Tomture61
P plan-g skrev:
Lertegel. 27 graders lutning. Tät underlagsduk och råspont.

Fattar inte om luftspalten behöver ventileras ut via nocken eller om luftspalten bara är öppen mot takfoten.
När jag monterade underlagspapp så täckte jag ej för öppningen i nock .
Nockbrädan (45 x 45) monterades på https://www.byggmax.se/nockbrädshållare-p05505
Monterade sedan läkt för takpannor , under nockpannor monterade jag diff.plast (60 cm bred)
Plasten häftades på vertikala läkten så det finns utrymme för luften att ventileras ut .
Stomme av en ny byggnad med pågående arbete, taket har monterad underlagspapp och läkt, byggmaterial ligger på marken intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftkanalerna i taket är till för att ventilera ut ev. fukt , funkar som självdrag .
När tex solen ligger på så värms luften i kanalen upp och ventileras ut på den högsta punkten , nocken .
Tror det kommer att fungera mycket dåligt om man täpper för öppningen i nock .
Då måste ventiler monteras i varje fack https://www.byggmax.se/ventilationsbeslag-5500-rod-10-pack-habo-p68738065

Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nockbrädan (45 x 45) monterades på [länk]
Monterade sedan läkt för takpannor , under nockpannor monterade jag diff.plast (60 cm bred)
Plasten häftades på vertikala läkten så det finns utrymme för luften att ventileras ut .
[bild]

Luftkanalerna i taket är till för att ventilera ut ev. fukt , funkar som självdrag .
När tex solen ligger på så värms luften i kanalen upp och ventileras ut på den högsta punkten , nocken .
Då måste ventiler monteras i varje fack [länk]
Okej, det var ju en bra lösning att få till ventilation i nock. Kanske funkar lika bra med takpapp som plast över nockbrädan med? Antar att man får ha rejält överlapp dör uppe vid nock så att det inte blåser in regn eller snö.

Tomture61
P plan-g skrev:
Okej, det var ju en bra lösning att få till ventilation i nock. Kanske funkar lika bra med takpapp som plast över nockbrädan med? Antar att man får ha rejält överlapp dör uppe vid nock så att det inte blåser in regn eller snö.
Byggmax har allt 😄
https://www.byggmax.se/roll-340mm-tjb-p6334796#1224=89628

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nockbrädan (45 x 45) monterades på [länk]
[bild]

Då måste ventiler monteras i varje fack [länk]
Hittade 2 bilder på träguiden som liknar din princip.

Tror jag kör på en sån lösning med ventilerad nock. Lite orolig för att det ska blåsa in snö/slagregn under nocktätningen dock.

Ritning av ventilerad nocklösning med detaljer om konstruktion och isolering.
Skapa konto

Illustration av ventilerad nockkonstruktion med isolering och tätning för att förhindra snö och slagregn.
Skapa konto

P plan-g skrev:
Hittade 2 bilder på träguiden som liknar din princip.

Tror jag kör på en sån lösning med ventilerad nock. Lite orolig för att det ska blåsa in snö/slagregn under nocktätningen dock.

[bild]
[bild]
Förstår inte riktigt bilden. Har man brädor istället för nockpannor/-plåt? Bortsett från det så verkar lösningen alldeles utmärkt. Vad gäller att det skulle blåsa in regn så kan det väl inte komma in under nocktätningen?

Tomture61
P plan-g skrev:
Lite orolig för att det ska blåsa in snö/slagregn under nocktätningen dock.
Tror du inte förstår mitt inlägg #18 🤔

När alla pannor sitter på plats så används nocktätningen .
Den är gjord av formbar aluminium med en klistrig tätning som fästs mot takpannor , på vardera sida om nocken .
När den sitter på plats så monteras nockpannorna .
Formbar aluminium nocktätning med klistriga kanter, rullad med delvis utrullad del, används för tätning på takpannor.
Skapa konto

Bild på baksidan där man ser de klistriga kanterna .

Tomture61
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.