Du borde ju kunna sätta den i sotningsluckan uppe på pannan och då få till den i vinkel så du har möjlighet att se den utan spegel, fast då kommer den antagligen att hamna ovanför direktspjället men det borde funka ändå.

Ja, kanske om jag borrar genom sotluckan, då får jag ju tempen direkt i pannan precis innan rökröret. Ska kolla. Annars borde det väl funka bra där jag har markerat på foto? Spegeln sätter jag på ett av rören ovanför så den är inget problem.

Men vid uppstart av pannan öppnar sig inte dragbegränsaren,. ja det är ju olika för alla men ja har en ny fläktstyrd vedpanna.. sen där du markerat på bilden vart du hade tänkt borra in den så tror ja ändå att termometern tar tjuvluft,.. men vill du borra hål genom sotluckan på pannan så är det väl bara att göra det,..

Patrik79 skrev:
Men vid uppstart av pannan öppnar sig inte dragbegränsaren,. ja det är ju olika för alla men ja har en ny fläktstyrd vedpanna..
Beror ju helt på vad man har för förhållande. Nere i Skåne då det börjar blåsa "lite" kan våra dragbegränsare stå och fladdra mitt i sommaren utan att pannan är igång.

stedevil skrev:
Beror ju helt på vad man har för förhållande. Nere i Skåne då det börjar blåsa "lite" kan våra dragbegränsare stå och fladdra mitt i sommaren utan att pannan är igång.
jasså ja så tror ja inte det är här i norrland ;) men som sagt det är olika för alla..
det går ju inte att ge nått korrekt svar,, tycker ja iaf,.

Bifuel...Jag skulle borrat ett litet hål där du ritat ..Men skaffat en spetsgivare och inte satt nånting som sitter i hålet för jämnan alltså Manuell mätning =spetsgivare + termometer (Digital finns på classe mfl, Ok det kostar men gott att ha bra grejjer också¨...(Får kanske lägga in mindre snusar eller nåt sånt;))..Då kan du själv styra rikta givaren åt vilket håll du vill...

Är det för låga R-gaser i toppen av skorstenen så kan det bildas kondens=Skorstenen vittrar sönder eller beroende på rörsort =Rosta sönder..=Därför mäter man i toppen av S-Stenen

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.