Snailman
Har glespanel cc 300mm ska senare montera gipsskivor 13mm, jag sätter fast röret med hålband i glesen, men hur långt ska jag låta röret sticka ner?

1. Försöker jag kapa exakt så kanske de blir för korta senare
2. Göra det några cm för långt och kapa jäms med gipsen senare

En sån här fästram ska monteras i röret när gipsen är monterad

Metallisk fästram för montage i vägg eller tak, avsedd för installation i gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snailman skrev:
Har glespanel cc 300mm ska senare montera gipsskivor 13mm, jag sätter fast röret med hålband i glesen, men hur långt ska jag låta röret sticka ner?

1. Försöker jag kapa exakt så kanske de blir för korta senare
2. Göra det några cm för långt och kapa jäms med gipsen senare

En sån här fästram ska monteras i röret när gipsen är monterad

[bild]
Hmm. Antar att du inte har tillgång till en Stossax?
Möjligtvis att det går att kapa röret med en Multimaskin med metallblad? Aldrig testat dock.

Försök att mäta in hur långt det ska vara, sen gör du det lite kortare. Sen sätter du i en skjutmuff.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
https://www.byggahus.se/forum/venti...de-ventilationsror-utan-skada-innertaket.html

Hittade en tidigare tråd med sökordet stossax.

Står där det ska gå klippa med höger vänster sax, jag låter dem vara några cm extra i fortsättningen, så kan jag innan jag monterar gipsskivan se till att kapa röret antingen med höger vänster saxar eller med en spillbit gipsskiva eller osb skiva och köra med multivertyg.

Kan ju efter första gipsskivan kolla att montera fästramen så jag vet hur det går.

Du skapar dig jobb i onödan. Iom att du sedan ska använda en stosram så spelar det ingen roll att röret är nån cm för kort

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Kapa röret 5-10 mm för kort. Ramen täcker glappet.
Med vanliga höger/vänster plåtsaxar är det ett helvete att i efterhand klippa röret tight mot gipstaket, och en stossax är dyr.

Snailman
Ok, jag gör dem lite för korta! (skulle någon bli lite för lång, så klipper jag av dem innan jag monterar gipstaket)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.