D datja skrev:
Den första frågan är faktiskt hur djup borran är. Vore det möjligt att installera en kraftigare inverterpump?

Vi hade en för klen onoff BVP så elpatronen gick när det var kallt. När pumpen till slut pajade installerade vi en kraftigare inverter och har sen dess varmt och skönt utan elspets. Det gick eftersom det gamla borrhålet var, för sin tid, rejält på 180 m.
Hålet är 190 meter. Elspetsen går in när det varit mindre än -5 något dygn. En ny pump är säkert mycket effektivare, men då kommer väl hålet riskera att frysa? Hur kallt vatten kan man trycka ner innan det händer?

D
Nossnahoj2 Nossnahoj2 skrev:
Hålet är 190 meter. Elspetsen går in när det varit mindre än -5 något dygn. En ny pump är säkert mycket effektivare, men då kommer väl hålet riskera att frysa? Hur kallt vatten kan man trycka ner innan det händer?
190 m är mycket att jobba med. Om det är ett normalt hus så borde det gå utmärkt med en kraftigare inverterpump

Risken för hålfrys oftast överdriven.

Du har ännu inte vad jag kan se angivit vilket energibehov huset har i dag. Var finns det? Isolering? Storlek?

Myst83
Vattenmantlad kamin är ingen bra lösning enligt min erfarenhet, du behöver elda så mycket så det blir så varmt i rummet så du inte vill vara där för att kunna få upp tempen i acktanken. Sen ytterligare en ny värmekälla när du har den dyra och tråkiga biten med borrhål på plats redan känns onödigt.

Ny frekvensstyrd BVP typ Nibe S1256-13 lär göra susen. 190m hål skall täcka behovet för ett hus på 150kvm, lite beroende på isoleringsgrad och läge i landet då givetsvis.

Sen en vanlig braskamin för myseldning och lite go stödvärme för dom mest grådassiga dagarna kan ju va gott.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
D
Myst83 Myst83 skrev:
Vattenmantlad kamin är ingen bra lösning enligt min erfarenhet, du behöver elda så mycket så det blir så varmt i rummet så du inte vill vara där för att kunna få upp tempen i acktanken. Sen ytterligare en ny värmekälla när du har den dyra och tråkiga biten med borrhål på plats redan känns onödigt.

Ny frekvensstyrd BVP typ Nibe S1256-13 lär göra susen. 190m hål skall täcka behovet för ett hus på 150kvm, lite beroende på isoleringsgrad och läge i landet då givetsvis.

Sen en vanlig braskamin för myseldning och lite go stödvärme för dom mest grådassiga dagarna kan ju va gott.
Medhåll. Vårt hus har 270 m² boyta och värms till 22,5⁰ med en NIBE F1255-12 på 180 m borra utan att någonsin ha behövt elpatron.

Redigerat:
D datja skrev:
190 m är mycket att jobba med. Om det är ett normalt hus så borde det gå utmärkt med en kraftigare inverterpump

Risken för hålfrys oftast överdriven.

Du har ännu inte vad jag kan se angivit vilket energibehov huset har i dag. Var finns det? Isolering? Storlek?
180 uppvärmda m2, väggar i betonghålsten och lättbetong, tilläggsisolerad vind, orginalfönster. Årsförbrukning 2025: 20 000 kWh, feb 2026: 2 500 kWh. Utöver uppvärmning tillkommer två välduschade tonåringar, en bastuälskande fru och gubbe med tung högerfot som laddar bilen dagligen.

Bergvärmepumpen är en Nibe 1245-10. Jag betalade för 190 m hål, men hur lång slangen ner egentligen är vet jag inte. Och jag håller med er, på pappret borde anläggningen täcka behovet. Pumpen är uppe på 50 000 drifttimmar (85 000 starter) så jag tänker att den har ett par år kvar i bästa fall. Tar emot att byta ut i förtid.

Myst83
D datja skrev:
Vårt hus har 270 m² boyta och värms till 22,5⁰ med en NIBE F1255-12 på 180 m borra utan att någonsin ha behövt elpatron.
Kan ju tycka att om du ”bara” gör slut på 20 000 kW/h med allt det på 1 år så skall du nog räkna över hur mycket du faktiskt kommer spara kontra investeringskostnad för ev pellets eller liknande.
Jag har gammalt 30-talshus helt original på 120kvm med elbil och gör slut på också ungefär 20 000kw/h med BVP.

Kolla över så att pumpen går så billigt som möjligt också. Kanske ta dit nån kunnig som kan kolla över inställningar och temperatur. Några mer minus än 5 tycker jag den borde klara…

D
180 uppvärmda m2, väggar i betonghålsten och lättbetong, tilläggsisolerad vind, orginalfönster. Årsförbrukning 2025: 20 000 kWh, feb 2026: 2 500 kWh. Utöver uppvärmning tillkommer två välduschade tonåringar, en bastuälskande fru och gubbe med tung högerfot som laddar bilen dagligen.

Bergvärmepumpen är en Nibe 1245-10. Jag betalade för 190 m hål, men hur lång slangen ner egentligen är vet jag inte. Och jag håller med er, på pappret borde anläggningen täcka behovet. Pumpen är uppe på 50 000 drifttimmar (85 000 starter) så jag tänker att den har ett par år kvar i bästa fall. Tar emot att byta ut i förtid.
Din BVP kanske kan optimeras även om det är en onoff. Försök att blockera elspetsen någonstans (vi har satt block om det är varmare ute än -25⁰) och se om det går. När BVP tar slut byter du till en 12 el 13 kW inverter.

Bor ni i Muodoslompolo eller Höör?

D datja skrev:
Din BVP kanske kan optimeras även om det är en onoff. Försök att blockera elspetsen någonstans (vi har satt block om det är varmare ute än -25⁰) och se om det går. När BVP tar slut byter du till en 12 el 13 kW inverter.

Bor ni i Muodoslompolo eller Höör?
Hm, jo går säkert att optimera pumpen. Men, när det är kallt ute går den non-stop, så att enbart stänga av elspetsen bidrar kanske till dålig stämning.
Har hamnat här på baksidan av landet, dvs Stockholm.

D
Hm, jo går säkert att optimera pumpen. Men, när det är kallt ute går den non-stop, så att enbart stänga av elspetsen bidrar kanske till dålig stämning.
Har hamnat här på baksidan av landet, dvs Stockholm.
Ok, fattar upplägget för dålig stämning. Jag skulle ändå vilja få anläggningen undersökt: 10 kW BVP i Sthlm borde räcka för ett 180 m² hus om det är någorlunda isolerat. Fast det hänger kanske på isoleringen?

Vårt hus var liknande som ditt: lättbetong, originalfönster, 180 m², med iofs äldre tilläggsisolering på bottenvåningen. Vi byggde ut 5x11 m i två plan i isoleca, norrut. Det nya större huset på 270 m² krävde mindre el än tidigare.

Senare har vi bytt BVP och till sist fönster. Nu är vi på strax under 12 MWh.

När vi flyttade in låg förbrukningen på 22 MWh el liknande

Redigerat:
Ett alternativ är att sätta in en vattenmantlad pelletsinsats där öppna spisen är, dra ner rören ifrån kaminen i källaren och ansluta på lämpligt sätt.

Då får ni mysvärme och avlastning av värmepumpen.
Har gjort så själv, men har en vattenmantlad pelletskamin stående i vardagsrummet hopkopplade med en ackumulatortank och en luft/vatten värmepump.

L lat skrev:
Ett alternativ är att sätta in en vattenmantlad pelletsinsats där öppna spisen är, dra ner rören ifrån kaminen i källaren och ansluta på lämpligt sätt.

Då får ni mysvärme och avlastning av värmepumpen.
Har gjort så själv, men har en vattenmantlad pelletskamin stående i vardagsrummet hopkopplade med en ackumulatortank och en luft/vatten värmepump.
Finns det vattenmantlade pelletskassetter? Har inte hittat nån sån.

Finns det vattenmantlade pelletskassetter? Har inte hittat nån sån.
Inte kassetter men kaminer med vattenanslutning, så det går att värma mot tank eller huset direkt. Inget bra direkt mot huset, då kan kaminen koka.

Tror att svaret är att tonåringarna har duschat extra varmt och länge pga att huset har varit kallare i januari/februari - och då har niben stressat borran för mycket…

Antagligen skulle en pelletskamin ge precis det värmetillskott som behövs; tonåringarna skulle kanske inte vara lika benägna att duscha överdrivet varmt och länge om huset var varmare.

En annan komplettering skulle vara att installera en extra vvb till badrummet som tonåringarna använder så avlastas niben.

D Dortmunder DAB skrev:
Tror att svaret är att tonåringarna har duschat extra varmt och länge pga att huset har varit kallare i januari/februari - och då har niben stressat borran för mycket…

Antagligen skulle en pelletskamin ge precis det värmetillskott som behövs; tonåringarna skulle kanske inte vara lika benägna att duscha överdrivet varmt och länge om huset var varmare.

En annan komplettering skulle vara att installera en extra vvb till badrummet som tonåringarna använder så avlastas niben.
Det är en rimlig analys. Jag har en vvb som sitter i serie efter vp:n. Och jag bör kanske skruva upp tempen på den, nu varmhåller den bara vattnet som vp:n värmt. Så det finns obegränsat med varmvatten, men eg ingen avlastning för pumpen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.