Är det ens möjligt? Jag förstår att det inte går enbart med en tryckreduceringsventil, men finns det någon annan lösning? Trycket nu är 10 bar och flödet 4 l/min. Jag behöver få ner trycket till 4 bar. Kan det fungera med någon form av by-pass lösning? Eller någon form av omkopplare/värmeväxlare?

Större dimension på röret.

Kylvatten till vadå?
Och var kommer vattnet ifrån?
10 bar statiskt eller är det tryckfallet med fullt öppna ventiler som är 10 bar?

Du får nog beskriva problemet mer ingående. Vi vet att du har flödet 4 l/min och tryckfallet 10 bar mätt över "något". Eftersom du skriver i avdelningen vatten & avlopp kan vi gissa att det är tappvatten det handlar om. Men var värmeväxlaren och by-passen kommer in i bilden framgår inte

tommib
Varför skulle en vanlig tryckreduceringsventil inte fungera för detta? Har jag missförstått problemet?

En sådan sänker utgående tryck till den nivå man ställer in och bibehåller det trycket oavsett flöde.

tommib tommib skrev:
Varför skulle en vanlig tryckreduceringsventil inte fungera för detta? Har jag missförstått problemet?

En sådan sänker utgående tryck till den nivå man ställer in och bibehåller det trycket oavsett flöde.
En tryckreduceringsventil påverkar både tryck och flöde. Så visst går det att sänka trycket men inte utan att flödet också begränsas. Och det vill jag inte. Jag behöver bibehålla flödet på 4 l/min.

Det är nog så att det finns inte någon enkel komponent att koppla in som klarar detta problem. Jag har fått tipset att ansluta en cistern som tar trycket och sedan från cisternen koppla en pump som ger rätt tryck och flöde vidare.

Om du beskriver lite mer vad du vill göra så kanske det finns någon som sitter inne med en lösning.

Vad är det för kylvatten vi pratar om?

Skulle säga som @Genomklok
Öka dimension på röret
( fast på slutet där du vill minska trycket )
Du vill minska från 10bar till 4 bar ... det är 2.5ggr
då behöver du öka arean på röret med 2.5 ggr.
med 22mm rör behöver då bli ca 35mm text

(om jag nu kommer ihåg allt rätt)

Nja, det stämmer inte riktigt. Förhållandet är inte linjärt, men grundprincipen stämmer.

D Daniel 109 skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. Förhållandet är inte linjärt, men grundprincipen stämmer.
Nä jag vet... men "tumme-pekfinger" och har för mig att det är nära nog.
Kommer jag ihåg fel?

Formel för flöde: q = A · Cq · √(2Δp/ρ) med variabler för område A och tryckdifferens Δp över densiteten ρ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att leka runt.

Visk Cq sätter du till 1
Densitet "Rå" Grekisk bokstav rho, symbol för densitet i fysikaliska formler. till 1000

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
M Manganese skrev:
En tryckreduceringsventil påverkar både tryck och flöde. Så visst går det att sänka trycket men inte utan att flödet också begränsas. Och det vill jag inte. Jag behöver bibehålla flödet på 4 l/min.

Det är nog så att det finns inte någon enkel komponent att koppla in som klarar detta problem. Jag har fått tipset att ansluta en cistern som tar trycket och sedan från cisternen koppla en pump som ger rätt tryck och flöde vidare.
Berätta vad problemet är istället om du vill ha hjälp. Nu har du bara beskrivit en lösning (tryckregulator från 10 till 4 bar) som du inte tror fungerar. Vad vill du att vi ska svara på det?
Beskriv problemet istället.
Vad är det för maskin och vad är det som gör att du inte kan behålla flödet om du ändrar trycket?
Det går ju på precis alla andra mekaniska sinnrika anordningar som jag känner till i alla fall.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
M Manganese skrev:

Är det så att du har 4 l (per minut antar jag) i flöde med noll motstånd/strypning när du har 10 bar? Ja, då kommer du få lägre flöde med 4 bar tryck men då finns det inget du kan göra åt det heller. Om du på något sätt stryper flödet efter ventilen så kan du ju minska på den strypningen.

tommib tommib skrev:
Är det så att du har 4 l (per minut antar jag) i flöde med noll motstånd/strypning när du har 10 bar? Ja, då kommer du få lägre flöde med 4 bar tryck men då finns det inget du kan göra åt det heller. Om du på något sätt stryper flödet efter ventilen så kan du ju minska på den strypningen.
Det stämmer, det finns ingen strypning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.