Hej,
Vi har en inomhuspool som vi skulle vilja skrota och göra om till boyta, ca 45kvm. Utrymmet har idag kakel och klinker i och utanför poolen.
Frågan är då hur konverterar jag ytan på bästa sätt?
1. Fyller jag igen poolen?
2. Reglar jag upp poolen? Kommer det då komma fukt underifrån?
3. …
Har någon på forumet några inspel kring detta?
Tack på förhand!
Vi har en inomhuspool som vi skulle vilja skrota och göra om till boyta, ca 45kvm. Utrymmet har idag kakel och klinker i och utanför poolen.
3. …
Tack på förhand!
Besserwisher
· The Great North
· 949 inlägg
Jag var i ett hus där de hade reglat upp ett golv ovanpå poolen. Inte en chans i världen att jag hade märkt det om inte ägaren sagt det själv. Vill minnas att det inte luktade något speciellt, men man kan ju aldrig veta. Reglar man upp kör man kanske tänka på att ventilera utrymmet eller inspektionslucka ner åtminstone.L Lektorn_steel skrev:Hej,
3. …
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Vi har gjort precis så. Rummet är uppvärmt. God ventilation. Byggd i betong. Vi bara tömde den och byggde en ställning och lade golv sedan mattor på.Manganbangan skrev:Jag var i ett hus där de hade reglat upp ett golv ovanpå poolen. Inte en chans i världen att jag hade märkt det om inte ägaren sagt det själv. Vill minnas att det inte luktade något speciellt, men man kan ju aldrig veta. Reglar man upp kör man kanske tänka på att ventilera utrymmet eller inspektionslucka ner åtminstone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Besserwisher
· The Great North
· 949 inlägg
Wow, läckert!
Men hur tänkte man här med "regelverket"? Ena tvärgående regeln är endast fastsatt med några skruvar som alltså skall ta upp all kraft i riktning nedåt (!!), På alla andra ställen så förlitar man sig på att kraften tas upp av klossar som skruvats på en regel med två skruvar?! Hela golvytans kraft nedåt bärs alltså upp av skruvar - inte reglar!V Viktorbyggahus skrev:
Logga in
Skapa konto
Planera för så lite kapitalförstörelse som möjligt. Någon investerade mycket i bassängen en gång och en framtida köpare kan värdera den igen. Bygg alltså på ett icke-permanent och icke-förstörande vis.
Och bygg aldrig igen på sådant sätt att det inte går att inspektera OCH komma åt utrymmet ordentligt om något måste åtgärdas längre fram.
Roligast är så klart att hitta en speciallösning som faktiskt gör något vettigt av utrymmet om det inte längre ska vara att bada i. Annas förslag ovan är ju en tanke, och annars kommer tex förvaringsutrymme eller vinkällare kanske till pass.
Och bygg aldrig igen på sådant sätt att det inte går att inspektera OCH komma åt utrymmet ordentligt om något måste åtgärdas längre fram.
Roligast är så klart att hitta en speciallösning som faktiskt gör något vettigt av utrymmet om det inte längre ska vara att bada i. Annas förslag ovan är ju en tanke, och annars kommer tex förvaringsutrymme eller vinkällare kanske till pass.
Jag tror inte du ser allt. Men framförallt ser du inte det färdiga resultatet.T Turbo_Tail skrev:Men hur tänkte man här med "regelverket"? Ena tvärgående regeln är endast fastsatt med några skruvar som alltså skall ta upp all kraft i riktning nedåt (!!), På alla andra ställen så förlitar man sig på att kraften tas upp av klossar som skruvats på en regel med två skruvar?! Hela golvytans kraft nedåt bärs alltså upp av skruvar - inte reglar!
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Jag vet inte hur man tänkte. Jag vet att de jobbade en halv dag till på reglarna och grunden innan de lade golvet och att jag tog kort halvvägs igenom. Och att det hållt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Om du vill kan jag skicka dem dina kontaktuppgifter så kan du få tala med dem direkt? Vet inte om de jobbar med kunskapsdelning dock.T Turbo_Tail skrev:Men hur tänkte man här med "regelverket"? Ena tvärgående regeln är endast fastsatt med några skruvar som alltså skall ta upp all kraft i riktning nedåt (!!), På alla andra ställen så förlitar man sig på att kraften tas upp av klossar som skruvats på en regel med två skruvar?! Hela golvytans kraft nedåt bärs alltså upp av skruvar - inte reglar!
[bild]
Det är lugnt. Katten har ju inspekterat.V Viktorbyggahus skrev:Jag vet inte hur man tänkte. Jag vet att de jobbade en halv dag till på reglarna och grunden innan de lade golvet och att jag tog kort halvvägs igenom. Och att det hållt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Om du vill kan jag skicka dem dina kontaktuppgifter så kan du få tala med dem direkt? Vet inte om de jobbar med kunskapsdelning dock.
Du förstår väl själv att detta är oaccetabelt? Man bygger inte ens regelverket för terasser på detta sätt - inte om man är seriös. Fuskbygge.V Viktorbyggahus skrev:Jag vet inte hur man tänkte. Jag vet att de jobbade en halv dag till på reglarna och grunden innan de lade golvet och att jag tog kort halvvägs igenom. Och att det hållt i 4 år. Men 🤷🏻♂. Om du vill kan jag skicka dem dina kontaktuppgifter så kan du få tala med dem direkt? Vet inte om de jobbar med kunskapsdelning dock.
Personen som låtit bygga igen poolen, verkar nöjd med arbetet. Hade man lagt ett golv direkt på det vi ser på bilden, hade han/hon inte varit nöjd. Om det inte hade rasat, så skulle det iallafall varit oerhört instabilt.Anna_H skrev:
Därför tar jag för givet att det inte är det färdiga regelverket vi ser.
Liknande trådar
-
Hur konverterar man ett utrymme med oisolerad platta bäst till bostadsyta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Göra inomhuspool till utomhuspool
Pool -
Konverterare till 160-blandare
Vatten & Avlopp -
Konverterar från direktverkande el till vattenburen värme.
Värme allmänt -
Dsl konverterar självdrag till FTX i 1,5plan
Ventilation