17 078 läst ·
45 svar
17k läst
45 svar
Hur klyver jag brädan på längden?
Är det trångt för tvingar brukar jag stanna och flytta tvungen till bakom sågen. Kanske inte duger för finsnickeri men bra nog för tryckimpregnerat
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.
Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
jag tror vi pratar lite förbi trådskaparen här.
Av bilden i första inlägget tyder jag det som att TS har köpt en Dewalt sänksåg med tillhörande skena. jag har inte koll i detalj på dessa men de sänksågar jag sett har inte parallellanslag. Inte heller finns det nån "slits" för att montera ett parallellanslag.
Skenor för sänksågar har ett spår på undersidan av skenan där du skjuter in speciella tvingar (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som alltså inte är i vägen för sågen då de är helt och hållet på undersidan.
Oftast behövs inte skenan tvingas , det räcker med att man lägger den på det som skall sågas, enda kontakten mellan det sågade och själva sågen är klingan, sågen glider på skenan och inte på träbiten.
Alla sänksågar har som grundfunktion att du kan ställa sågdjupet tämligen noggrannt. Justera djupet så att den skär igenom med några millimeters marginal.
Av bilden i första inlägget tyder jag det som att TS har köpt en Dewalt sänksåg med tillhörande skena. jag har inte koll i detalj på dessa men de sänksågar jag sett har inte parallellanslag. Inte heller finns det nån "slits" för att montera ett parallellanslag.
Skenor för sänksågar har ett spår på undersidan av skenan där du skjuter in speciella tvingar (se https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-klyver-jag-braedan-pa-laengden.496778/post-5360991)
som alltså inte är i vägen för sågen då de är helt och hållet på undersidan.
Oftast behövs inte skenan tvingas , det räcker med att man lägger den på det som skall sågas, enda kontakten mellan det sågade och själva sågen är klingan, sågen glider på skenan och inte på träbiten.
Alla sänksågar har som grundfunktion att du kan ställa sågdjupet tämligen noggrannt. Justera djupet så att den skär igenom med några millimeters marginal.
Tror inte att jag fick med något. Ska kollaMathiasS skrev:
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.
Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
Om du du inte har och det inte går att köpa till, skaffa bara en billig cirkelsåg, vad som helst funkar för att klyva om du inte har finsnickerikrav på precisionen.M Förstagångsköparen skrev:
Jag kör inte min sänksåg för dessa arbeten, har en separat cirkelsåg för detta.
Jag sågar ofta brädor med skenan. Man får klossa under på lämpligt sätt med brädbitar av samma dimension. Ev. använda dubbelhäftande tejp om det är mindre bitar som skall sågas (tänk på kastrisken).
Tänk också på att det inte går att klyva med en fintandad sågklinga.
Tänk också på att det inte går att klyva med en fintandad sågklinga.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Skenan gör sig bäst på skivmaterial. 👌MathiasS skrev:
Det du försöker göra är något jag konsekvent undviker att göra med skenan. Jag använder bara skenan när jag har ett plant underlag för hela skenan, annars är det risk för problem, både att det blir snett och att skenan vickar och då riskerar sågen att nypa i materialet.
Som redan föreslagits, använd sidoanslaget, det går utmärkt till allt som inte är finsnickeri.
På plant och stadigt underlag.
Tvingen funkar väl? Det underlättar om du har en spillbitar att lägga delar av skenan på men kläm fast brädan under skenan och såga längs kanten på skenan. De flesta cirkelsågar sågar 2-3 cm från kanten så lägg skenan halva brädan plus det avståndet som du mäter på sågen. Kör några test på andra brädbit först.M Förstagångsköparen skrev:
Det är nästan omöjligt att få skenan fastspänd utan att den lutar lite om man inte har ett plant underlag under hela skenan.Z z_bumbi skrev:Tvingen funkar väl? Det underlättar om du har en spillbitar att lägga delar av skenan på men kläm fast brädan under skenan och såga längs kanten på skenan. De flesta cirkelsågar sågar 2-3 cm från kanten så lägg skenan halva brädan plus det avståndet som du mäter på sågen. Kör några test på andra brädbit först.
