Inte optimalt att fråga detta under tak, moderator får gärna flytta till bättre delforum.

Jag har tänkt klä in dessa stolpar i plåt längst ner för att slippa se den fula balkskon. Men man kan inte bara vika plåt runt ett varv eftersom det då blir glapp på de sidor där balkskon sitter. Hur skulle ni göra?

Planen var att köpa plåt på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Karosseri/Platark/Platark-2000020612/?artId=79600

Fästa ihop den med popnitar och måla skiten med hammarlack. Hur ser ni på den planen? Finns antagligen problem som jag inte ser, upplys mig gärna!

Stolpe med synlig balksko monterad på stenläggning vid svart struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett svartmålat stolpe med en synlig balksko fäst vid en stenbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du vill göra det enkelt och använda dig av den lösning som du har föreslagit. Så skulle jag sätta en liten list/bräda som är lika tjock som det mått skruvskallen sticker ut från träpelaren på de sidor som du har skruv och måla den i samma kulör som pelaren. Då får du något som tätar springan mellan plåt och träpelare samtidigt som plåten får lite stöd i ovankant.

Kan det inte vara snyggare att dölja med sten upp till hälften(som går ihop med stenläggningen under)och sen en mindre plåtkant ovan det?

Är det fästet i stolpen som är fult eller sen tunna foten på stolpskon?

Jag tycker att den pinniga foten är det fulaste och tycket att du ska göra en enkel gorm och gjuta upp med betong i samma tjocklek som stolpen.

Är det skon som fäster stolpen som du inte gillar kanske det går att byta ur sen till en som ser ut som ett uppochnervänt T där den vertikala delen sågas in mitt i stolpen.

Att sätta en plåt runt som blir bucklig eller rostig tror jag inte är någon bra lösning

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Är det fästet i stolpen som är fult eller sen tunna foten på stolpskon?

Jag tycker att den pinniga foten är det fulaste och tycket att du ska göra en enkel gorm och gjuta upp med betong i samma tjocklek som stolpen.

Är det skon som fäster stolpen som du inte gillar kanske det går att byta ur sen till en som ser ut som ett uppochnervänt T där den vertikala delen sågas in mitt i stolpen.

Att sätta en plåt runt som blir bucklig eller rostig tror jag inte är någon bra lösning
Håller med att d är pinnen som ser fulast ut - och som att den inte blivit tillräckligt nedborrad? Vad har stolpen för funktion i övrigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.