Hej,

Jag har spottar i taket och är missnöjd med dem, dels för att det inte är tillräckligt ljust, och dels för att vissa går på halvfart.
Fem takspottar med varierande ljusstyrka i ett rum, några verkar lysa svagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visade sig svårt att ta ett vettigt foto..

Spottar har tre runda dioder. Det finns möjlighet att dimmra via fjädrande knapp (funkar rätt dåligt) Man tänder och släcker på återfjädrande knapp - man får oftast trycka många gånger för att det skall gå igång. I slingan på bilden finns fem spottar som styrs av samma knapp och 3 går på halvfart.

I en garderob sitter en hoper drivdon som styr olika slingor.

Jag önskar tips om var jag skall börja för att förbättra belysningen:

Kan jag byta till annan spot för att få mer ljus?
Går det att koppla från dimmringen, den är mest störande?
Hur kan jag få de som går på halvfart att lysa ordentligt?

Tyvärr är detta luddigt, jag vet, men om någon kan säga åt mig vad jag skall kolla på så kanske jag kan fråga mer precist när jag vet lite bättre hur det här fungerar.

Tack

Farstatjej90
Om du stänger spottarna och tar ner en, vad är det bakom? Är det 12v och trafo eller är det GU10 med 230v eller vad är det som sitter där? Halogen eller LED? Jag har samma ",problem" och har börjat läsa på lite...

RoTe
Har du testat att hålla in lampknappen för att dimra?

RoTe RoTe skrev:
Har du testat att hålla in lampknappen för att dimra?
C camelspin skrev:
Det finns möjlighet att dimmra via fjädrande knapp (funkar rätt dåligt)

RoTe
Jo det jag undrar är om TS ens vet hur man gör. Konstigare saker har man ju läst här.

Osäker på vad jag kan och inte, men så här ser det ut. Det är definitivt LED.

LED-spotlight i ett svart hölje med texten "IP44 0.01m" på ytan, visas i en hand.
Skapa konto

LED-spotlight, etiketterad "ELEKTRO ELCO AB, E-nr: 74 511 69, 3 x 1W LED, 350mA, Varmvit" med kylflänsar och kopplingskablar.
Skapa konto
Hand som håller en LED-spotlight med gråmetalliskt hölje och anslutna kablar, fotograferad mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Jag tolkar det som totalt 3W, 350 mA. Kablaget set ganska fintrådigt ut för att vara 230 V, men det kanske skall vara så med LED. Har ni något tips på spottar jag kan sätta dit istället som ger mer ljus? Och hur kan jag felsöka att vissa går på halvfart?

Det stämmer. man kan dimmra genom att hålla in lysknappen. Det funkar inget vidare. De spottar som går på halvfart reagerar knappt på dimmringen.

Tack för tips, det är svårt att felsöka när man inte installerat själv, eller haft med takspottar att göra tidigare.

Är alla 5 spottar 350 mA?
Vad sitter det för drivdon?

Protte

Hej, tack för svar. Ja, alla är 350 mA och likadana i övrigt.

Det set märkligt ut bland drivdonen. Dessa sitter i en garderob med en kabellist över.
Sex elektriska drivdon monterade på en vit vägg, med flera kablar anslutna vid toppen, i en garderob.
Skapa konto

Fr vänster.
1. Okänd, kan vara badrum, 4 spottar
2. Märkt köksö, 3 spottar som "fungerar" på den
3, 4 Båda märkta Tak kök, där finns 5 spottar varav två går på halvfart och alla fem manövreras på samma återfjädrande brytare
5, 6 Okänt, kan vara hallen där det sitter ca 10 st som alla manöveras samtidigt.

Det jag undrar är hur jag kan felsöka vidare. Är rimligt händig med el och har en multimeter. Det är oklart för mig varför man skulle sätta två drivdon som manövreras från samma knapp för fem spottar? Har inte sysslat med drivdon tidigare.

Har noterat att propparna inte släcker alla slingor som förväntat, exv kan man dra en propp vilket gör att det inte går att släcka, men spottarna fortsätter lysa i badrummet. Det verkar som styrningen och matningen går på olika grupper helt enkelt. Jag kan dock stänga huvudsäkringen om det skulle behövas.

Övrig info: dimmringen och av/på via trycknapp har aldrig fungerat särskilt bra, man få trycka flera gånger för att få släckt/tänt. Det har inte alltid varit så att två av fem spottar går på halvfart, det har uppträtt på senare tid. De har även förekommit blinkande men nu är det halvfart.

Farstatjej90
Det går inte att läsa på trafosarna på bilden tyvärr, men 3 eller 4 är väl problemet. Jag hade kopplat ur alla trafo och sen kopplat in en i taget och sett vad som funkar och inte.
Öppna den där kabelkanalen också!

• Gilla
camelspin
  • Laddar…
Hej Farstatjej

Tack för tips. Jag skall försöka ta ett nytt foto så att texten syns. Och öppna kanalen.

En given följdfråga kommer att vara hur många spottar man kan koppla in på ett drivdon - något är trasigt kanske man kan lägga över den slingan på det andra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.