Vi har vattenburen värme som värms av elpatron i en åtta år gammal oljepanna (CTC 1100 Family). Shunten styrs av en automatik (Thermomatic) med rumsgivare i nedervåningens största rum (allrum/matplats/kök) och tempmätning på utgående vatten från shunten.
Nu har vi gjort iordning källaren som tidigare var förråd till vuxenvardagsrum/arbetsrum och skulle behöva värma rummet mer än tidigare (idag en liten radiator på samma krets som resten av huset). En fläktkonvektor verkar vara den bästa lösningen (=cirkulation på luften för att minska källarkänslan).
Frågorna är två:
1 Kan jag koppla in konvektorn på returledningen, ett par meter innan returvattnet når shunten.

2 Jag siktar på en fläktkonvektor med egen termostatfunktion (som alltså känner av temperturen i rummet och justerar sig själv för att uppnå inställd temp). Hur funkar det med varierande intemperatur (om jag kopplar in den enligt ovan) på vattnet?

Någon som har erfarenhet av ett liknande "blandat" system?

Varför på returen när ni har oljepanna på en vp kan jag förstå men ite på en panna??

Vi har bara en slinga för hela huset och skulle jag koppla in fläktkonvektorn på tillröret skulle den hamna först nere i källaren. Automatiken vi har känner av rumstempen i rum som påverkas av de vanliga elementen och ställer sen in uttemperaturen från shunten för att reglera rumstemperaturen (automatiken mäter rumstemp och uttemp en decimeter från shunten).
Min tanke var att en fläktkonvektor med egen temperaturreglering först i kedjan skulle ställa till det för automatiken som lirar ihop med de vanliga elementen som kommer senare. Men har jag tänkt helt fel kanske? De slår mig ju nu att elementen är parallellkopplade och att varje element har en egen anslutning till returen... Tempen i tillröret är densamma även efter avledning till en fläktkonvektor som första element?

Hjälp mig att reda ut den här soppan som jag lagat till mig själv...

Om dina element är parallel koplade så har du ett så kallat tvårörs system då skall fläkt konvektorn ha en anslutning till framledningen och en till returen.
Om du får kallt överalt utom där fläktkonvektorn sitter så bör du kanske flytta rumsgivaren men det borde inte blli några problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.