22 770 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Det handlar inte om att åka snabbt, det handlar om att inte blockera andra och vara effektiv. Och om eller varför jag kör fort skall du skita i. Är din definition av att man vill fram att man tävlar så är du mer än lovligt obegåvad.H HenrikHuslöse skrev:Varför så stressad? Vill man tävla finns Kinnekulle och Mantorp.
Att köra fort är i sig inte farligt och på en glest trafikerad motorväg är jag inte bekymrad om hastighetsgränserna. Att stressa i tät trafik är helt fel och farligt. Omkörningar är för det mesta helt onödigt. De riktiga idioterna åker slalom i rusningstrafiken. Förr åkte de BMW och numera åker de Tesla.
Låt andra göra sin egen bedömning om en omkörning behöver göras eller inte.
Varför så stressad?F fsn skrev:Det handlar inte om att åka snabbt, det handlar om att inte blockera andra och vara effektiv. Och om eller varför jag kör fort skall du skita i. Är din definition av att man vill fram att man tävlar så är du mer än lovligt obegåvad.
Låt andra göra sin egen bedömning om en omkörning behöver göras eller inte.
Jag tvekar inte att preja idioter, nej.F fsn skrev:
Den rödgula skylten bestämmer hastigheten, om man gör en omkörning som är hyffsad snabb och 100% säker med skyltens hastighet och folk bakom börjar bete sig illa så är det de som är IDIOTEN.F fsn skrev:
Jag ligger till 98% på adaptiv farthållare till arbetet, och till 110% av de som kör om på landsvägen jag kommer ner på är brutala jubelidioter =) För de vet hur lång tid de tar till deras arbete men de kör aldrig i tid nånsin för att de är just det, idioter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
Finns ingen annanstans det är trefiligt heller förutom i storstadsregionerna. Men visst jag håller med i sak. Men att blockera vänsterfil vid tvåfiligt som sker utanför Storstockholm är mycket värre.F fsn skrev:
Vi har trefiligt i Göteborg och jag upplever inte att det sitter mängder av småbarnsföräldrar och campar i mitten i lika stor omfattning som i Stockholm. Men visst det förekommer här med. jag har tvåfilig 80 till jobbet och jag råkar ut vör vänsterfilscampare där med som skall vänster 12km senare så kromosomfelen är inte uteslutande ett Stockholmsfenomen. .AndersMalmgren skrev:
Det är inget rykte, det är fakta. 😉 Eller i alla fall min erfarenhet. Jag har utnämnt Göteborg till den sämsta staden att köra bil i worldwide - om man inte känner till stan. Och då har jag kört en del utomlands på landsbygd och i miljonstäder i USA och Europa.Nötegårdsgubben skrev:
För några år sedan skulle jag till Göteborgsoperan. Det tog mig nog en timme från E6an att cirkulera mellan spårvagnar, vägbyggen, rondeller osv. GPSen gick inte att följa, den tog mig bara runt, runt, runt,...
Lund är inte heller rolig att köra i om man inte känner stan p.g.a. mycket enkelriktning och bussgator i centrum. Stockholm fungerar hyfsat bra, om man bortser från trafikinfarkter och det märkliga fenomenet att ligga i vänsterfil vid två+-filigt. Malmö börjar bli jobbigare, då infrastrukturen inte har hängt med nybyggena i centrum/Västra hamnen.
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Tvärtom. Kommer man norrifrån, så är det tydligt hur mycket sämre folk kör ju närmare Stockholm man kommer. Civilisationen på E4:an slutar i höjd med påfarterna från Arlanda och Märsta.AndersMalmgren skrev:
Bäst kör folk i och runt Sundsvall är min helt subjektiva uppfattning. Till skillnad från i Stockholm verkar man t.ex. sälja både Audi och BMW med blinkers norr om Dalälven.
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg