Hej alla,

Sedan ett halvår har vi haft värme i radiatorsystemet från vår nya bergvärmepump. I källaren står en Varmitek-pump med en 500 liters ack-tank, där extra värmeslingor är förberedda både på radiatorsidan och på ack-tanksidan (pumpen funkar så att den är inkopplad på radiatorsystemet tills dess acktanken blivit för sval, då kopplas den över dit och eldar på o.s.v.). Jag har två frågor - (1) var koppla in mot VP och (2) hur bäst reglera golvvärmeslingorna.

(1):an först - Det är nu dags att koppla in de nylagda slingorna i badrum och entré och nu undrar jag vilken som är den bästa lösningen. Vi vill ha viss värme i badrummet även under den varma delen av året. Om vi kopplar in mot radiatorsystemet så måste vi ju köra det under hela sommaren, men man kanske kan sätta in ventiler som gör att vi kan stänga av radiatordelen. Samtidigt gör ju radiatorsystemets temperaturreglering att vi måste öka på värmeinställningen under sommaren så att inte pumpen levererar typ 19-gradigt vatten till badrumsslingorna när det är 25 grader ute. Om vi istället kopplar in på ack-tanken så blir ju temperaturen hyfsat konstant (nu är ack-tanken inställd på 45-50 grader [det är genomströmningsvärmare för varmvattnet]) men ställer inte detta till problem med "skiktning" i acktanken, eller har jag fått detta om bakfoten? Vilket är bäst?

Och så (2):an. Jag har surfat runt och tittat på olika shuntgrupper m.m. och det verkar som om Wirsbo har en vettig lösning. Man kan utrusta deras shuntgrupp med elektroniska termostater som styr respektive slinga, men behövs verkligen detta om golvvärmen är kopplad till radiatorsystemet? Att det behövs om man kopplar golvvärmen till acktanken kan man ju förstå.

Tacksam för tips,

/Jan

Trög som jag är fattar jag inte riktigt hur den där tanken ser ut? Det är en stor tank på 500 liter, inte dubbelmantlad. En slinga för varmvatten - varmvattnet värms vid genomströmning. Du har också en slinga extra. Är VP ansluten till denna slinga eller är radiatorkretsen ansluten hit? Eller matar VP acktanken via andra anslutningar? Är tankens vatten samma som radiatorvattnet? Du säger att den värmer antingen radiatorvatten eller tankvatten, men då används alltså bara tanken för att varmvattnet skall ha något att strömma igenom? Förklara hur det är kopplat så en femåring fattar..... :)

Din #2: Min efterforskning tidigare i år visade att det finns en hel hög tillverkare av golvvärmepryttlar. Allt ser mer eller mindre likadant ut när det gäller shuntar och fördelningsblock. Wirsbo har överlägset bäst dokumentation på webben och en bra support via telefon som gärna hjälper oss glada amatörer. Wirsbo är dessutom inte dyrare än något annat (www.rinkabyror.se) så det var ett naturligt val för mig.

Angående behovet av termostater: Målet med regleringen av VP är att producera så lågtempererat vatten som möjligt och vi vill ha så högt flöde i systemet som möjligt. Du har en blandmiljö av radiatorer och golvvärme och då krävs oftast en shunt pga radiatorerna kräver högre temp än golvvärmen gör. Ett avsteg från det perfekta mao. Givet att shunten tappar vatten från radiatorkretsen är det ju i teorin möjligt att justera shunten på lämpligt sätt + vrida in varje slinga på sådant sätt att temperaturen är behaglig i alla rum. Radiatorvattnet, vattnet till shunten och golvvären är ju reglerat av utetemperaturen och därmed är tempen behovsreglerad. Vi klarar oss alltså utan rumstermostater?

Vissa av dina slingor ligger i rum på solsidan, andra i skuggade rum, några kanske tillochmed bådeoch. Här krävs kanske en anpassning under dygnet för att erhålla en behaglig och jämn temperatur. I vissa fall kan det räcka med en innetempgivere kopplad till VP. Då kan man hantera solinstrålning, vedeldning i kamin etc på ett bra sätt. Dock har man bara EN givare, så om signalen från denna inte är represenativ för alla slingor/rum kan det ju bli lite knas. Alternativet är då en styrning per slinga - en rumsgivare per slinga/rum. Detta kan förstås även kombineras med en innetempgivare.

Med alla dessa rumsgivare lär vi uppnå en behaglig, jämn innetemp - vi verkar dock vara rätt långtifrån det optimala för VP? Jo. Stundtals har vi strypt flödet i värmesystemet (alla slingor kanske stängda) och vi riskerar också att få besvär med intrimningen av systemet - är det radiatorer eller golvvärme som gör att rumstermostaterna är nöjda?

Du vill också köra några få slingor sommartid och detta kräver också lite eftertanke. En kran på framledning till radiatorerna gör susen men då kanske VP inte har mer än några deciliter vatten att jobba mot - en eller två slingor? Du har dock redan investerat i guds gåva till värmepumpen - en acktank - så problemen borde vara hanterbara.

1. Om du matar shunten med radiatorvatten (utetempstyrt av vp) behöver du INTE ha en shunt med elektronisk reglering - det har du ju redan.

2. Jag tror att fördelarna med rumstermostater (komfort) överväger nackdelarna.

3. Om du kan använda acktanken så att VP arbetar mot både ack och golvvärme samtidigt är sommarvärmen fixad på ett bra sätt. VP har vatten att jobba mot och du får det varmt under fötterna.

4. Jag får en känsla av att du har fast temp på vattnet i tanken och kopplar du golvvärmen mot denna så krävs utetempstyrning av shunten. Dock är ju detta ett lite trist sätt att använda VP på eftersom du tvingar vp att producera varmare vatten än den behöver för uppvärmningen och därmed blir den mindre effektiv. Nu kanske fördelarna med att ha färskt varmvatten överväger, men dock... Tillsammans med någon leverantör skissade jag på en lösning med acktank som körde dubbel flytande kondensering. VP jobbade mot acktank med flytande kondensering, dock höjt 5 grader mot radiatorkretsen. Fördelen med detta var att pumpen jobbade i hyfsat effektivt arbetsområde (så låg som möjligt + 5 grader) samtidigt som varmvatten kunde värmas. I denna lösning förvärmdes dock bara vattnet innan det åkte in i en el-vb. Jag valde inte denna lösning....bidde lite dyrt med all reglering.

Nu kräver chefen att jag går till sängs - vi får fundera vidare?

Ahh... Var detta ett svar eller var detta ett svar? * Ler lyckligt *

Jag beklagar otydligheten i min beskrivning av systemet. Jag förstår att jag hänfallit åt det beteende vi i vår generation anklagar de äldre för, du vet, när de ringer och har något problem med videon så är ordet "video" det enda tydliga, för problembeskrivningen i övrigt är fylld med objekt som mojen, grejen, "och när jag tryckte på den där du vet så pep den där grunkan" o.s.v. Här handlar det om golvvärmeSLINGOR och acktanksSLINGOR (när min frun hörde mig tala med byggchefen om hur vi skulle "lägga slingor" tyckte hon att det var bra att vi äntligen talade om livets väsentligheter, men hon förstod sitt misstag när det visade sig handla om hur man förlägger slingor).

Hursomhelst - Varmiteks rara acktank är fylld med radiatorvatten som ibland tar sig en vända in i värmepumpen om växelventilen står i vv-producerande läge (varför heter det förresten varmvattenproduktion? Borde det inte istället heta vattenvärmeproduktion för inte görs det något vatten där inte) och i tanken finns det dessutom en slinga för genomströmningsvärmning av tappvatten (samt ytterligare en som var menad att vara kopplad till våra solpaneler om inte vår granne hade överklagat bygglovet - är det någon som händelsevis känner någon haitisk voodoo-kunnig så skicka mig ett mail).

Men Mathias, varför behöver pumpen producera varmare acktanksvatten om jag kopplar golvvärmeshunten dit? Jag trodde att behövde producera varmvatten oftare, eftersom ju golvvärmen ändå inte skall överstiga 30 grader enligt vårt kära Boverk?

Ok.....kan vi inte få lite hjälp av några smartskaft här...... 8)

Jag vinglar runt lite halvsnurrig här hemma pga garaget är ombyggt till atelje - vi målar fasadplank med Alcros oljebaserade grundfärg och det sprider sig i hela huset....

Näe du har rätt i att det inte behöver produceras varmare vatten, utan bara "oftare" vatten.... (förvisso är det väl så att golvtempen inte skall överstiga 27-30g så vattnet lär vara varmare i slingorna, men antagandet är rimligen tillräckligt riktigt). Vad jag menade var att det kanske var lite onödigt att köra sk fast kondensering mot tanken efter som det är mindre effektivt för pumpen. Men nu tvingas du ju göra så pga vv.

Sommartid verkar det ju vara en bra lösning att ta vatten till gv från acktanken. Vintertid (när du kör radiatorer) kanske det är klokare att tappa av radiatorslingan istället (det verkar som du kör fast kondensering mot tanken och då vill vi ta så lite värme därifrån som möjligt pga pumpen är mindre effektiv då). Det kanske går att lösa med kulventil eller två?

Fast jag blir inte riktigt klok på hur du har det kopplat....shuntas vattnet från tanken ut i radiatorsystemet? Om du har radiatorvatten i tanken men bara värmer tanken i vv-läge, vad värms i icke vv-läge? Kan det vara radiatovatten utanför tanken och shunten kanske? Snart får jag ringa Varmitek och be om en skiss.....eller sluta sniffa färg....

Hehe...vad är den egentliga frågan....?

Hm, jag trodde att Varmiteks inkoppling var samma sätt som de flesta andra VP-tillverkares? VP:n är default kopplad till radiatorsystemet och eldar på då och då, samtidigt som den kollar tempen på acktanken, som då bara står och svalnar av sig själv eller med hjälp av det kallvatten som strömmar in i genomströmningsslingan för vv när någon i huset kräver varmvatten. När acktankens temperatur sjunkit under en viss hysteres (hos oss 5 graders skillnad) så ställer VP:n om växelventilen och kopplar in sig på acktanken istället. Det är "fysiskt" samma vatten som i radiatorsystemet, men det cirkuleras bara mellan acktank och VP tills temperaturvärdet är återställt (48 grader hos oss, vill jag minnas, för det ger ju i värsta fall 42 grader ut).

Du har rätt, att ansluta värmegolvet till acktanken året runt blir dyrt, det blir bättre med radiatorsystemet och att vi, vid eldningsperiodens slut, stänger av övriga radiatorsystemet och tvångshöjer VP:ns temperaturkurvor till en lämplig golvvärmenivå (vad kan vara lämpligt? 28-30 grader?).

KarlXII skrev:
Hehe...vad är den egentliga frågan....?
Vafasen kom in i matchen nu.... ;)

JanW skrev:
Hm, jag trodde att Varmiteks inkoppling var samma sätt som de flesta andra VP-tillverkares? VP:n är default kopplad till radiatorsystemet och eldar på då och då, samtidigt som den kollar tempen på acktanken, som då bara står och svalnar av sig själv eller med hjälp av det kallvatten som strömmar in i genomströmningsslingan för vv när någon i huset kräver varmvatten. När acktankens temperatur sjunkit under en viss hysteres (hos oss 5 graders skillnad) så ställer VP:n om växelventilen och kopplar in sig på acktanken istället. Det är "fysiskt" samma vatten som i radiatorsystemet, men det cirkuleras bara mellan acktank och VP tills temperaturvärdet är återställt (48 grader hos oss, vill jag minnas, för det ger ju i värsta fall 42 grader ut).

Du har rätt, att ansluta värmegolvet till acktanken året runt blir dyrt, det blir bättre med radiatorsystemet och att vi, vid eldningsperiodens slut, stänger av övriga radiatorsystemet och tvångshöjer VP:ns temperaturkurvor till en lämplig golvvärmenivå (vad kan vara lämpligt? 28-30 grader?).
Inte riktigt en standardlösning tror jag.... Normalt har man ju en dubbelmantlad tank med varmvatten i och några hundra liter i manteln. Mantelvattnet värms av VP när växelventilen slår om från radiatorkrets till VV. Normalt är fördelningen 300liter varmvatten och 200liter mantelvatten ungefär. Du pratar om 500 liter "mantelvatten" som används för att värma slingvattnet. Dessa 500 liter är det som VP jobbar mot i vv läge. I "radiatorläge" ser inte VP dessa 500 liter.

Standard föresten, det finns väl lika många lösningar som installatörer så att säga att det inte är standard är kanske knasigt.

Har inte örnkoll på vad som är "normaltemp" i golvvärmerören men ska vi gissa på några grader över trettio?

Aha, dubbelmantlade acktankar, det förklarar beteckningar typ 400+200 i deras produktbeskrivningar. Annars kunde man ju tro att det var någon som inte klarat av att göra additionen :)

Varmiteks VP innehåller R137 (eller hette det R134) samma soppa som är i klimatkontrollen i bilar. Tydligen kan man med detta köldmedel leverera mer värme (eller kyla), så Varmiteks idé är att inte använda elpatron i acktanken för att toppa upp. Man använder genomströmningsvärmare eftersom vattnet inte klarar av att nå legionärsfri temp, men ändå blir det tillräckligt varmt för att man skall kunna använda vattnet utan toppning. Det funkar bra, det duschas mycket på morgnarna i vårt hus men än har jag inte hört något skrik från badrummet.

Tack för alla tips, nu kan jag ge rörisen instruktioner. Det visade sig förresten att han tänkte komma först nästkommande vecka - "jag kommer på torsdag" betyder alltså inte nödvändigtvis nästa torsdag.

KarlXII, rörisen kommer delvis på besök för att fixa till sin felaktiga installation från förra besöket (om du minns min gamla postning om hantverkare som har problem att göra allt rätt från början). Och sedan dess har vi haft besök av en elektriker som inte satte fast det nya normskåpet med tillräckligt djupa plugg, så när man öppnar dess dörr så följer skåpet med ut, och en kakelsättare som satte listerna djupare än det omgivande kaklet. Håhåjaja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.