Hur klarar era spabad att hålla temperaturen i vinterkylan?

Själv har jag ett celebrity hot tubs Hollywood. -17 ute och bara 26,5 i spat, bytte filter för att se om det blir bättre...

Hur var det förra vintern? det kan vara ditt lock som är kasst, är de tungt å vatten fyllt inuti kanske?

Det här är första vintern... Kollade temperaturen nu på morgonen och den är åter 39. Hjälper tydligen att byta filter.
-20 ute, så det verkar inte bero på kylan...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Det här är första vintern... Kollade temperaturen nu på morgonen och den är åter 39. Hjälper tydligen att byta filter.
-20 ute, så det verkar inte bero på kylan...
Oj det måste verkligen vart igensatt om de var soppas! Kul att de fungerar,
min värmare startar på 0.2 i tryck vid cirkulation när den kör, cirkulerar å kör ca 2 tim dygnet.

Som en sidofråga, hur klarar er elräkning spabaden?

Mitt antagande har alltid varit att ett spabad måste dra massor av effekt att hålla varma på vintern. Har jag helt fel? Vad drar era bad nu när det är så kallt?

Det beror ju lite på vart man bor och vad man har för spa, jag bor i göteborg och spat är väll inte de mest ekonomiska på marknaden, skulle ja gissa så kostar de ca 600 i månaden i snitt

Vårt spa är ställt på 38 grader (Nordic Encore SE från Folkpool). Dippar ner till 36 när man badar när det är kallt. Nu när det är -20 har det hållit sig runt 38,5.

Första året drog det runt 2500 kWh (aug-aug). I år tycker jag mig se att snön smälter lättare på locket så isoleringen är nog inte lika bra i år. Återstår att se vad år två medför för driftskostnader.

Vi badar en till två gånger i veckan i snitt men inte när det är -20. :)

• Gilla
oskeng
  • Laddar…
Facit för 2015:
2015 3321 kWh
1/1: 1559 kWh - 359 kWh
1/2: 1918 kWh - 338 kWh
1/3: 2256 kWh - 312 kWh
1/4: 2568 kWh - 300 kWh
1/5: 2868 kWh - 255 kWh
1/6: 3123 kWh - 244 kWh VB 10/6
1/7: 3367 kWh - 173 kWh
1/8: 3540 kWh - 187 kWh
1/9: 3727 kWh - 218 kWh
1/10: 3945 kWh - 278 kWh
1/11: 4223 kWh - 305 kWh
1/12: 4528 kWh - 352 kWh

VB = Vattenbyte. Håller 38c med locket på vid -20. Har väl badat vid som lägst -10 kanske och då dippar det ner till 37c med hela locket av.

• Gilla
Wallini
  • Laddar…
Måste ha nått skit i vattnet, nu är det 22 grader igen... Vill inte byta vatten när det är -11, men kanske måste...

Varför tror du det är något med vattnet? Är de missfärgat? Luktar?

För att det tidigare hjälpt att byta filter... Kollade filtret idag och det ser ut som nytt, så nu har jag ingen aning...

Får ringa återförsäljaren....

Det kanske fryser i filtret av nån anledning?

Använder ni era badtunnor? Vår granne skaffade för några år sedan en med tillhörande luftvärmepump, vilken resulterar att den sköna tystnaden som tidigare rått ständigt avbryts av brummet från deras badmaskin som går igång med jämna mellanrum, året om. De har förstås placerat den vid tomtgränsen. Det verkar vara ett dyrt nöje (och tveksamt ur miljösynpunkt) att ständigt hålla badtemperatur på vattnet samtidigt som badet används på sin höjd fem gånger om året. Gissningsvis är det billigare att åka till ett riktigt spa de få gånger badlusten faller in.

• Gilla
Inorbit
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Använder ni era badtunnor? Vår granne skaffade för några år sedan en med tillhörande luftvärmepump, vilken resulterar att den sköna tystnaden som tidigare rått ständigt avbryts av brummet från deras badmaskin som går igång med jämna mellanrum, året om. De har förstås placerat den vid tomtgränsen. Det verkar vara ett dyrt nöje (och tveksamt ur miljösynpunkt) att ständigt hålla badtemperatur på vattnet samtidigt som badet används på sin höjd fem gånger om året. Gissningsvis är det billigare att åka till ett riktigt spa de få gånger badlusten faller in.
Det är tyvärr ganska vanligt att grannar placerar ut luftvärmepumpar utan att ens rådfråga grannen, och gärna i tomtgränsen så de själva slipper oväsendet, helt utan tanke på hur det kan drabba grannen. Ofta hjälper det mot ljudnivån att bygga ett "skydd" runt, då kan man få ner brummandet ganska rejält. Men jag tycker det är lite "sisådär" att man ska behöva komma och påpeka det efteråt, då blir blir man direkt den "gnällige grannen" utan några som helst garantier på att det verkligen kommer upp ett ljudskydd. Denna typ av potentiellt störande mackapärer tycker jag borde vara bygglovspliktiga. Men nej det är de inte, däremot är solceller på taket bygglovspliktiga trots att de inte stör en kotte, men då ska grannarna få yttra sig trots att de inte ens kan se solcellerna i fråga från sin tomt.

Gällande spabad så har de mycket riktigt blivit populära, och mycket riktigt så är det ytterst sällan man ser någon sitta i dem, speciellt inte de som står långt ifrån altanen, typ i andra änden av tomten. Där är de översnöade och har varit så sen första snön kom... Vi har en badtunna som vi badar i nu kanske 3 ggr i veckan och den är placerad i direkt anslutning till altanen i en L-vinkel. Om jag hade varit tvingad att plumsa i snö/is etc 20 meter över vår tomt för att ta oss fram till spabadet hade det garanterat inte blivit några 3 bad i veckan. Nu är det 4 raska steg från altandörren :)

Bada på!

/S

• Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Äger ett Camargue Rimini som inte är ett av dem dyra, dock är jag riktigt nöjd med det.
Funkar klockrent och håller tempen kanon.

• Gilla
Boao
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.