Vi har en oisolerad sommarstuga på ca 25 kvm. Det finns inget vatten eller avlopp indraget. El finns.
Vi skulle vilja bygga en altan framför huset, men det är så mycket berg här så då skulle vi behöva spränga i berget, vilket är en dyr och omständig process för en liten altan. Skulle man kunna höja själva huset ca 1/2 meter? Och kan man göra detta själv eller behövs experthjälp? 🙏

ia i Karlstad
 
#ia
Snigeldynamit kanske skulle gå?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Snigeldynamit kanske skulle gå?
+1 på den. Annars får man göra som förr i tiden, elda direkt på hällen och sedan slå vatten över alltihop så det spricker. Fast det beror iofs på hur nära huset det är.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
En sommarstuga på 25m2 kan man höja med domkrafter (eller mobilkran) men det är en del jobb och kostnader förståss.
 
  • Gilla
Kapabel
  • Laddar…
K
Jag tror också på några domkrafter och ta en bit i taget, kom ihåg att ha koll på inkommande el och ta ur fönster.
Finns det en murad skorsten blir det mer jobb.
 
J Josth skrev:
Snigeldynamit kanske skulle gå?
Det blir väldigt många hål som måste borras! Stugan står med ena hörnan på berget som måste bort.
 
ricebridge ricebridge skrev:
+1 på den. Annars får man göra som förr i tiden, elda direkt på hällen och sedan slå vatten över alltihop så det spricker. Fast det beror iofs på hur nära huset det är.
Berget ligger helt inpå stugan, så det går inte om vi vill ha huset kvar.
 
K Kling 1 skrev:
Jag tror också på några domkrafter och ta en bit i taget, kom ihåg att ha koll på inkommande el och ta ur fönster.
Finns det en murad skorsten blir det mer jobb.
Tack för svar och tips.
ia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.