Hej! Jag antar att det här måste ha hänt någon annan, men det här vattenfiltret har fastnat helt. Går inte skruva lös, förmodligen för att någon försökte vända det åt andra hållet. Bara för att bekräfta, man ska skruva loss den till vänster från den här bildens perspektiv (moturs om man tittar upp på den underifrån) eller hur? Plastverktyget man använder för att skruva lös det har jag slagit så hårt att plastbitar gick av själva filtret. Försökte spraya det. Ingenting fungerar! Någon som har några tips?
Sitter det inte någon luftningsskruv på filterhuset? När jag skruvar ur mässingsskruven på mitt filterhus så är det mycket enklare att lossa för att byta filter. Återmonteringen görs med handkraft tills det ej läcker vid fullt tryck.
…lite kuriosa: Varje gång jag som ung frågade hur hårt jag skulle dra åt bulten/muttern på min första moped och bil, så var farsgubbens standardsvar alltid: ”Med Förstånd!” Så jag lever efter den devisen än idag😉
…lite kuriosa: Varje gång jag som ung frågade hur hårt jag skulle dra åt bulten/muttern på min första moped och bil, så var farsgubbens standardsvar alltid: ”Med Förstånd!” Så jag lever efter den devisen än idag😉
Själva plastnyckeln du har ska vara högs upp mot det blåa som det ser ut..G Gerard Farrell skrev:Hej! Jag antar att det här måste ha hänt någon annan, men det här vattenfiltret har fastnat helt. Går inte skruva lös, förmodligen för att någon försökte vända det åt andra hållet. Bara för att bekräfta, man ska skruva loss den till vänster från den här bildens perspektiv (moturs om man tittar upp på den underifrån) eller hur? Plastverktyget man använder för att skruva lös det har jag slagit så hårt att plastbitar gick av själva filtret. Försökte spraya det. Ingenting fungerar! Någon som har några tips?
Har du vridit ventilen högst upp på filtret innan du försöker skruva?
”Filterhuvudet är utrustat med en avstängningsventil och tryckutlösare för enklare filterbyten. Genom att vrida vredet 180° stängs vattentillförseln och släpper dessutom trycket i behållaren.”
https://vattenreningsgruppen.se/produkt/vih-10/
”Filterhuvudet är utrustat med en avstängningsventil och tryckutlösare för enklare filterbyten. Genom att vrida vredet 180° stängs vattentillförseln och släpper dessutom trycket i behållaren.”
https://vattenreningsgruppen.se/produkt/vih-10/
Tänk på att det du ska lossa sitter under vilket betyder att du ska lossa medurs, inte moturs som är det normala.G Gerard Farrell skrev:Hej! Jag antar att det här måste ha hänt någon annan, men det här vattenfiltret har fastnat helt. Går inte skruva lös, förmodligen för att någon försökte vända det åt andra hållet. Bara för att bekräfta, man ska skruva loss den till vänster från den här bildens perspektiv (moturs om man tittar upp på den underifrån) eller hur? Plastverktyget man använder för att skruva lös det har jag slagit så hårt att plastbitar gick av själva filtret. Försökte spraya det. Ingenting fungerar! Någon som har några tips?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta led i spotlight - går inte att skruva loss
Belysning -
Hur skruvar man fast detta dörrhandtag och vad är det för fabrikat?
Fönster & Dörrar -
Hur skruvar jag upp detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Verktyg för att skruva loss utlopp till duschblandare
Vatten & Avlopp -
Finns tips för att lossa extremt fastnade skruvar i bilsammanhang?
Övrigt Off Topic