Hejsan allihopa!
Jag har målat lite furu vitt här hemma då min sambo är lite "allergisk" mot trä. Hon blev jättenöjd, men det uppstod ett litet problem.
Har kommit färg i skenan för glaspartierna så de är helt stumma, rör sig inte en enda millimeter.
Försökte slå lite försiktigt på träklossen men de vill inte vara med i matchen längre och släppte.
Jag kan ta bort överdelen, men tror det sitter som mest nertill och kommer säkert att gå av då?
Hur kan jag få loss dem på enklast vis? Bifogar en bild.
Tips mottages tacksamt!
Jag har målat lite furu vitt här hemma då min sambo är lite "allergisk" mot trä. Hon blev jättenöjd, men det uppstod ett litet problem.
Har kommit färg i skenan för glaspartierna så de är helt stumma, rör sig inte en enda millimeter.
Försökte slå lite försiktigt på träklossen men de vill inte vara med i matchen längre och släppte.
Jag kan ta bort överdelen, men tror det sitter som mest nertill och kommer säkert att gå av då?
Hur kan jag få loss dem på enklast vis? Bifogar en bild.
Tips mottages tacksamt!
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Bilden säger ju inte så mycket egentligen? Har det kommit färg på fel ställe så gäller det väl att ta bort den färgen?
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Nej, färgen är alltså i skenorna för glaspartierna. Allt detta är byggt av förra ägaren i furu, och väldigt tight. Testade med knivblad och kom inte långt ner, 2-3mm gissningsvis.
Har testat att ånga (trä expanderar vid fukt) också, men blev bara blött överallt. Ska försöka hälla lacknafta i spåren och hoppas det rinner emellan och kanske löser upp det.
Har testat att ånga (trä expanderar vid fukt) också, men blev bara blött överallt. Ska försöka hälla lacknafta i spåren och hoppas det rinner emellan och kanske löser upp det.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
nä lacknafta löser inte upp färg på det viset. Möjligen flytande sådan.
Det kanske hade varit enklare att maskera eller demontera glasen först?
Det kanske hade varit enklare att maskera eller demontera glasen först?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
jo men en tråd här löser ju inte det här problemet direkt. Det finns ju inga mirakelkurer direkt för fastmålade saker. Färg som torkat och nypit fast saker och ting sitter ju där den sitter typ och kan man inte skrapa ur det och du har försökt själv med det mesta ja då kommer nog vi andra inte mycket längre heller.
Bästa sättet är nog som sagt att försöka få ur glasen på nåt vis. Det kanske innebär att du måste demontera nånting men att försöka göra det på plats är nog dömt att misslyckas. Med glasen ur lär det u inte vara nå problem att rensa spåren.
Bästa sättet är nog som sagt att försöka få ur glasen på nåt vis. Det kanske innebär att du måste demontera nånting men att försöka göra det på plats är nog dömt att misslyckas. Med glasen ur lär det u inte vara nå problem att rensa spåren.
Nej, du har helt rätt. En tråd här löser inte problemet, utan det är bara jag/den som gör det jobbet, men jag vill ha tips om en lösning som kan hjälpa till i mitt arbete för att lösa problemet.
Jag tror det finns flera lösningar, annars skulle jag inte gjort en tråd om jag VISSTE att jag testat alla lösningar.
Jag tror det finns flera lösningar, annars skulle jag inte gjort en tråd om jag VISSTE att jag testat alla lösningar.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Kan du inte skruva bort den översta ribban (i glasens överkant) så du kan tippa glasen utåt och ta bort dem? Eller är den ribban limmad eller spikad? Får du bara ut glasen kan du skrapa bort färgen med ett yrkesblad eller liknande.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden