har blivit fakturerat 500 kr för servicebil
när personalen kom med sin privatbil samt dom får mil ersättning
men hade inga verktyg

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Fråga firman

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Bestrid

• Gilla
  • Haha
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Vart får företaget pengar till att betala ut milersättning tror du?

• Gilla
swagmeikster21 och 13 till
  • Laddar…
Från pengarna de debiterar för just milersättning sannolikt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sewen och 18 till
  • Laddar…
C
Fick en faktura som inkluderade milersättning när personalen åkte tunnelbana. På egen bekostnad...

• Haha
  • Gilla
Marko9911 och 9 till
  • Laddar…
P
M matte6810 skrev:
har blivit fakturerat 500 kr för servicebil
när personalen kom med sin privatbil samt dom får mil ersättning
men hade inga verktyg
500kr för privat bil är lite saftigt men för en servicebil är det i det normala spannet400-600kr.
Bestrid på fakturan.

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
500kr för privat bil är lite saftigt men för en servicebil är det i det normala spannet400-600kr.
Bestrid på fakturan.
Vilket år har du dom siffrorna ifrån? 1100 känns som standard bland mina tekniker…

Jag har kört privatbil i tjänsten, då fick jag en månadspeng plus milersättningen så det är väl inget konstigt att dom kör egen bil?

Ska dom ta taxi så blir det nog dyrare…

• Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
P
Q Qaniel skrev:
Vilket år har du dom siffrorna ifrån? 1100 känns som standard bland mina tekniker…

Jag har kört privatbil i tjänsten, då fick jag en månadspeng plus milersättningen så det är väl inget konstigt att dom kör egen bil?

Ska dom ta taxi så blir det nog dyrare…
1100 vet jag ingen hantverkare som tar. Vad är det ni gör?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Servicebil debiterar man för att man har just en servicebil innehållande material mm. Om han kommer i vanlig personbil, utan verktyg och det dessutom debiteras separat milersättning, så hade jag ifrågasatt den. Milersättning är ju dock självklart. Den får han sannolikt ersatt av arbetsgivaren via löneutbetalningen.

• Gilla
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fick en faktura som inkluderade milersättning när personalen åkte tunnelbana. På egen bekostnad...
Väldigt konstig liknelse. Resan kostar ju, oavsett resesätt. Det kostar dessutom mer, ju längre resan är. Om det sedan är hantverkaren själv, eller företaget som betalt resan är inget som påverkar dig. Så det är egentlgen inga som helst konstigheter att betala milersättning om hantverkaren åkt kommunalt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Väldigt konstig liknelse. Resan kostar ju, oavsett resesätt. Det kostar dessutom mer, ju längre resan är. Om det sedan är hantverkaren själv, eller företaget som betalt resan är inget som påverkar dig. Så det är egentlgen inga som helst konstigheter att betala milersättning om hantverkaren åkt kommunalt.
Man kommer många mil i Sthlm för 39 kronor enkel resa med SL. Kostar lika mycket för 1 km som för 13 mil.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Restiden ska väl också ersättas på något vis. Såvida du inte betalar normal taxa för resan. Rimligt är att betala en summa per km sedan är det sedan helt upp till hantverkaren hur de löser transporten.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Man kommer många mil i Sthlm för 39 kronor enkel resa med SL. Kostar lika mycket för 1 km som för 13 mil.
Återigen, är det verkligen intressant hur mycket hantverkaren betalt, sålänge du inte får något sämre. Måste det vara gratis om hantverkaren gått 2 mil hem till dig?
Eller måste materialet vara gratis, om hantverkaren lyckats komma över nytt oanvänt material gratis.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Väldigt konstig liknelse.
Liknelsen här är att man begär kostnadsersättning för en kostnad som arbetsgivaren inte har haft.
I mitt fall har personen i fråga varken fått ersättning för resekostnaden eller restiden.
Utan det är en ren "saltning" av fakturan.

• Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.