Långdistanspendlar regelbundet från en liten kommun i Bohuslän till en lika liten kommun i Östergötland. Försöker undvika att belasta min stackars kund med trängselskatt. Normalt brukar jag köra över Angered/Partille när jag tar mig från E6 till RV40 men det är ju onekligen lite snirkligt att köra över Angered. Med den nya påfarten från Öjersjö till RV40 så går ju E20 RV40 inte så farligt lång tid.

Jag försökte förgäves förra veckan att ta mig via E45 upp på Röde Orm men blev routad in i trängselskattsområdet. Detta trots att jag läser på nätet att man skall kunna undvika att köra in i centrala stan från E45an till Röde Orm.

Så ni som har bättre loka kännedom än mig... var svänger jag av för att komma på Röde Orm? Det är ju uppenbarligen inte ordinarie skyltning jag skall använda.

Jo. Det är synnerligen irriterande för man kör bara några meter ifrån påfarterna när man närmar sig staden. Följer man skyltningen mot E20 Stockholm så leds man tyvärr ändå in i trängselskattsområdet igen. Förmodligen kan jag leta mig ut i industriområdet i Gamlestaden för att komma på någonstans...

Men idag kör jag nog över Angered för att slippa vara med och bidra till eländet.

Är lite osäker men även om man åker förbi där ofta brukar jag inte köra över Röde orm men är inte påfarten upp på bron från Rv 45 stängt under bygget av den nya bron över Göta älv!?
Att köra över Gamlestaden men du får gå av Rv 45 tidigare vid Lärje och köra Marieholmsgatan och under 45:an vid Slakthuset...

Det verkar vara som du säger. Tog vägen genom gamlestaden sist men är osäker på om det blev snabbare än att köra över angeredsbron.

Det verkar som du har koll på de två alternativ som finns idag. Röde orm-påfarten är mycket riktigt avstängd just nu (vet inte hur länge till) och förbi den hamnar man snart under de där idiotiska bågarna.... :thumbdown:

Nu skriver du inte hur långt upp i Bohuslän du bor men om du är i närheten av eller norr om Ljungskile har du ett alternativ i 167:an till Lilla Edet, 45:an söderut, vika av mot Skepplanda, vidare mot 190:an via Gunntorp, Kilanda och Kollanda. Sen norrut och runda Mjörn in på Kungälvsvägen mot och genom Alingsås. Därefter 180:an mot Borås och RV40.
Huruvida det går snabbare vete fan men de vägarna är betydligt roligare än både 45:an och 40:an plus att du slipper bidra till medborgarbestraffningen i Göteborg! :thumbup:

Bor väst om Stenungsund. :) Läste på GPs hemsida om en demonstration I November. Hoppas inte detta räknas som ett politiskt inlägg.

Grattis! :)
Vägen om Kollanda hade ändå varit en halvtimme längre märkte jag sen så det var väl lika bra att det inte passade. :D

Jämfört med via Tingstadstunneln tar Surte - Angered - Bergsjön- Öjersjö en dryg kvart längre tid och via Gamlestaden ytterligare ett par minuter. Allt oaktat eventuell högtrafik så klart....
Återstår väl bara att bestämma om den extra tiden är värt "besväret".... Rent principiellt är svaret solklart för mig. :D

Läste om demonstrationen... Frågan är om politikerna kommer bry sig mer efter den....? Kanske skulle man istället göra som fransmännen förmodligen gjort; parkera sina bilar och blockera vägen vid varenda trängselskattstation under några timmar.....

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Bor väst om Stenungsund. :)
Det är rätt blött där, om du inte menar Tjörn :)

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Finns ju den där bonnaön i norr också...

Det låter dumsnålt och har inte kunden råd med den kostnaden som max kan bli 60 kr om dagen, (vilket inte är möjligt om du enbart passerar Gbg ) då undrar jag om du betalar tiden och bilen själv i stället för din kund.:eek:

Det är en principsak. Jag vägrar att så långt det är möjligt att bidra till idiotin. Om det kostar mig tio minuter I restid så okej. Resan tar ändå 4.5h.

Vem dagspendlar mellan Tjörn och Östergötland? Ingen hoppas jag....

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det är en principsak. Jag vägrar att så långt det är möjligt att bidra till idiotin. Om det kostar mig tio minuter I restid så okej. Resan tar ändå 4.5h.
.
Du tänker fel nu.... åker du in i trängselskatteområdet så bidrar du till att västlänken mm byggs, alltså att du som pendlare får bättre genomfarter/förbifarter. Vill du inte det?
Om du däremot letar upp andra vägar så är du besegrad av "trängselskatten" vars syfte också är att få folk att välja andra vägar.

Förövrigt ska väl röde orm öppnas igen fullt ut 2017. Jag kör också igenom där varje dag men är positiv till "idiotin".

"Ideologier" är sällan logiska men jag hänger ändå inte riktigt med på ditt resonemang para.

Personligen har jag inget problem med trängselskatten som sådan. Problemet är att man inte använder pengarna samhällsekonomiskt förnuftigt. Västlänken är ett enda stort feltänk och i dagens perspektiv torde det vara en av de sämsta lösningarna. Paradexemplet är att man redan nu vet att kapaciteten inte kommer räcka till på sikt och att det inte finns utrymme för vidare expansion.

Det är så jävla dumt att klockorna stannar.

Para, jag är övertygad om att du inser att både ditt första påstående och din första fråga inte får något som helst gehör hos Mariatherese (eller hos mig heller för den delen). Hon tänker för övrigt inte alls fel, hon tänker bara inte som du. ;) (Rätta mig gärna Mariatherese men jag vågar nästan sätta min ena arm på att just västlänken har en stor del i ditt principbeslut?)

Besegrad av trängselskatten är hon inte heller för att hon väljer andra vägar utan snarare för att Gbg-politikerna vägrar representera de som röstar på dem och lägga ner systemet tills vidare.

2017 är långt bort.... Vet inte om den aktuella påfarten kanske öppnas tidigare?

Trängselskatten OCH västlänken är ett stort feltänk från början, precis som sättet man genomfört folkomröstningen på (bland annat vilka som fick rösta) och definitivt vad reaktionen på resultatet blev. Men men, prestige är en farlig följeslagare och just nu verkar just prestige ha makten i Göteborg. Tur man flyttat ut ur kommunen.... Vilket bara betyder att jag fortfarande måste betala men inte har något medbestämmande... Det är också dumt så klockorna stannar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.