Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Att förhandla ett slut med Ryssland lyckas uppenbarligen inte.😢

Om man inte kan eller vill spränga broar och flygplan i Ryssland tar man till sanktioner. Det är vad EU, USA och ett flertal länder gör för att få slut på kriget.

Ett antal olika idrottsförbund har valt att utestänga Ryssar från sina tävlingar. EBU har stoppat Ryssland från Eurovision Song Contest.

Det måste finnas massvis med olika sätt man kan göra för att störa Ryssland som nation utan att kriga. De ekonomiska och kulturella sanktionerna är ett exempel. Ukrainas säkerhetstjänst lyckades ta sig 400mil genom Ryssland ända till östliga sibirien och där förstöra ett antal flygplan. De tänkte nytt, överraskade Ryssland och fick en stor effekt.

Nog finns det mer man kan göra i resten av världen?

Att sluta äta Marabous produkter eller bojkotta Knauf ett sätt som många känner till. Att helt undvika handla av företag som är verksamma i Ryssland eller vars inkomster stärker Ryssland talades det mycket om tidigare. Men vad händer nu. Det är mer eller mindre tyst.

Det pågår ett krig i Ukraina. Sverige och EU mfl länder står på Ukrainas sida mot den ryska invasionen. Vi bidrar med pengar, vapen och utbildning i ett krig mot Ryssland. Ryssland är vår fiende, som vi för ett försvarskrig mot.

Hur kommer det sig då att de (länder) som är på Ukrainas sida välkomnar Ryssar till våra länder. Varför får de komma in i EU och i Sverige? Hur kommer det sig att hotell tar emot Ryssar? Att restauranger serverar och butiker säljer till Ryssar? De kan kriga i Ukraina och när de är lediga på permission kan de semestra i EU. Ryssar tillåts köpa biljetter till ishockey VM i Sverige, men de tillåts inte ställa upp i tävlingen.

Gör man i Europa verkligen allt man kan för att försvara oss? Alla idéerna ovan kanske inte är realistiska. Men vad kan man göra mer för att stoppa kriget och försöka få fred?
(OBS! denna tråd handlar om självförsvar, inte politik)

• Gilla
freddesth och 2 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Gå med i Glimt. FOI har tillsammans med Ukraina tagit fram ett medel/app som heter Crowd forecasting, där helt vanliga svenskar får gissa utgången av olika skeenden. Bygger på principen att många gissar på antalet kulor i en burk. Ytterst få personer träffar rätt, men tillsammans gissar man överraskande bra. Googla på glimt foi.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ryssland vinner knappast något på att vi säljer godis till dem. Det är det faktum att det köps saker från dem de vinner på. Främst gas då.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S styren skrev:
När Trump och Putin blev bästa vänner så försvagades NATO. Trump skall/vill ju också erövra Grönland.
[länk]

Det verkar som du förväntar dig en förnuftig lösning, och debatt. När USA valde Crazy Trump, och valde bort Joe Biden som var NATO-vän, så föll hela världsbilden.
Nu kommer jag säkert göra dig upprörd, för din världsbild där allt är Trumps fel kommer att rubbas, men jag vill påminna om att det är under Obama (2014) och Biden som Putin har tyckt det har varit bra läge att gå in i Ukraina och annektera mark. ;)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bra initiativ att försöka tänka lite nytt. Det stora problemet är väl tyvärr de delar av världen som inte försvårar för Ryssland. De fredssamtal som pågått under 2025 har inte handlat om att försöka få fred. Det är en charad där Ryssland försöker vinna tid, och Ukraina med EU som hjälp, försöker få Trump att förstå att det är just detta Ryssland sysslar med.
Putins mål att återställa Sovjets storhetstid har inte förändrats. Hans grepp om folket i Ryssland verkar fortfarande vara starkt. Men det gäller att försvåra på alla sätt som går. Mer sanktioner och mer vapen är vad som främst behövs, men mer utfrysning kanske också kan gå att få till?
Trump verkar ju faktiskt börja förstå lite mer på senare tid. Han vill inte förstöra sin kompisrelation till Putin, men ser ut att tillåta andra delar av USA att agera. Det är det viktigaste första steget, att få USA på vår sida igen. Vad kan vi då göra för att resten av världen ska sluta att vara neutrala? Sluta handla med Kina? Det är ju tyvärr helt omöjligt så som världen är uppbyggd idag. Det är nog heller inte önskvärt. Vad skulle då hindra Kina från att gå all in och hjälpa Ryssland fullt ut. Mycket är en balansgång.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
E Erik_91 skrev:
Nu kommer jag säkert göra dig upprörd, för din världsbild där allt är Trumps fel kommer att rubbas, men jag vill påminna om att det är under Obama (2014) och Biden som Putin har tyckt det har varit bra läge att gå in i Ukraina och annektera mark. ;)
Jag hade tänkt glida in och göra ett enda inlägg, och sedan glida ut ur tråden. 😳
Men nu är man fast(?). Som tur är noterar jag blinkningen i din emoj, och gör ett nytt försök att glida ut obemärkt... 😉

Jag har ingen lösning, men ställer mig bakom kraftiga investeringar i vapensystem, och är riktigt imponerad av europeiska delen av NATO/EU, samt olika länders investerings- strids- vilja.

Glider ut nu, ett nytt försök.

• Haha
Erik_91
  • Laddar…
O O skrev:
Att helt undvika handla av företag som är verksamma i Ryssland eller vars inkomster stärker Ryssland talades det mycket om tidigare.
Det här är nog viktigt att börja belysa igen. Såg blänkare om att Mazda börjat sälja sina bilar igen i Ryssland med garanti och allt. Hittar dock inga för mig kända nyhetskanaler som nämner detta. Om det stämmer så bör ju sådant lyftas upp. Finns helt klart risk att företag börjar försöka tjäna pengar i Ryssland igen, när tiden gått och sådant inte uppmärksammas på samma sätt som det gjorde 2022.

Europa är inte tillräckligt konsekventa i sanktionerna. Några andra exempel där dubbelmoralen råder- vi köper naturgas från ryssland- Belgien är tydlig storkonsument, men även Sverige köper. Inga sanktioner på Uran, där Ryssland är en storspelare. Oljan går via Indien, sedan pytsas ut bland underleverantörer, som ändå når Europa.

Ingen vill ha krig, men nationsgränser är inget som ska lekas med. Det är i efterhand fördjävxxx att resten av världen satt o såg på vad som Ryssland gjorde med Krim. Jag tror att man försökte ligga lågt och hoppas på att ryssen hade fått vad de ville, likt Hitler innan andra Världskriget.

Jag hoppas att i första hand Europa kan ge Ukraina så mycket militärt stöd att Ryssland kollapsar, men de är sega och Putin med flera bryr sig inte om folket. De offrar befolkningen hellre än ett nederlag, likt ryssen gjort under snart 500 år.

• Gilla
freddesth och 4 till
  • Laddar…
Varför är det så totalt otänkbart att EU går in med trupp i Ukraina?

Om man tänker sig en rejäl styrka och många flygplan som fokuserar på två saker.
Försvara gränsen mot Vitryssland samt inrätta en flygförbudszon över hela Ukraina dvs skjuta ner alla drönare och missiler.

Gör man detta så frigör man mycket resurser för Ukrainas militär samt besparar civilbefolkningen ett ohyggligt lidande. Där jag med lidande inte enbart avser de stackare som blir skadade eller dör utan även dem som lever i konstant skräck för var nästa missil ska slå ner.

Jag tror att om detta görs så kommer Ukraina mycket enklare kunna mala ner rysk logistik och vinna kriget.

Jo Putin kommer hota med kärnvapen men det gjorde han ju när väst skickade stridsvagnar och flyg också så det är det väl knappast nån som tar på allvar längre.

Edit
Vill förtydliga att en tänkt EU styrka i första hand ska vara defensiv för att frigöra ukrainska styrkor och jag föreslår inte en EU marsch mot Moskva (sen kan man ju få drömma...).

• Gilla
freddesth och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ryssland vinner knappast något på att vi säljer godis till dem. Det är det faktum att det köps saker från dem de vinner på. Främst gas då.
Det där är också ett mycket viktigt argument. Att urskillningslöst bara få ut alla bolag från Ryssland är ju inte säkert att det hjälper.
Egentligen skulle man behöva titta på varje företagsrelation med Ryssland och ställa upp ett antal kriterier för att se om det är dåligt att de är i Ryssland eller kanske tom bra.
Att ryssar inte längre kan köpa västerländska märken kan förstås vara ett argument i sig, då de då ”känner av” kriget mera, och av den orsaken förhoppningsvis blir lite mera negativt inställda till Putin. Men gissningsvis gällde detta främst i början 2022. Dock tror jag det är viktigt att inte märkena börjar komma tillbaka som lämnat. Då känner de att de börjar få komma in i värmen igen.

Underskatta inte mjuka civila åtgärder. Undervisa i skolorna om ryska brott mot mänskligheten. Till exempel kan man utöka "Om detta må ni berätta" till att behandla dessa utöver de tyska brotten. Med en annan klangbotten i debatten har ryska lögner svårare att få fäste. Kampen mot diktatur måste ständigt vinnas på nytt i människors tankar.

Krig kräver tre saker: pengar, pengar och pengar. Det är därför naturligt att sikta in sig på att beröva diktaturen pengarna den behöver för kriget. Satsa på att minska användningen av naturgas och olja så sjunker priserna och Ryssland får det svårare. Subventionera gruvor för nickel och andra dyra metaller i demokratiska länder så sjunker efterfrågan på ryska metaller.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Något som snabbt kan förändra läget är om Rysslands ledning i övermod väljer att också anfalla något annat land. Det skulle kunna vara någon ö som Gotland, Bornholm eller Svalbard, men troligare någon av baltstaterna. Ett ännu mer omfattande krig än man redan har skulle med tiden bli övermäktigt för Ryssland och få landet ur balans.

D Daniel 109 skrev:
Ryssland vinner knappast något på att vi säljer godis till dem.
Det är det faktum att det köps saker från dem de vinner på.
Mondelez stöttar Rysslands krig på båda sätten.

Ryska staten tjänar på allt som ger skatteinkomster. De svenska och europeiska företag som vill minska ryska statens inkomster har helt slutat vara verksamma i Ryssland. Marabous ägare Mondelez har kvar verksamhet och betalar fortfarande skatt till Ryssland. Dessutom exporterar de till Ryssland.

Artikel i SvD:
Stora volymer europeiskt tillverkad choklad från Mondelez säljs fortfarande i Ryssland.
där står bl.a.
Alla bör fortsätta att undvika Mondelez choklad- och kexprodukter. Förutom Marabou, är här några andra exempel på Mondelez varumärken: Aladdin, Belvita kex, Bassetts vingummin, Cadbury Fingers, Daim, Non Stop, O’boy, Oreo, Philadelphiaost, Ritz-kex, Toblerone samt LU och TUC kex.

Målet är att Mondelez ska känna trycket och helt upphöra med att bidra till den ryska statskassan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Så fungerar det inte. Det är inga inkomster till Ryssland. Det är bara en beskattning av befolkningen. Förs det in varor går det pengar ut.

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.