Hej! Nybörjare och ska lägga parkett i ett fyrkantigt rum som är 3805 mm långt efter marginal mot vägg. Varje bräda är 1,22 meter - om jag bara skulle börja lägga skulle första slutbiten landa på 0,145 meter och jag har skjutit mig i foten? Sedan har jag läst på att man ska använda restbitarna men detta skulle innebära skarvarna kommer för nära. Alternativ A är alltså kasst?

Alternativ B är att jag kapar första brädan så att slutbiten istället blir på 0,365 meter men kan inte använda hela restbiten för då skulle skarven komma nära första raden så får kapa den med. Det blir ju mycket spill - men detta är kanske enda sättet man kan göra eller har jag missat något?

Tack på förhand!

Varje bräda: 1,22 meter
Rummets längd: 3,805 meter
Minsta avstånd mellan skarvar enligt beskrivning: 0,3 meter

• Alternativ A och B för parkettläggning visas i tabell; innehåller brädlängder och skarvar för ett rum på 3,805 m. Skillnader i färger anger skarvavstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Reallo
  • Laddar…
you start the first row with a whole board (leftover A), you start the second row with half a board (leftover B), you start the third row with leftover A, the fourth with leftover B, etc. ABABAB. No waste.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
S sturnus skrev:
you start the first row with a whole board (leftover A), you start the second row with half a board (leftover B), you start the third row with leftover A, the fourth with leftover B, etc. ABABAB. No waste.
Thank you for your reply! Do you mean like this? (start from the bottom right corner)

This means that the breaks (brytet mellan brädor) doesn't get in i straight line? Thought you wanted that but maybe that doesn't matter.

Spreadsheet with numbers and measurements for board placement; includes highlighted sections and handwritten red arrows and numbers indicating sequence.

Redigerat:

Bästa svaret

J johanolzzon skrev:
This means that the gaps (brytet mellan brädor) doesn't get in i straight line? Thought you wanted that but maybe that doesn't matter.
Yes. But if you want to get a straight line, you have to enter an additional row C. And the module will be 1/3 of the first remainder, or about 36 cm. You have to bear in mind the greater risk of error. For two rows you must cut B first element about 54 cm

Rektangulärt schema med rader i olika färger och en diagonal linje, som visar modulindelning och risk för fel vid justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
johanolzzon
  • Laddar…
Lägg inte golvet direkt mot vägg försök ha typ 5mm distans från väggen

• Gilla
johanolzzon
  • Laddar…
BirgitS
J johanolzzon skrev:
Varje bräda: 1,22 meter
Rummets längd: 3,805 meter
Minsta avstånd mellan skarvar enligt beskrivning: 0,3 meter
Ingen begränsning på hur kort en bit får vara?
Det är vanligt att det är t.ex. 30 cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.