S sepani skrev:
Månaden blev 1 600 kWh ca. Min uppfattning är att huset drar ca 45 kWh per dygn exklusive billaddning.
Hur är det möjligt?

min förbrukning är en fjärdedel.
Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning; information om elnätsabonnemang och kostnader för el.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Kanske jag hittat en av tjuvarna? Har en poolpump som går juni-augusti. Ingen värme utan endast cirkulation. Begriper dock inte hur mycket den tar? Kanske någon vet? Se bild

Etikett på en BADU Magic 8 poolpump, tekniska specifikationer, skruvar och bakgrund av blåa rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 60 och 40 W per timma, bara räkna tiden som den är drift Tim X W

Edit 2,7 amp vid full belastning = 600 W/tim

J jonaserik skrev:
OK, tack. Om jag räknar 50 W/h x 24 = 1 200 W/dygn x 31 = 37 200 W/månad eller 37,2 kwh/månad. Inte heller förklaringen på min sommarelräkning....

Fast den förbrukningen gäller om den får jobba Max. Ser ut som den kan pumpa upp vatten till 14m höjd.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:

Edit 2,7 amp vid full belastning = 600 W/tim
OK, ja då blir det ju istället uppemot 400 kwh i månaden...så det är ju en del

Vp verkar ju få gå lite då min tempratur är ställd på 30 grader å denna modell av vp spetsar väl vv med el så där har du väl någon kwh som går åt

V Vector skrev:
Vp verkar ju få gå lite då min tempratur är ställd på 30 grader å denna modell av vp spetsar väl vv med el så där har du väl någon kwh som går åt
Det är inte panntemperaturen som är minimum 30⁰ utan det är framledningstenperaturen.
En värmepump brukar växla mellan att producera varmvatten och värme.

Jag kanske var lite otydlig då jag självklart skulle ha skrivit min. framledningstempratur

V Vector skrev:
Jag kanske var lite otydlig då jag självklart skulle ha skrivit min. framledningstempratur
Produserar en värmepump värme till värmekretsen sommartid (när det är tex 20⁰+ ute) och är det alltid minst 30⁰ i framledningstemperatur (i TS fall)?

Demmpa Demmpa skrev:
Produserar en värmepump värme till värmekretsen sommartid (när det är tex 20⁰+ ute) och är det alltid minst 30⁰ i framledningstemperatur (i TS fall)?
Ja, om man har ställt omkoppling till sommardrift på ett högt värde t ex över 20 grader utomhus, så gör det det.
Ibland gör man så om man vill ha värme i t ex en källare även på sommaren.

S sepani skrev:
Månaden blev 1 600 kWh ca. Min uppfattning är att huset drar ca 45 kWh per dygn exklusive billaddning.
Menar du att du enligt elräkningen för juli slutade din förbrukning på ca 1600 kWh och att du uppskattar att du laddar elbilen med 6 kWh per dygn i snitt?
Eller har stapeldiagrammet på webbsidan (bilden i inlägg #1) ändrats så förbrukningen halverats enligt webbsidan?
Du missade skalan på stapeldiagrammet.

Läs av elmätaren, gärna med foto, och posta mätarställningen här så kan vi räkna på din förbrukning.

Har du fått tillbaka ström på alla faser?. Det ser ut som du saknar en fas enligt bilderna på din elmätare.

HAN (P1) porten borde sitta under kanten på den vänstra elmätaren och bakom luckan på den högra.
Två elmätare, säkerhetsplomber, handskrivna anteckningar, varningsskylt, elkopplare, industriellt.
Skapa konto

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Menar du att du enligt elräkningen för juli slutade din förbrukning på ca 1600 kWh och att du uppskattar att du laddar elbilen med 6 kWh per dygn i snitt?
Eller har stapeldiagrammet på webbsidan (bilden i inlägg #1) ändrats så förbrukningen halverats enligt webbsidan?

Läs av elmätaren, gärna med foto, och posta mätarställningen här så kan vi räkna på din förbrukning.

Har du fått tillbaka ström på alla faser?. Det ser ut som du saknar en fas enligt bilderna på din elmätare.

HAN (P1) porten borde sitta under kanten på den vänstra elmätaren och bakom luckan på den högra.
[bild]
Tack ska kolla efter porten under kanten. Men konstigt att de installerar olika modeller? Den på bilden från dem ser ut som den högra…(min är den vänstra)….

Här är tre bilder dessvärre kass kvalitet men läsbara. Ska komplettera med bild på mätaren. Juni totalt 1 648 kWh. Juli totalt 2 194 kwh. 14 juli i detalj (115 kWh). OBS de ”höga” staplarna är när bilen laddas så det finns en bra förklaring. Dock ligger förbrukningen högt även övriga tider. Enligt tidigare input kan det vara så att min poolpump kanske tar 4-500 kwh (!) per månad, så den provar jag stänga av….sen har jag satt en lägsta framledningstemperatur på vattnet till golvvärmen i källarplan och det kan vara en bov. Min utedel VP går knappt 4h/dygn.

Ett stapeldiagram som visar timvis elanvändning i kilowattimmar på en dataskärm.
Skapa konto
Stapelgraf som visar daglig elanvändning i kilowattimmar för juli 2023 på en datorskärm.
Skapa konto
Stapeldiagram visar daglig elförbrukning i kilowattimmar för juni 2023, markerar högsta och lägsta förbrukning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

[bild]
vart ser jag att en fas saknas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.