Vi har haft en produkt från Konstsmide för att styra vår ytterbelysning på garaget i många år.
Vi har haft två stycken, när den första gick sönder kunde vi köpa en ny.
Nu har denna också gått sönder (plasten har påverkats av solen och blivit spröd så att bitar har ramlat av och den är inte längre tät. Måste kasseras.
Men Konstsmide har inte längre denna produkt och inte några reservdelar kvar heller...

Så jag letar efter en ny lösning med samma funktion:

Den är följande på den trasiga styrningen:
1) Styrenheten använder ljusets dygnsvariation för att ställa en intern "klocka"
2) Belysningen tänds när det blir mörkt och släcks vid midnatt (det är här den behöver klockan).
3) När det är släckt men ändå mörkt ute (efter midnatt) så jobbar en IR rörelsedetektor och tänder lampan en stund (några minuter) ifall den detekterar rörelse. Men inte på dagtid (ljust ute).

Jag har letat efter både skymningsreläer och rörelsedetektorer men hittar inget som jag kan kombinera för önskad funktion...

- Skymningsreläerna lyser hela natten men vi vill att det skall släckas vid midnatt.
- Rörelsedetektorerna är alltid aktiva och tänder lampan även på dagtid.
- Och hur skall man koppla två styrningar till samma lampa?

Finns det någon lösning på detta problem?

Jag har sett förslag att använda IKEA:s produkter och det skulle vara bra prismässigt:
- VALLHORN rörelsesensor
- TRETAKT smart stickpropp
- DIRIGERA smart hubb

Men jag kan inte hitta en klar beskrivning av hur man skulle kunna kombinera dessa till den funktion jag är ute efter...
Och inte heller ser jag om VALLHORN kan sitta utomhus...

Förslag mottages tacksamt!

khs har en konstig sida där man kan se produkterna men inte köpa dem...
Är det ens en webbshop?

K
En normal rörelsedetektor för ytterbelysning tänder bara när det är mörkt ute. Någon produkt som har den funktionen du hade i en befintlig produkt vet jag inte.

Men gällande Ikea. Så är vallhorn godkänd för IP44. Den kan tända när det är mörkt ute. Hubben släcker och tänder när solen går ner och även på klockslag. Men om du inte vill bygga vidare på systemet och ha appstyrningen känns det lite overkill för dig.

Kan VALLHORN-sensorn kopplas direkt mot en TRETAKT stickproppbrytare utan att man sedan behöver något annat (IKEA-app, Internetförbindelse, WiFi)?

Funderar nu på att begränsa funktionaliteten så att det blir endast två enheter som styr stickproppen, skymningsdetektorn och rörelsedetektorn. Fast utan tidsstyrningen.
Eventuellt också en vanlig lampströmbrytare så att man kan slå på/av lampan manuellt också. Fast den lampbrytaren måste ju då också kunna styra TRETAKT-proppen förstås...
Hur kommunicerar dessa apparater? Bluetooth eller nåt annat?
Hittade svaret med GoogleAI:
ZigBee:

In summary, controlling the IKEA Tretakt plug from a Raspberry Pi involves:
  • Connecting a Zigbee coordinator .
  • Installing a home automation software: (like Home Assistant).
  • Integrating the Tretakt plug: into the chosen software.
  • Controlling the plug: through the software interface

Redigerat:
Varför inte göra det enkelt genom att parallellkoppla dels ett skymningsrelä med sparfunktion samt en/flera rörelsevakt(er)?

Fasadbelysning/ytterbelysning bör vara fast ansluten. Man bryter inte upp en befintlig fast installation och sätter vägguttag och stickkontakt mitt i den fasta installationen.

Demmpa Demmpa skrev:
Varför inte göra det enkelt genom att parallellkoppla dels ett skymningsrelä med sparfunktion samt en/flera rörelsevakt(er)?
Har de riktiga reläer inbyggda?
Dvs inte några elektroniska brytare....

Jag vet att, Steinel ISNM 360°, Steinel Nightmatic 3000 och Steinel IS 180-2 går att parallellkoppla obehindrat.

Steinel rörelsevakt IS 180-2 produktbeskrivning med detaljer om användningsområden, montering, teknisk data och art.nr.
Steinel Ljusrelä Nightmatic 3000 produktbeskrivning, inställbar tidsfunktion, väggmontage, kan parallellkopplas med rörelsevakter.

Ser nu att Steinel har en ny enhet som typ ersätter ISNM360, men bara 180⁰ istället för 360⁰,
https://khs.se/shop/rorelsevakt-is-180-digi/

K
B Bo Berglund skrev:
Kan VALLHORN-sensorn kopplas direkt mot en TRETAKT stickproppbrytare utan att man sedan behöver något annat (IKEA-app, Internetförbindelse, WiFi)?

Funderar nu på att begränsa funktionaliteten så att det blir endast två enheter som styr stickproppen, skymningsdetektorn och rörelsedetektorn. Fast utan tidsstyrningen.
Eventuellt också en vanlig lampströmbrytare så att man kan slå på/av lampan manuellt också. Fast den lampbrytaren måste ju då också kunna styra TRETAKT-proppen förstås...
Hur kommunicerar dessa apparater? Bluetooth eller nåt annat?
Hittade svaret med GoogleAI:
ZigBee:

In summary, controlling the IKEA Tretakt plug from a Raspberry Pi involves:
  • Connecting a Zigbee coordinator .
  • Installing a home automation software: (like Home Assistant).
  • Integrating the Tretakt plug: into the chosen software.
  • Controlling the plug: through the software interface
Du kan koppla ihop tretakt och vallhorn utan hubben. Det du går misste om då är tidsstyrning. Man parar dem med Zigbee som går på 2.4 GHz

kisumisu
Med risk att bli kritiserad nu.
Men pararellkoppla som några redan nämt.

Schematisk ritning för parallellkoppling av en lampa med timer, skymningsrelä, rörelsesensor, fas, nolla och jordnätsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

*L =Fas
*N =Nolla
*G =Jord (de flesta sensorer använder ej jord därför har man skippat jorden till dessa i ritningen)

*T =Timer
*S =Skymningsrelä
*R =Rörelsesensor

Behövs inga molntjänster, wifi, mobil för att få till det. Sen till alla "paragraf ryttare" så är det lika olagligt att installera plejd och massa annat själv som det är att installera dessa "analoga manicker" själv som hobbyelektriker.

Man kan även utöka med fler rörelse sensorer om man vill. Se bara till att allt matas från samma fas annars blir det riktigt fel och farligt! Såklart att även Nolla Fas och Jord kopplas rätt till alla grejor.

Bäst att dra allt från en och samma matningsdosa så det inte kan bli nånsin fel t ex om elen övrigt skulle ändras någon gång.

Redigerat:
Jag har kommit fram till följande:
1) Jag kopplar belysningen via en ShellyPlug S, som jag redan har.
2) Jag köper en Zigbee hub till min server så att den kan få signal från rörelsedetektorn.
3) I servern har jag ett enkelt program som kollar solens nedgångstid varje dag och vid den tiden slår den på Shelly. Och när det blir midnatt stänger den av Shelly igen.
4) Ett annat program hanterar rörelsedetektorn från IKEA och när den får larm så:
- Kollar den om det är mellan midnatt och soluppgång
- I så fall slår den på Shelly Plug S under den inställda varningstiden. Annars gör den ingenting. Under den tiden har ju den första funktionen stängt lampan.

Jag har allt jag behöver för tidsstyrningen (ersätter ljussensor med kalenderuppslag av solens upp- och nedgång) och styr lampan med ShellyPlug.
Det jag behöver skaffa är VALLHORN från IKEA och en Zigbee USB-hub.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.