Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
Så fungerar det inte.
Jo det är precis så det fungerar.
D Daniel 109 skrev:
Det är inga inkomster till Ryssland. Det är bara en beskattning av befolkningen. Förs det in varor går det pengar ut.
Jag skrev "Ryska staten tjänar på allt som ger skatteinkomster."
Med "Ryssland" menar jag ryska staten.
Alltså den part som erhåller skatteintäkterna som finansierar krigsbrott i Ukraina.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
O O skrev:
Jo det är precis så det fungerar.

Jag skrev "Ryska staten tjänar på allt som ger skatteinkomster."
Med "Ryssland" menar jag ryska staten.
Alltså den part som erhåller skatteintäkterna som finansierar krigsbrott i Ukraina.
De hade fått lika mycket skatteinkomster på varor som produceras inom landet. Det som beskattas är omsättningen av pengar, inte vart pengarna kommer ifrån (om man då inte har tullar på importen som då kan öka skatteinkomsterna).

L Lilllen skrev:
Putins mål att återställa Sovjets storhetstid har inte förändrats. Hans grepp om folket i Ryssland verkar fortfarande vara starkt
Onekligen. De jobbar hårt med propaganda mot befolkningen i Ryssland. Det börjar direkt i skolan och slutar inte.
L Lilllen skrev:
.Men det gäller att försvåra på alla sätt som går. Mer sanktioner och mer vapen är vad som främst behövs, men mer utfrysning kanske också kan gå att få till?
Om man åker på semester till vilken som helst av EUs populäraste resmål ser man alltid ryssar. Ofta har de mycket pengar. Hur kommer det sig att vi accepterar dem?
Det är ju dessa ryssar som valt de personer som nu styr ryssland. De har alltså ett personligt ansvar för kriget.

Utfrysning som drabbar de som (i sk demokratisk ordning!) valt om de styrande som invaderar Ukraina låter som något alla kan bidra med.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
O O skrev:
Onekligen. De jobbar hårt med propaganda mot befolkningen i Ryssland. Det börjar direkt i skolan och slutar inte.

Om man åker på semester till vilken som helst av EUs populäraste resmål ser man alltid ryssar. Ofta har de mycket pengar. Hur kommer det sig att vi accepterar dem?
Det är ju dessa ryssar som valt de personer som nu styr ryssland. De har alltså ett personligt ansvar för kriget.

Utfrysning som drabbar de som (i sk demokratisk ordning!) valt om de styrande som invaderar Ukraina låter som något alla kan bidra med.
Och hur vet du att dessa ryssar inte är boende i andra länder numera? Det kryllar av ryssar som är bofasta i medelhavsområdet idag.

Särskilt på Cypern... 🤔

Svarer på trådtitelns fråga är -Det kan vi inte!
Hittills har inget fungerat. Så att tro att mer av samma ickefungerande åtgärder skulle göra skillnad, kan bäst beskrivas som en from förhoppning.

pacman42 pacman42 skrev:
De hade fått lika mycket skatteinkomster på varor som produceras inom landet.
Än sen?
Allt som minskar skatteinkomsterna bidrar. Bara för att ett stort företag lägger ner sin verksamhet kommer det inte omedelbart upp ett nytt som kan fylla dess plats. Sådant tar tid. Ryska statens budget prioriterar militären inte godisfabriker.

Men det viktiga här är att de som inte vill finansiera kriget kan avstå stödja det. Att det finns andra som stöttar kriget är inget bra skäl att vi oxo skall göra det.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:

Så, Ryssland är plötsligt en demokrati? 😁

Tavernaägarna i Grekland och det fattiga Calabrien är nog måttligt förtjusta i dina idéer. De är nog mer intresserade av att kunna försörja familjen än av ett krig långt borta.

Intet Intet skrev:
Svarer på trådtitelns fråga är -Det kan vi inte!
Det är klart att alla kan bidra, vissa mer andra så klart.
Intet Intet skrev:
Hittills har inget fungerat. Så att tro att mer av samma ickefungerande åtgärder skulle göra skillnad, kan bäst beskrivas som en from förhoppning.
Men du har tydligen fattat vad jag menar. Vissa saker gör ingen skillnad. Andra gör skillnad så långsamt att de kan kännas meningslösa. Så, mer av det som inte fungerar är naturligtvis inte lösningen. Därav frågan hur kan vi göra ytterligare?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så, Ryssland är plötsligt en demokrati? 😁
Knappast. Men de hävdar det själva om man frågar. Så då använder jag det mot dem och lägger ansvaret på kriget på alla medborgarna i denna demokrati.😁
Intet Intet skrev:
Tavernaägarna i Grekland och det fattiga Calabrien är nog måttligt förtjusta i dina idéer. De är nog mer intresserade av att kunna försörja familjen än av ett krig långt borta.
Det kommer naturligtvis krävas uppoffringar för att få slut på kriget. Det slutar inte av sig själv. Om någon enstaka individ skulle få lite lägre inkomst finns det sociala skyddsnät. Kanske gör lite pengabidrag bättre nytta där än bara till vapen.

O O skrev:
Det är klart att alla kan bidra, vissa mer andra så klart.
Håller helt med dig. Vi kan till exempel sänka värmen i våra bostäder och skicka den sparade strömmen till Tyskland, så de kan minska importen av rysk gas.
Vi kan stänga ner industrierna som använder Rysk gas. Möjligheterna är många enligt mottot -många bäckar små ... Men jag tror att det blir svårt rent politiskt. Folk kommer att frysa eller vara arbetslösa. Ibland på samma gång.
O O skrev:
Men du har tydligen fattat vad jag menar. Vissa saker gör ingen skillnad. Andra gör skillnad så långsamt att de kan kännas meningslösa. Så, mer av det som inte fungerar är naturligtvis inte lösningen. Därav frågan hur kan vi göra ytterligare?
Jag tror att européerna gärna ser att Ryssland förlorar men det får inte gå ut över dem själva. Mänsklig egoism, helt enkelt.
Att begränsa gemene Ryss möjlighet att resa samt andra hinder som försämrar för medelIvan, tror jag bara ökar den Rysska sammanhållningen. Vi mot dom!
Dvs. Helt kontraproduktivt.

O O skrev:
Än sen?
Allt som minskar skatteinkomsterna bidrar. Bara för att ett stort företag lägger ner sin verksamhet kommer det inte omedelbart upp ett nytt som kan fylla dess plats. Sådant tar tid. Ryska statens budget prioriterar militären inte godisfabriker.

Men det viktiga här är att de som inte vill finansiera kriget kan avstå stödja det. Att det finns andra som stöttar kriget är inget bra skäl att vi oxo skall göra det.
Det minskar ju inte skatteinkomsterna om ryssarna köper något annat för pengarna. Och iom att de redan har en krigsekonomi så är det enda som kan få dem att sluta få inkomster i praktiken att folket inte orkar leva längre. Så länge vi inte exporterar teknik till landet som kan gynna deras krig så spelar egentligen inte export till Ryssland någon större roll, snarare tvärtom. Det är väl bara bra om man spenderar pengarna på choklad istället för att spendera dem på produkter som hjälper landet att utveckla vapen? Allt som innebär att rysk teknologi inte utvecklas är ju en bra användning av pengarna.

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur vet du att dessa ryssar inte är boende i andra länder numera? Det kryllar av ryssar som är bofasta i medelhavsområdet idag.

Särskilt på Cypern... 🤔
Om de bor permanent, vistas periodvis eller är på kortare besök spelar egentligen ingen roll. Det ger möjligheter till utfrysning oavsett.

Att det bor många ryssar där och på andra attraktiva orter inom EU känner jag väl till. Som exempel kan vi ta en av dem. Putins politikerkompis, världsrekordhållare i stavhopp, major i ryska armen mm Yelena Isinbayeva. Numera boende i Spanien på Kanarieöarna. Videon i länken är mycket lärorik.
ACF Investigation Reveals Spanish Real Estate of Putin’s Favorite Athlete Yelena Isinbayeva

Att de är bofasta inom EU bör rimligen förenkla möjligheterna till sanktioner och utfrysning.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det minskar ju inte skatteinkomsterna om ryssarna köper något annat för pengarna. Och iom att de redan har en krigsekonomi så är det enda som kan få dem att sluta få inkomster i praktiken att folket inte orkar leva längre. Så länge vi inte exporterar teknik till landet som kan gynna deras krig så spelar egentligen inte export till Ryssland någon större roll, snarare tvärtom. Det är väl bara bra om man spenderar pengarna på choklad istället för att spendera dem på produkter som hjälper landet att utveckla vapen? Allt som innebär att rysk teknologi inte utvecklas är ju en bra användning av pengarna.
Långsiktigt är exportstopp (till Ryssland) positivt för dom, eftersom de då tvingas att ta fram inhemska alternativ vilket får pengarna att stanna inom landet. Det vi gör nu, är en långsiktig hjälp till den Rysska ekonomin och, inte att förglömma. Tandhälsan😁.

Intet Intet skrev:
Håller helt med dig. Vi kan till exempel sänka värmen i våra bostäder och skicka den sparade strömmen till Tyskland, så de kan minska importen av rysk gas.
Vi kan stänga ner industrierna som använder Rysk gas. Möjligheterna är många enligt mottot -många bäckar små ... Men jag tror att det blir svårt rent politiskt. Folk kommer att frysa eller vara arbetslösa. Ibland på samma gång.
Det tror inte jag heller fungerar. Det behövs antagligen inte ens. Tyskland har redan i stort sett helt avvecklat sitt beroende av rysk gas.
Intet Intet skrev:
Jag tror att européerna gärna ser att Ryssland förlorar men det får inte gå ut över dem själva. Mänsklig egoism, helt enkelt.
Det gäller naturligtvis att hitta effektiva metoder som i alla betydelser kostar lite men ger bra effekt.
Intet Intet skrev:
Att begränsa gemene Ryss möjlighet att resa samt andra hinder som försämrar för medelIvan, tror jag bara ökar den Rysska sammanhållningen.
Den ryska sammanhållningen mot "väst" så stark att jag tror den knappast är möjlig att öka.
Däremot tror jag det finns stora möjligheter att påverka den ryska inställningen till kriget och Ukrainas rätt att behålla sitt territorium. Speciellt om medelIvan inser att han ses som ansvarig

O O skrev:
ACF Investigation Reveals Spanish Real Estate of Putin’s Favorite Athlete Yelena Isinbayeva

Att de är bofasta inom EU bör rimligen förenkla möjligheterna till sanktioner och utfrysning.
Då kanske han flyttar hem med alla sina milliarder och sätter sprätt på dom där istället för i EU. Hur kan det vara bra?
Eller drar till Miami.
Förloraren blir EU hur som helst.
Vilket betyder att vi biter oss själva i svansen, en gång till.

Så länge 80% av jordens befolkning skiter fullständigt I det kriget, är våra sanktioner kontraproduktiva. Det blir lika dåligt som när vi importerade all världens slakteriavfall för att tillverka drivmedel till ett väldigt högt pris. Det ser bra ut på pappret men i verkligheten är det en katastrof.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.