Hej,
Jag håller på att planera inför byggandet av mitt utekök. Köket ska bli rätt stort och delvis täckas av en pergola med segeltak. Tomten sluttar en del mot en strand och tanken är att delvis gräva ner köket i sluttningen. Det innebär att muren som utgör köket till stora delar kommer att fungera som stödmur. Jag kar skissat på en lösning där muren döljs under köket på insidan och delen av utsidan som är ovan mark döljs av staplad sten.
Köket ska stå på en gjuten platta enligt skissen nedan. Muren behöver palla ca 70 cm hög mark på utsidan. Min fundering är hur jag enklast och best bygger muren? Mura leca eller kanske formsätta och gjuta? Eller något helt annat?
Alla tipps och idéer uppskattas.
Jag håller på att planera inför byggandet av mitt utekök. Köket ska bli rätt stort och delvis täckas av en pergola med segeltak. Tomten sluttar en del mot en strand och tanken är att delvis gräva ner köket i sluttningen. Det innebär att muren som utgör köket till stora delar kommer att fungera som stödmur. Jag kar skissat på en lösning där muren döljs under köket på insidan och delen av utsidan som är ovan mark döljs av staplad sten.
Köket ska stå på en gjuten platta enligt skissen nedan. Muren behöver palla ca 70 cm hög mark på utsidan. Min fundering är hur jag enklast och best bygger muren? Mura leca eller kanske formsätta och gjuta? Eller något helt annat?
Alla tipps och idéer uppskattas.
Jag hade byggt i Leca som sen putsas, evt fuktisolermatta mot jorden. Det blir en starkare konstruktion om du kunde ha en vinkel längst till höger också - nu är muren L-formad, om den har formen som ett U blir det det mer som kan ta upp kraft från marktrycket. Armera med bi-stål varje skifte. Inte mindre än 150 mm tjocka block skulle jag använt.
Tack för svar. Det låter som ett rimligt alternativ. Jag funderar på hur man säkerställer att muren inte glider iväg i nederkant? Ett alternativ kanske vore att bygga muren först, på grusbädd, och sedan gjuta plattan mot muren?Står.i skrev:
Jag hade byggt i Leca som sen putsas, evt fuktisolermatta mot jorden. Det blir en starkare konstruktion om du kunde ha en vinkel längst till höger också - nu är muren L-formad, om den har formen som ett U blir det det mer som kan ta upp kraft från marktrycket. Armera med bi-stål varje skifte. Inte mindre än 150 mm tjocka block skulle jag använt.
Det andra alternativet jag överväger är att gjuta muren. Jag förstår att det antagligen är mer jobb och lite dyrare men borde ju inte vara omöjligt. Jag får för mig det skulle kunna bli beständigare än en putsad lecamur och dessutom tycker jag att rå betong skulle passa bättre i den mån muren skulle synas.
Någon som har några tips angående hur det skulle kunna gå till? Gjuta plattan först och låta armering till muren stick upp?
Någon som har några tips angående hur det skulle kunna gå till? Gjuta plattan först och låta armering till muren stick upp?
En gjuten mur blir självfallet starkare och mer hållbar i längden. Väljer du leca så gjut plattan. Sätt första raden lecka. Borra ner 8mm armering i tex. Varannan Sten rakt ner i plattan. Mura upp 2 rader till. Lägg lös armering på lecan och fortsätt mura. Det viktiga blir sen fuktskyddet. När puts och leca ständigt utsätts för fukt så släpper putsen. Du måste alltså se till så även plattan inte suger fukt så det kommer upp i lecan.N nybyggarn3 skrev:Det andra alternativet jag överväger är att gjuta muren. Jag förstår att det antagligen är mer jobb och lite dyrare men borde ju inte vara omöjligt. Jag får för mig det skulle kunna bli beständigare än en putsad lecamur och dessutom tycker jag att rå betong skulle passa bättre i den mån muren skulle synas.
Tack för svar. Det du beskriver stärker min känsla att det inte är rätt väg att gå. Jag har en bit kvar till 40 och vill att muren ska hålla resten av mitt liv, utan underhåll. Jag ser heller inga estetiska fördelar med en putsad mur i det här fallet.Krille-72 skrev:
En gjuten mur blir självfallet starkare och mer hållbar i längden. Väljer du leca så gjut plattan. Sätt första raden lecka. Borra ner 8mm armering i tex. Varannan Sten rakt ner i plattan. Mura upp 2 rader till. Lägg lös armering på lecan och fortsätt mura. Det viktiga blir sen fuktskyddet. När puts och leca ständigt utsätts för fukt så släpper putsen. Du måste alltså se till så även plattan inte suger fukt så det kommer upp i lecan.
Lycka till. Även betongmurar bör skyddas från att ständigt bli utsatta för markfukt. Men dom är långt ifrån lika känsliga som en mur av Leca och puts.N nybyggarn3 skrev:
Är lite osäker på om du menar "lycka till" sarkastiskt, som i att det kommer aldrig att gå, eller "lycka till" som i ordens icke-sarkastiska bemärkelse. Jag väljer att tro på det senareKrille-72 skrev:
En mur i gjuten betong tror jag skulle bli riktigt bra. Jag ska kolla vidare på det. Om jag kommer fram till att det inte känns görbart kanske någon variant av stapelbar blockmur kan vara ett alternativ.
Jag menade verkligen lycka till i ordets rätta bemärkelse. Varför skulle jag tro att du inte skulle greja detta?N nybyggarn3 skrev:Är lite osäker på om du menar "lycka till" sarkastiskt, som i att det kommer aldrig att gå, eller "lycka till" som i ordens icke-sarkastiska bemärkelse. Jag väljer att tro på det senare
En mur i gjuten betong tror jag skulle bli riktigt bra. Jag ska kolla vidare på det. Om jag kommer fram till att det inte känns görbart kanske någon variant av stapelbar blockmur kan vara ett alternativ.
Det är klart du kommer klara av det här vilken lösning du en väljer.
En stapelbar blockmur kan nog bli riktigt snyggt till ett utekök. Blir säkert den enklaste lösningen också. Jag gillar verkligen utseendet på många moderna blockmurar.
Vilken turKrille-72 skrev:
Jag menade verkligen lycka till i ordets rätta bemärkelse. Varför skulle jag tro att du inte skulle greja detta?
Det är klart du kommer klara av det här vilken lösning du en väljer.
En stapelbar blockmur kan nog bli riktigt snyggt till ett utekök. Blir säkert den enklaste lösningen också. Jag gillar verkligen utseendet på många moderna blockmurar.
Håller med om att en blockmur antagligen är enklast. Dock skulle jag vilja kunna fästa stolpar till pergolan på muren och dessutom ställa en skena för ett skjutbart fönsterparti på delat av den. Jag antar att en sådan mur inte är optimal då.
Det borde nog gå att lösa. Du får köra stenlimm några rader. Ofta har man en toppskiva på en blockmur. Den kan du sätta i bruk eller något kakellim (fix) avsett för utomhusbruk.N nybyggarn3 skrev:
Ja det kanske skulle gå att få till på något sätt. Hur tror du man skulle låsa en sådan mur i betongplattan?Krille-72 skrev:
Det beror på vilken mur du väljer och hur mycket mark som trycker på. Är trycket stort får du tex. Gjuta en klack på insidan som första stenen vilar mot. Eller kakelfix och lite armering som du borrar ner i plattan. Många stenar är ihåliga så du kan hälla ner lite betong.N nybyggarn3 skrev: