8 635 läst ·
104 svar
9k läst
104 svar
Hur kan jag enklast mäta…?
Moderator
· Stockholm
· 56 249 inlägg
Fast den förbrukningen gäller om den får jobba Max. Ser ut som den kan pumpa upp vatten till 14m höjd.
Det är inte panntemperaturen som är minimum 30⁰ utan det är framledningstenperaturen.V Vector skrev:
En värmepump brukar växla mellan att producera varmvatten och värme.
Ja, om man har ställt omkoppling till sommardrift på ett högt värde t ex över 20 grader utomhus, så gör det det.Demmpa skrev:
Ibland gör man så om man vill ha värme i t ex en källare även på sommaren.
Menar du att du enligt elräkningen för juli slutade din förbrukning på ca 1600 kWh och att du uppskattar att du laddar elbilen med 6 kWh per dygn i snitt?S sepani skrev:
Eller har stapeldiagrammet på webbsidan (bilden i inlägg #1) ändrats så förbrukningen halverats enligt webbsidan?
Du missade skalan på stapeldiagrammet.
Läs av elmätaren, gärna med foto, och posta mätarställningen här så kan vi räkna på din förbrukning.
Har du fått tillbaka ström på alla faser?. Det ser ut som du saknar en fas enligt bilderna på din elmätare.
HAN (P1) porten borde sitta under kanten på den vänstra elmätaren och bakom luckan på den högra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ska kolla efter porten under kanten. Men konstigt att de installerar olika modeller? Den på bilden från dem ser ut som den högra…(min är den vänstra)….blackarrow skrev:
Menar du att du enligt elräkningen för juli slutade din förbrukning på ca 1600 kWh och att du uppskattar att du laddar elbilen med 6 kWh per dygn i snitt?
Eller har stapeldiagrammet på webbsidan (bilden i inlägg #1) ändrats så förbrukningen halverats enligt webbsidan?
Läs av elmätaren, gärna med foto, och posta mätarställningen här så kan vi räkna på din förbrukning.
Har du fått tillbaka ström på alla faser?. Det ser ut som du saknar en fas enligt bilderna på din elmätare.
HAN (P1) porten borde sitta under kanten på den vänstra elmätaren och bakom luckan på den högra.
[bild]
Här är tre bilder dessvärre kass kvalitet men läsbara. Ska komplettera med bild på mätaren. Juni totalt 1 648 kWh. Juli totalt 2 194 kwh. 14 juli i detalj (115 kWh). OBS de ”höga” staplarna är när bilen laddas så det finns en bra förklaring. Dock ligger förbrukningen högt även övriga tider. Enligt tidigare input kan det vara så att min poolpump kanske tar 4-500 kwh (!) per månad, så den provar jag stänga av….sen har jag satt en lägsta framledningstemperatur på vattnet till golvvärmen i källarplan och det kan vara en bov. Min utedel VP går knappt 4h/dygn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
vart ser jag att en fas saknas?blackarrow skrev:
Menar du att du enligt elräkningen för juli slutade din förbrukning på ca 1600 kWh och att du uppskattar att du laddar elbilen med 6 kWh per dygn i snitt?
[bild]