En sak man ska tänka på när man sågar längst med med sidoanslag att det blir lättare om man inte har sågen ställd på max sågdjup utan just att det går genom ämnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
En sak man ska tänka på när man sågar längst med med sidoanslag att det blir lättare om man inte har sågen ställd på max sågdjup utan just att det går genom ämnet.
Jag har inte fattat hur man ställer in sågdjupet än. Ska kolla
 
Är det trångt för tvingar brukar jag stanna och flytta tvungen till bakom sågen. Kanske inte duger för finsnickeri men bra nog för tryckimpregnerat
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Är det trångt för tvingar brukar jag stanna och flytta tvungen till bakom sågen. Kanske inte duger för finsnickeri men bra nog för tryckimpregnerat
Går utmärkt, "finsnickrar" du så hyvlar man ändå sågytan.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.

Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar tvinga/skruva fast en bräda ovanpå den jag skall klyva, som sidoanhåll. Tycker att det är ganska lätt att tappa riktningen med det lilla anhållet som följer med sågen.
 
jag tror vi pratar lite förbi trådskaparen här.
Av bilden i första inlägget tyder jag det som att TS har köpt en Dewalt sänksåg med tillhörande skena. jag har inte koll i detalj på dessa men de sänksågar jag sett har inte parallellanslag. Inte heller finns det nån "slits" för att montera ett parallellanslag.
Skenor för sänksågar har ett spår på undersidan av skenan där du skjuter in speciella tvingar (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som alltså inte är i vägen för sågen då de är helt och hållet på undersidan.
Oftast behövs inte skenan tvingas , det räcker med att man lägger den på det som skall sågas, enda kontakten mellan det sågade och själva sågen är klingan, sågen glider på skenan och inte på träbiten.
Alla sänksågar har som grundfunktion att du kan ställa sågdjupet tämligen noggrannt. Justera djupet så att den skär igenom med några millimeters marginal.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.

Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
Tror inte att jag fick med något. Ska kolla
 
M Förstagångsköparen skrev:
Tror inte att jag fick med något. Ska kolla
Om du du inte har och det inte går att köpa till, skaffa bara en billig cirkelsåg, vad som helst funkar för att klyva om du inte har finsnickerikrav på precisionen.

Jag kör inte min sänksåg för dessa arbeten, har en separat cirkelsåg för detta.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
C
Jag sågar ofta brädor med skenan. Man får klossa under på lämpligt sätt med brädbitar av samma dimension. Ev. använda dubbelhäftande tejp om det är mindre bitar som skall sågas (tänk på kastrisken).

Tänk också på att det inte går att klyva med en fintandad sågklinga.
 
En så kort brädbit som på ts foto har jag ibland klyvt med japansåg, men det är nog få som gör. Men tidsmässigt om elmaskin inte är framme så är japansågen snabbare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.

Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
Skenan gör sig bäst på skivmaterial. 👌
På plant och stadigt underlag.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Blir sällan rakt då😄
Jo. Alltid.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur spänner man fast den? Det finns inget att spänna fast med förutom tvingen
Tvingen funkar väl? Det underlättar om du har en spillbitar att lägga delar av skenan på men kläm fast brädan under skenan och såga längs kanten på skenan. De flesta cirkelsågar sågar 2-3 cm från kanten så lägg skenan halva brädan plus det avståndet som du mäter på sågen. Kör några test på andra brädbit först.
 
Z z_bumbi skrev:
Tvingen funkar väl? Det underlättar om du har en spillbitar att lägga delar av skenan på men kläm fast brädan under skenan och såga längs kanten på skenan. De flesta cirkelsågar sågar 2-3 cm från kanten så lägg skenan halva brädan plus det avståndet som du mäter på sågen. Kör några test på andra brädbit först.
Det är nästan omöjligt att få skenan fastspänd utan att den lutar lite om man inte har ett plant underlag under hela skenan.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.