Sopskåpet på vårt kedjehus är rejält fult eftersom det är träbeklädd metall där träet ruttnat och metallen har hål rakt igenom i samma område. Det påverkar inte direkt funktion och spelar egentligen bara roll för estetik och besiktningsprotokoll, men jag skulle vilja få det bytt.

Frågan är... hur? Jag var i kontakt med den ursprungliga tillverkaren (1980), som hänvisade mig till den plåtverkstad som gjorde själva dörrarna, som hänvisade mig till smidesverkstad, som hänvisade mig till mekanisk verkstad, som verkade tycka jag var dum i huvudet som kontaktade dem för en sopskåpsdörr. Känner att jag börjar få slut på alternativ. :)

Bifogar bilder. Det ser mer komplicerat ut än det är, då stavarna är för en äldre upphängningsmekanism och det enda som egentligen behövs är en rektangel med gångjärn och handtag liksom.

Dörr och hus ligger i Falkenberg.

Slitet rött sopskåp med rostiga metallstänger och ett trasigt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet träbeklätt metall sopskåp med rost och skador på dörr och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta av dörren är ju intakt så ta bort den och avlägsna trät och ta med till nån plåt/smides firma. De kan enkelt bocka till de plåtar som är rostiga och fixa till den. Vet inte om slitsarna är tänkt som nån ventilation men den biten går väl att lösa antar jag.

• Gilla
rodntrot
  • Laddar…
Düsseldorff
Om det behövs går det såklart att låta en plåtfirma tillverka en ny dörr enligt dina mått. Vad det skulle kosta låter jag dock vara osagt...

• Gilla
Våga
  • Laddar…
Vad jag kan se så är det bara länstnere som det rostat och det går nog kapa bort och svetsa i en ny bit.

Protte

Tack alla för svaren!

Jag har alltså varit i kontakt med en plåtfirma som inte kunde hjälpa mig redan, men jag tar en sväng till med någon annan då för att försöka få den lagad, så hoppas vi på bättre besked den här gången. :)

Tror att du får bättre trspons om du kontaktar en firma som håller på med byggsmide. Plåtfirmor gör väl mest tunnplåt?

Z ZipLock skrev:
Tror att du får bättre trspons om du kontaktar en firma som håller på med byggsmide. Plåtfirmor gör väl mest tunnplåt?
Kan ärligt säga att jag har absolut noll aning om hur det funkar. Men om jag hittar en firma som har byggsmide + legobeställning så borde jag kunna visa dörren för dem och se vad de säger antar jag.

Ta bort all trä, gå till en vanlig plåtslagare och köp en skiva aluzink plåt, popnita fast den. Måla om du vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.