har dragit om elen i vårt hus och jordat alla uttag. Ska nu koppla in en lampa där jag ska montera på en stickpropp. Ska jag använda en jordad eller ojordad stickpropp? Vet inte om lampan i sig är jordad - tror inte det. Hittade vissa symboler på insidan av lampan som är en random light - se bilder. Mkt tacksam för input!
Mvh
Johanna
Vi har dragit om elen i vårt hus och jordat alla uttag. Ska nu koppla in en lampa där jag ska montera på en stickpropp. Ska jag använda en jordad eller ojordad stickpropp? Vet inte om lampan i sig är jordad - tror inte det. Hittade vissa symboler på insidan av lampan som är en random light - se bilder. Mkt tacksam för input!
Mvh
Johanna
Lampsockeln ska inte ha jord, bara fas och nolla, om armaturen är av metall bör den kopplas till jordJ JoBe80 skrev:Hej!
Mvh
Johanna
Ok hur jordar man lampan? Har köpt jordad lamppropp på ikea. Räcker det?J Josth skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-jordad-vit-30465432/
Nej, då måste du ha jordad sladd och bygga om till jordat. Du kan läsa hur man bygger om lampor i följande guide: https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt Enklast kanske är ett nytt dubbelisolerat sladdställ med Euro-propp som kopplas till lamphållaren.
Moderna armaturer för inomhusanvändning tenderar idag att vara dubbelisolerade. Det ska framgå på skylt/etikett med en dubbelkvadratsymbol.
Att bygga en armatur med jordning fördyrar och komplicerar produkten.
En SKX-kabel ("lampsladd") brukar användas, även i och genom metalldelar då den ger dubbla skydd mot beröring.
En SKX-kabel ("lampsladd") brukar användas, även i och genom metalldelar då den ger dubbla skydd mot beröring.
Hittar ingen dubbelkvadrat. Lampan är inköpt 2010.E etompau skrev:Moderna armaturer för inomhusanvändning tenderar idag att vara dubbelisolerade. Det ska framgå på skylt/etikett med en dubbelkvadratsymbol.