Hej! Nybörjare och ska lägga parkett i ett fyrkantigt rum som är 3805 mm långt efter marginal mot vägg. Varje bräda är 1,22 meter - om jag bara skulle börja lägga skulle första slutbiten landa på 0,145 meter och jag har skjutit mig i foten? Sedan har jag läst på att man ska använda restbitarna men detta skulle innebära skarvarna kommer för nära. Alternativ A är alltså kasst?
Alternativ B är att jag kapar första brädan så att slutbiten istället blir på 0,365 meter men kan inte använda hela restbiten för då skulle skarven komma nära första raden så får kapa den med. Det blir ju mycket spill - men detta är kanske enda sättet man kan göra eller har jag missat något?
Tack på förhand!
Varje bräda: 1,22 meter
Rummets längd: 3,805 meter
Minsta avstånd mellan skarvar enligt beskrivning: 0,3 meter
Alternativ B är att jag kapar första brädan så att slutbiten istället blir på 0,365 meter men kan inte använda hela restbiten för då skulle skarven komma nära första raden så får kapa den med. Det blir ju mycket spill - men detta är kanske enda sättet man kan göra eller har jag missat något?
Tack på förhand!
Varje bräda: 1,22 meter
Rummets längd: 3,805 meter
Minsta avstånd mellan skarvar enligt beskrivning: 0,3 meter
Bästa svaret
Yes. But if you want to get a straight line, you have to enter an additional row C. And the module will be 1/3 of the first remainder, or about 36 cm. You have to bear in mind the greater risk of error. For two rows you must cut B first element about 54 cmJ johanolzzon skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga klickgolv, beräkna bitar.
Golv -
köksfläktens plastkåpa sprack, ramlade ner plastbitar på spisen.
Kök -
Går det att kapa dörrar, jag vill lägga klinker?
Socialt & Projekt -
nån mattekunnig ? kapa Benders mursten till tårtbitar - hur räkna ut vinkeln ?
Byggmaterial & Byggteknik -
nån mattekunnig ? kapa Benders mursten till tårtbitar - hur räkna ut vinkeln ?
Trädgård allmänt