Hoppas det går att lösa med bra kommunikation med grannen. Bjud hem hen på lite kaffe på verandan och säg det på ett trevligt sätt. Synd på tonen här i forumet. Många är nog väldigt avundsjuka på att någon har råd med ett stort fint hus för så mycket pengar. Det är hiskliga priser i storstäderna. Ett lån för livet. Har också varit med om att köpa ett hus efter två små korta visningar. Vi drog oss ur från kontraktskrivningen. Det var inte rätt för oss. Men jag anser nog det är ett systemfel i denna hets att köpa så snabbt. det tillåts inte att tänka igenom ordentligt. Jag har kollat kartor, åkt omkring, kollat skolor, etc men det är svårt att täcka in allt. Om man kunde ha sin egen mäklare som köpare och ta med sig en egen konstruktör på visningen skulle det bli en helt annan sak. Slutligen köpte vi vårt hus som vi är jättenöjda med. Fick in en klausul om extra besiktning tex.

P Pir79 skrev:
.......... Vi drog oss ur från kontraktskrivningen.......
Det där kan du komma att få äta upp... :rofl:

Jag har själv hyrt ett hus på gräddhyllan, där villorna gick för 20+ miljoner. Där sa de att om man inte äger sin utsikt får man skylla sig själv. ;)(y)

• Gilla
maria01
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Många intressanta åsikter.
Men de är just bara åsikter, har du byggt närmare än 4,5m från tomtgräns och jag på min nyinflyttade sida om gränsen av någon anledning har bestämt mig för att grannsämjan är förverkad så hoppas jag det finns ett skriftligt medgivande i annat fall ryker friggeboden.

Man behöver grannens medgivande för att bygga närmare och finns det inget skriftligt från föregående ägare så behöver alltså den nya ägaren ta ställning till övertrampet, om jag som köpare utövar friggeboden som påtryckningsmedel vid budgivningen så ställs hedern på prov gällande ett muntligt medgivande för säljaren.

Det ligger mycket i det gamla amerikanska mäklarmantrat: Location, location, location!

Rätt gata, rätt höjd på tomten i förhållande till gatan, altan och fönster åt rätt håll, rätt omgivande tomter, osv. Visningen är bara 30 min, men gatan är fri, jag gick runt i området vid minst 3 tilfällen innan budgivning och ett par gånger till innan kontraktet skrevs på.

Men visst, att förrådet innehöll en högljudd motorcykel är ju lite av en curveball, likaså att preskriptionstiden löpt ut.
När man skriver på ett kontrakt till en bostad har man accepterat grannarnas bebyggelse som fanns på plats vid kontraktskrivning.
Varför flytta till ett område för att bråka med grannarna?

• Gilla
Marcusns och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
4,5m måttet kommer från en godtycklig äldre gräns för att minska brandspridningen. Jag tycker nog man gott kunde haft 2m som gräns och låta folk bygga mer fritt på sina tomter.

Att sen som nyinflyttad börja riva i saker som redan är får man ändå tycka är lite onödigt. Det är väl det som många här reagerar på, försök att inte störa vad som är. Man blir väldigt lätt stämplad som den nya jobbiga i området

TS granne har säker kvar orginalljuddämparna till hojen och med lite sweettalk kanske grannen kan återmontera ljuddämparna och få tyst i grannskapet.
Jag hade bara tyckt det va kul med lite hojljud på morgonkvisten ;)
Varför har kommunen 4,5 eller 6 meter till gatan som gräns?

pellefant pellefant skrev:
6 meter till gatan från garage/carport är för att en bil skall få plats där.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
4,5m är en gammal tumregel för godtyckligt skydd mot brandspridning mellan byggnader där man en gång i tiden när det blev praxis ansåg att ca 9m mellan byggnader på olika fastigheter är lagom.
6m är för att om du parkerar en bil så ska den inte sticka ut i gatan

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!
Byggnaden har stått där över 10år (utan bygglov och utan grannens direkta medgivande. Men också utan motstånd från grannen. Som någon påpekade innan: en stor chansning. Kommunen står handfallen då det är preskriberat. Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort. Kan inte se hur han skulle rulla iväg den utan motor på 50m den är ju rätt tung, men aja.

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”

Vet att många här inte gillar att kommun och myndigheter lägger näsan i blöt.
Men de finns faktiskt till för att sådant här inte ska uppstå från första början.

Någon skrev, varför säger du inte bara att det är hojen du stör dig på.
Nej det är inte bara hojen. En granne som bygger 30cm inpå tomtgräns utan medgivande (i tror om att gammal tant inte kommer klaga) är ju av en viss kaliber av människan.
Allvarligt talat, den lilla byggnaden stod där när du köpte, den var på plats vid visningen. Allvarligt talat #2 vilken som helst av dina grannar kan när som helst köpa en eller flera Harley-Davidsson, en gammal utombordare, en traktor eller ställa upp en flistugg eller vedkap på sin tomt och köra dessa från tidigt morgon till kväll varje dag i veckan. Detta är vad som kan hända när man bor i villa alldeles oavsett pris och geografiskt läge. Det finns ett otal skäl till att människor köper villa istället för lägenhet, samtliga ovan är sådana skäl och som sagt, det finns många fler. Vad fick dig att köpa villa?

• Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
4,5m är en gammal tumregel för godtyckligt skydd mot brandspridning mellan byggnader där man en gång i tiden när det blev praxis ansåg att ca 9m mellan byggnader på olika fastigheter är lagom.
Nio meter = 30 fot ungefär.
Kan det ha varit så man tänkte då på den "gamla" tiden?

Så kan det säkert vara

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nio meter = 30 fot ungefär.
Kan det ha varit så man tänkte då på den "gamla" tiden?
Du menar 10 steg, dvs 5 famnar. Alltså 15 alnar.

jarlh jarlh skrev:
Du menar 10 steg, dvs 5 famnar. Alltså 15 alnar.
Har du något stöd för dina gissningar över vad niometersgränsen kommer från?

Jag har inga gissningar, däremot gillar jag gamla måttenheter.

Fast det skulle ju kunna vara 10 yards. (Importerat från England.) 10 steg på svenska.

Om man nu ska ha stöd för gissningar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.