M
Har du bordssåg så kan du ju göra trappstegen med den (rita kurvan i båda ändarna), leta upp lämplig flaska (+ snabbt dricka upp den så projektet inte stannar av ....), grovt sandpapper och lite dubbelhäftande tejp. Lite slitigt är det så kanske kan vara bra med flera flaskor för vätskebalansen.

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
Så här ser ett just nyinköpt hålkälsfrässtål ut. Nu behöver du inte ett med 70 mm diameter, vilket är bra för då slipper du kanske både 12mm skaft och ett pris på drygt 2000 pengar. Just Cobolt/Tooltrust har inte 50 mm som du kanske vill ha med 8 mm skaft, men det kanske andra har.

IMG_8457.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skrev tidigare om en grund och vid urskålning. Då kanske ett sånt här skulle funka. Vanligt 8 mm skaft men fortfarande ganska dyrt. 1178:-
https://www.tooltrust.se/shop/product/skalfras-d52-r34-l16?tm=&sm=for-overhandsfras/skalfrasar

Bild 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
  • Gilla
Trynerror och 1 till
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Om du väljer att göra detta på bordssågen så finns det en vettig räknesnurra här för att få rätt bredd och djup på din kanal.

[länk]
Klart Matthias Wandel har en kalkylator för ändamålet.
En nackdel med att köra på bordssågen är att man får en sektor av en ellips snarare än av en cirkel men det kanske går att leva med.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T Trynerror skrev:
Hej Ronnie,
Jag har faktiskt tillgång till en bordssåg så just det är inget problem, är det något annat med den metoden som gör dig tveksam till det? Håller dock med om att fräsning med ett passande stål förmodligen hade varit det enklaste alternativet. Tack!
Hej @Trynerror
Rolig utmaning du kom med, låter som att det kan bli en fin lampa.

Det är två anledningar till att jag är tveksam. Det ena skälet är att du angav måtten 50 x 6 x 4 cm i din första post. Jag antar att 6 cm är bredden på urskålningen och 4 cm är djupet.
Jag har en bordssåg med ganska liten klinga (Ø250 mm), när den sticker upp 40 mm över bordet är den exponerade delen av klingan 195 mm bred. För att kunna få till en 60 mm bred urskålning måste jag köra in ämnet väldigt brant i klingan — 18˚ verkar det som — vilket känns väldigt aggressivt och därmed osäkert.

Det andra skälet är att sågen är inte konstruerad för att axeln ska ta upp krafter i sidled; i mina ögon är det att missköta sin maskin när man gör sådana operationer och det känns olämpligt.
En gång är ingen gång kanske men jag undviker sådant användande.

Därför skulle jag välja att i första hand fräsa och i andra hand slipa eller hyvla. Naturligtvis kan man på olika sätt avlägsna mycket bulkmaterial på bordssågen innan oavsett metod.

Lycka till med lampan, hoppas att du postar bilder på slutresultatet och berättar hur du gick tillväga!
//Ronnie

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Om du väljer att göra detta på bordssågen så finns det en vettig räknesnurra här för att få rätt bredd och djup på din kanal.

[länk]
Detta är toppen, stort tack! Började skissa på en sådan själv igår men tröttnade..

I vilken del av landet finns träbiten?

P Pysslarn skrev:
Hej @Trynerror
Rolig utmaning du kom med, låter som att det kan bli en fin lampa.

Det är två anledningar till att jag är tveksam. Det ena skälet är att du angav måtten 50 x 6 x 4 cm i din första post. Jag antar att 6 cm är bredden på urskålningen och 4 cm är djupet.
Jag har en bordssåg med ganska liten klinga (Ø250 mm), när den sticker upp 40 mm över bordet är den exponerade delen av klingan 195 mm bred. För att kunna få till en 60 mm bred urskålning måste jag köra in ämnet väldigt brant i klingan — 18˚ verkar det som — vilket känns väldigt aggressivt och därmed osäkert.

Det andra skälet är att sågen är inte konstruerad för att axeln ska ta upp krafter i sidled; i mina ögon är det att missköta sin maskin när man gör sådana operationer och det känns olämpligt.
En gång är ingen gång kanske men jag undviker sådant användande.

Därför skulle jag välja att i första hand fräsa och i andra hand slipa eller hyvla. Naturligtvis kan man på olika sätt avlägsna mycket bulkmaterial på bordssågen innan oavsett metod.

Lycka till med lampan, hoppas att du postar bilder på slutresultatet och berättar hur du gick tillväga!
//Ronnie
Tack för input! jag var nog lite otydlig med måtten hehe samt att AI inte ville lyssna på mig när jag gjorde 3d-modellen.. men ja bredden på urskålningen blir nog ca 5 cm, men djupet vill jag endast ha max 1 cm så tror de dimensioner du nämner kan passa ganska perfekt.

Ska tänka på det du säger kring att inte sätta för mycket kraft i sidled, tänker försöka ha så liten anlöps-vinkel som möjligt.

Blir nog att testa mig fram!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
I vilken del av landet finns träbiten?
Göteborg! Vad tänkte du på?

Hep Hep skrev:
Så här ser ett just nyinköpt hålkälsfrässtål ut. Nu behöver du inte ett med 70 mm diameter, vilket är bra för då slipper du kanske både 12mm skaft och ett pris på drygt 2000 pengar. Just Cobolt/Tooltrust har inte 50 mm som du kanske vill ha med 8 mm skaft, men det kanske andra har.

[bild]

Du skrev tidigare om en grund och vid urskålning. Då kanske ett sånt här skulle funka. Vanligt 8 mm skaft men fortfarande ganska dyrt. 1178:-
[länk]

[bild]
Ja det hade varit perfekt.. Men blir lite dyrare än jag tänkt mig

T Trynerror skrev:
Göteborg! Vad tänkte du på?
Hade den varit närmare hade jag kunnat lösa det åt dig på vertikalfräsen. Men 50 mil är lite väl långt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.