1 052 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Hur kan jag flytta hyllor i frysen?
Sida 1 av 2
Hej,
Provar i det här forumet för att få lite hjälp med ett projekt.
Jag har en äldre frys som har kylslingor i hyllplanen. Jag behöver ha in en större grej i frysen vilket inte går nu då hyllorna inte är flyttbara. En "no frost" med fläkt är inte ett alternativ i det här läget.
Det jag tänker på att är kapa loss de "bärande" delarna i hyllplanet. Alltså det som inte är kylslingor. Frågan är sen om man typ kan värma rören för kylslingan och böja undan dem. Eller är det bara risk att man bockar röret och det blir platt och stoppar flödet?
Några andra idéer?
Provar i det här forumet för att få lite hjälp med ett projekt.
Jag har en äldre frys som har kylslingor i hyllplanen. Jag behöver ha in en större grej i frysen vilket inte går nu då hyllorna inte är flyttbara. En "no frost" med fläkt är inte ett alternativ i det här läget.
Det jag tänker på att är kapa loss de "bärande" delarna i hyllplanet. Alltså det som inte är kylslingor. Frågan är sen om man typ kan värma rören för kylslingan och böja undan dem. Eller är det bara risk att man bockar röret och det blir platt och stoppar flödet?
Några andra idéer?
Problemet är att det är liksom standardavstånd på hyllorna och finns inte några frysar med större än ca 15 cm på dom mindre hyllorna och ca 20 mm på dom större mellanrummen. Vad jag vet. Då finns bara frysbox att ta till.L LeffeMejsel skrev:
Ska prova det i ett första steg.returen skrev:
Har även fått tag på en bekant som är kyltekniker. Han kan hjälpa mig att ta bort befintlig slinga och lägga en helt ny efter mina önskemål (med samma totallängd). Det kommer bli optimalt i så fall
inte många som vill skarva aluminium om ens någonL LeffeMejsel skrev:
Kanske inte heter expansionventil i en vanlig frys?. Inte mitt område detta haha. Men den korven som tillåter gasen att expandera innan kondensorn. Vad heter den i en vanlig frys?returen skrev:
Men oavsett. Båda ändarna på kondensorn är lödda mot koppar idag och hela blir ny i så fall.
korven är en torkare från denna går ett kapillärrör till förångaren där expansionen skerL LeffeMejsel skrev: