GlennB GlennB skrev:
Jag vill nog påstå att det faktiskt ÄR en branchpraxis.

Det förekommer (tyvärr) undantag, men troligen mest hos småskuttar.

Det klart man kan, det är bara att bestrida fakturan, precis som man alltid gör om den innehåller saker som inte var avtalat.

Om man då inte kommer överens får väl ena parten ta det till domstol om dom tycker det är så viktigt.

Skulle du betala en faktura där det fanns en "kalle anka avgift" på 500kr ? ..Det skulle inte jag, i alla fall inte utan att stryka den posten och dra bort 500kr.

Jag skulle också ifrågasätta "servicebil" om det inte har använts en servicebil.

Vaddå privatpersoner ? det är väl samma sak mellan företag, skillnaden är att dom har bättre koll och mer muskler att ifrågasätta men privatpersoner har ett starkare skydd på andra sätt.

Utföraren kan INTE komma med egna villkor i efterhand, det ska isåfall vara överenskommet i förväg.

Snarare så ska företaget ställa dessa krav innan om dom vill ha betalt för det.

Men jag har inga problem med att kunden ska betala resan, det jag poängterar är dock att reskostnad och kostnad för servicebil är två skilda saker.

Om hantverkaren har med icke överenskomna poster på fakturan (tex kalle anka) så får han nog svårt att vinna i rätten.. det förstår nog de flesta företag också och låter det aldrig gå så långt.

Nu blev det väl lite tillsnurrat.. vaddå arbetaren komma med egna krav ??

Det är två HELT skilda saker vad företaget debiterar kunden och vad sedan företaget betalar den anställde.

För kunden är det 100% irrlevant hur avtalet mellan arbetaren och företaget ser ut[1] och hur stora dessa ersättningar är
, motparten för kunden är företaget punkt.

Företaget har normalt sett ett väldefinerat sätt att ersätta arbetaren för körda mil i privat bil, ofta har man ett affärssystem där man lägger in körda kilometer i, och binder med en arbetsorder så sker resten automagiskt, kunden debiteras och pengarna trillar ut på arbetarens nästa lön.

Och det är inte arbetaren som bestämmer vad han vill ha för ersättning av kunden för resan, om inte arbetaren ÄR företaget (typ enmansfirma) Arbetaren skriver hur många kilometer det var, sen tar någon annan hand om resten. (eller samma person tar på sej ekonomikepsen en kväll om det är en enmansfirma)

[1] Man kan ju ha åsikter om företag som betalar extremt dåligt till deras anställda, men då får man ju snarare undvika att anlita dessa företag, precis om att man kanske undviker att köpa produkter från butiker och tillverkare man ogillar.
Dina personliga uppfattningar intresserar mig ju inte nämvärt eftersom jag utgår från fakta vad konsumenttjänslagen reglerar och vad svenska domstolar tillämpar.
Jag förstår dina synpunkter men du verkar omedveten om att konsumenttjänslagen skall tillämpas med ytterligare faktorer vid bedömning.
Landets tingsrätter har redan provat massor av fall och det finns gott om praxis på området men prova gärna att dra en sådan här sak i tingsrätten för det är alltid spännande att höra utfallet.

Själv har jag tillgång till en duktig företagsjurist som är expert på området så är det någons synpunkter jag är intresserad av så är det hans då han är bland de bästa i landet på såna frågor.

S
C cpalm skrev:
Klart kostnaderna måste finansieras. På ett eller annat sätt, som du skriver.

Men nu var det ju inte det som var problemet här. Utan att det överhuvudtaget inte fanns någon servicebil på plats. Så det kanske inte ens finns någon servicebil att finansiera? Eller så var den på ett annat jobb, eller på verkstaden? OK att ta betalt för den ändå? Kanske ta extra betalt om den är på verkstaden eftersom verkstaden också kostar pengar?
TS fall har jag redan hållit med om att det är fel att debitera för servicebil ifall det verkligen var hantverkarens privata bil och hantverkaren i sin tur inte får ersättning för att hålla med servicebil.

Det jag har invändningar på är de som påstår att en servicebil måste vara en inredd bil avsedd för endast det jobbet. Jag tror som sagt inte att det är några som helst juridiska problem att köra en volvo v40 och debitera den som servicebil.

Så en enskild kund ska betala för verkstadsbesöket? Om borrmaskinen går sönder hemma hos en kund, ska den också debiteras på den kunden då? :)

C
S SueCia skrev:
Det jag har invändningar på är de som påstår att en servicebil måste vara en inredd bil avsedd för endast det jobbet. Jag tror som sagt inte att det är några som helst juridiska problem att köra en volvo v40 och debitera den som servicebil.
Men om du håller med om att det är fel att kalla det servicebil i TS fall så går det ändå en gräns någonstans, eller hur?

Du kan, som sagt, kalla vad du vill för servicebil. Men det som verkar vara svårt att få in är att det finns en punkt när omgivningen inte håller med om din definition. Och av särskild betydelse i sammanhanget är när du inte får medhåll av kunden. Och kunden vägrar pröjsa för din "servicebil".

Därför är det, så klart, viktigt att ha en objektiv uppfattning om den allmänt accepterade betydelsen av begreppet. Det är inte bara din egen åsikt som räknas.

S SueCia skrev:
Så en enskild kund ska betala för verkstadsbesöket? Om borrmaskinen går sönder hemma hos en kund, ska den också debiteras på den kunden då? :)
Nä, det är inte så rimligt, eller hur?

S
C cpalm skrev:
Men om du håller med om att det är fel att kalla det servicebil i TS fall så går det ändå en gräns någonstans, eller hur?
Jag tycker egentligen kanske inte att det är fel i TS fall heller att debitera för servicebil när jag tänker efter. Felet i TS fall var att personen kom utan verktyg i bilen. Det är rent slarv från den anställda och borde dras av på arbetstiden, servicebilskostnaden är motiverad, arbetstid för att fixa sånt som borde följt med från början är helt omotiverad.
C cpalm skrev:
Du kan, som sagt, kalla vad du vill för servicebil. Men det som verkar vara svårt att få in är att det finns en punkt när omgivningen inte håller med om din definition. Och av särskild betydelse i sammanhanget är när du inte får medhåll av kunden. Och kunden vägrar pröjsa för din "servicebil".
Beställer mycket tjänster i jobbet och servicebil finns med på alla fakturor oavsett om de kom i en Volvo V90 eller i en renault kangoo. Inte mycket att diskutera om, däremot ifrågasätter vi direkt om dom inte haft med sig grejer som borde vara självklara att ha med sig givet jobbet dom ska göra.
C cpalm skrev:
Därför är det, så klart, viktigt att ha en objektiv uppfattning om den allmänt accepterade betydelsen av begreppet. Det är inte bara din egen åsikt som räknas.
Absolut, min uppfattning baserat på erfarenhet i branschen är att servicebil kan vara vilken biltyp som helst, det ifrågasätts i stort sett aldrig.
C cpalm skrev:
Nä, det är inte så rimligt, eller hur?
Nej, varför tog du upp det då? :O

C
S SueCia skrev:
Nej, varför tog du upp det då? :O
Ironin gick uppenbarligen inte hem. Inte poängen heller kanske...

S
C cpalm skrev:
Ironin gick uppenbarligen inte hem. Inte poängen heller kanske...
Din ironi blev ju inget annat än ett självmål.
För du kan omöjligt tycka att en fast servicebilsavgift för varje kund är att likställa med att en kund får betala reparation av bilen.

Men för att vara övertydlig då, alla hantverkarens kunder är med och betalar för den reparationen, inte bara kunden hantverkaren är hos för stunden, men det visste du nog innerst inne redan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.