Hej,

Jag har en bordsåg som jag för andra gången skulle använda för såga en furu skiva. Märkte det kommer rök från bladet, och det luktar bränt och hela klingan fick brännmärken men jag bara fortsatte och röken fortsatte, inget mer med de.

Är det normalt?

Bästa svaret

T
Antingen har du en slö klinga, eller så har du montera bort klyv kniven bakom klingan, kvistar och så kan få virket att slå ihop sig efter klingan, därför får du jobba i röken.

Eller så matar du för långsamt........

Protte

Det är inte normalt men det kan hända om man gör fel eller jobbar med vresigt virke.

Det är ju iaf bra att det inte är den magiska röken som vill ut. Kan det vara så att anhållet sitter snett iförhållande till klingan?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ett sätt att kolla det som nämnts är att såga i en ny skiva och stänga av sågen med trästycket kvar i sågläge. Då kan du rotera klingan för hand och vinkla och känna var det klämmer någonstans.

Det är inte helt ovanligt att det gör så (enligt min erfarenhet) och då får man analysera och se vart ska det ändras något.

Optimalt inställt, ska klingan vara absolut parallell med anhållet?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte vad som är tekniskt korrekt.
Men på min tidigare billiga bordsåg ställde jag bakre delen på anhållet med några tiondelar mer avstånd till klingan än främre. Det var framförallt för att sågen i sig var flexig och det var svårt att lita på att saker inte flexade under sågning och nöp.

Vilket gjorde att jag försökte alltid färdigsåga viktiga delar mellan klinga och anhåll, det som var utanför anhåll kunde få tråkigare sågmärken.

MathiasS MathiasS skrev:
Optimalt och i teorin är svaret ja. Du vill dock försäkra dig om att anhållet aldrig någonsin nyper mot klingan så därför är några tiondelars vinkel bort från klingan att föredra då de flesta anhåll inte är så exakta att låsningen blir helt identisk varje gång.

Klingan monterad åt fel håll?

• Haha
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Merin Merin skrev:
Jag har en bordsåg som jag för andra gången skulle använda för såga en furu skiva.
Vad sågade du för material första gången du körde sågen?

V vectrex skrev:
Optimalt och i teorin är svaret ja. Du vill dock försäkra dig om att anhållet aldrig någonsin nyper mot klingan så därför är några tiondelars vinkel bort från klingan att föredra då de flesta anhåll inte är så exakta att låsningen blir helt identisk varje gång.
Ok. Jag tycker att klingan tar för mycket "på vägen upp" i bakkant, så kanske behöver jag justera lite då.

T Takläggare skrev:
Antingen har du en slö klinga, eller så har du montera bort klyv kniven bakom klingan, kvistar och så kan få virket att slå ihop sig efter klingan, därför får du jobba i röken.
Hej, jäklar du har rätt jag tog bort en metallbit som låg bakom klingan och den hade även skyddet, då jag inte ville ha skyddet eftersom jag behöver såga ganska tunt. Jag trodde man kunde ta bort den?

Jag sågade en ikea möbel innan, inget tufft jobb. Nu köpte jag en furu skiva från bauhaus och då rökten började, får trycka ganska hårt för att såga, och ja de går långsamt som någon nämnde. Kan även tillägga att när jag monterade bort skydds saken så råkade hela klingan åka ner, så fick gissa lite när jag skulle ställa tillbaka den, tror den står helt rak men är lite osäker.

Du måste ha den sk klyvkniven kvar.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.