36 577 läst ·
246 svar
37k läst
246 svar
Hur kan jag äga huset?
Ska han ärva sig själv?
Du är med och betalar el, uppvärmning etc? Om bostaden är 100% ägd av din man, hur har ni delat upp kostnaderna?
Min magkänsla är att du bor billigt (jämfört med att hyra eller köpa 50% av en fastighet), men det blir ju konstigt att vara med och underhålla någon annans bostad, rent emotionellt. Framförallt om det rör sig om värdehöjande åtgärder.
Min magkänsla är att du bor billigt (jämfört med att hyra eller köpa 50% av en fastighet), men det blir ju konstigt att vara med och underhålla någon annans bostad, rent emotionellt. Framförallt om det rör sig om värdehöjande åtgärder.
Eftersom skogen är hans jobb så sköter han den medan jag jobbar på mitt kontor så visst är det så. Han får underhålla allt eftersom han äger allt. Har aldrig haft för avsikt att kräva något av skogen, det är bara boendet som känns märkligt att inte äga.M -MH- skrev:Jag misstänker att din man är angelägen att behålla "sin" skog och hus om ni skiljer er. För på din beskrivning - och lite förutfattade meningar, medges - så antar jag att han sköter skogen och underhåller gårdsbyggnaderna (verkstad? garage?? vedbod???).
Bland skogsägare är det rätt vanligt att man dessutom får ärva gård från släkt och då vill man behålla gården intakt. Så inte alls ovanligt att den som tar med sig gården in i äktenskapet har den som enskild egendom.
Nu gjorde jag en del gissningar och antaganden om er situation, ber på förhand om ursäkt om de stämmer dåligt!
Absolut ingen skilsmässa på gång men har separerat en gång så jag är väl realist att det faktiskt kan hända. Det är inte ens pengarna jag är ute efter, tycker det är konstigt att känna sig om inneboende. Har f.ö köpt all inredning så det är inte heller problemet.N nissenhj skrev:"Känslomässigt så känns det helt fel att jag inte har någon del i huset"
Då är du inte med och bestämmer om inredning etc. Du har inga egna prylar med dig in i huset som gör att det känns ditt?
Eller det är bara pengarna som svider? Kanske en planerad skilsmässa på gång? För tydligen var det inget problem när äktenskapsförordet skrevs, så som jag tolkar det.
Jag är med och betalar el osv. Bor absolut billigt, precis som han. Kommer inte vara med att betala underhåll dock.stefancrs skrev:
Du är med och betalar el, uppvärmning etc? Om bostaden är 100% ägd av din man, hur har ni delat upp kostnaderna?
Så är det nog, det känslomässiga är knepigast. Jag är inte ute efter att gå i vinst på något sätt. Vill bara att huset jag bor i ska kännas som mitt också.K Kristina Kickan Bäckström skrev:Vilket knepigt läge!
Ibland kan enskilt ägande av något vara en fördel, till exempel om det finns risker för förluster eller om det finns särkullsbarn. Särkullsbarn kan kräva ut sin arvslott direkt om föräldern går bort. PS. Jag är ingen jurist så jag kan ha tokfel.
För mig låter det känslomässiga knepigast. Att bo med en älskad men inte känna sig hemma låter skräp, minst sagt.
Är det läge för nån typ av äktenskapsrådgivning där ni kan få hjälp att reda ut hur ert liv ska se ut för att ni bägge ska må bra?
När ni rett ut känslorna finns det många sätt att lösa saken på juridiskt. Det ser jag på alla goda råd i tråden.
Kristina
En ganska normal situation om man jämför med en lantbruksfastighet, ofta skrivs det att man skall vara gifta i minst 10 år innan man delar lika, detta för att hantera "lyckosökare" som vill gifta sig rikt och på så sätt se till att släktgårdar stannar i slakten. Ps. detta är ingen anspelning på att du skulle vara det utan enbart information om att det är vanligt.
Du skrev ”han ärver” du menar alltså ”hans barn ärver”.
En mycket trist situation, där du i nuläget, pga särkullbarnen, är nästan lika rättslös som en sambo.
Enligt lagen är ni försörjningspliktiga för varandra EFTER FÖRMÅGA. Det innebär att om du tjänar mycket mindre pengar på ditt jobb än vad han gör för skogen, så ska han betala mer av era gemensamma kostnader för bostad och hushåll. Exakt hur mycket mer är inte definierat, man får resonera om det: ska ni ha lika mycket pengar kvar efter att allt är betalt, eller ska man betala en proportionell andel? Ex om han får ut 30 000 och du 20 000, ska ni då, om kostnaderna är 25 000 ha 12500 kvar var varje månad, eller ha han ha 15 000 och du 10 000?
Däremot säger lagen inget om själva investeringen, men OM man styckar av själva bostaden med tomt, så lär du ju åka på att betala inte bara halva huskostnaden till honom utan även tomtkostnad och avstyckningskostnad. I det sammanhanget är det vanligt att den som äger huset från början skriver en skuldrevers och att man eventuellt gör en avbetalningsplan, samt har låg elelr ingen ränta. Det känns ju, tycker jag, lite orimligt, om du ska ta lån på en massa pengar och ge till honom så att han plötsligt sitter där med en stor binge pengar, eftersom ni faktiskt är gifta.
Jag har inte riktigt lyckats se om det finns testamente och hur det är formulerat? Om inget sådant finns ärver du hälften av hans enskilda egendom när han dör, och särkullbarnen (hans barn) hälften. Särkullbarnen får resten av det när du sedan dör.
Enligt lagen är ni försörjningspliktiga för varandra EFTER FÖRMÅGA. Det innebär att om du tjänar mycket mindre pengar på ditt jobb än vad han gör för skogen, så ska han betala mer av era gemensamma kostnader för bostad och hushåll. Exakt hur mycket mer är inte definierat, man får resonera om det: ska ni ha lika mycket pengar kvar efter att allt är betalt, eller ska man betala en proportionell andel? Ex om han får ut 30 000 och du 20 000, ska ni då, om kostnaderna är 25 000 ha 12500 kvar var varje månad, eller ha han ha 15 000 och du 10 000?
Däremot säger lagen inget om själva investeringen, men OM man styckar av själva bostaden med tomt, så lär du ju åka på att betala inte bara halva huskostnaden till honom utan även tomtkostnad och avstyckningskostnad. I det sammanhanget är det vanligt att den som äger huset från början skriver en skuldrevers och att man eventuellt gör en avbetalningsplan, samt har låg elelr ingen ränta. Det känns ju, tycker jag, lite orimligt, om du ska ta lån på en massa pengar och ge till honom så att han plötsligt sitter där med en stor binge pengar, eftersom ni faktiskt är gifta.
Jag har inte riktigt lyckats se om det finns testamente och hur det är formulerat? Om inget sådant finns ärver du hälften av hans enskilda egendom när han dör, och särkullbarnen (hans barn) hälften. Särkullbarnen får resten av det när du sedan dör.
Nu vill jag inte låta som en känslolös robot på något sätt eller att någon annan skulle vara det. Men något man lärt sig med åren är att alla är olika och tänker också olika i alla frågor;
Om du känner att du har något problem så borde du fråga din man/sambo hur han ser på saken. Han kanske är fullt medveten om att han äger hela huset och allt annat och att han vill ha det så. Då får du fråga dig själv om det är så du vill ha det eller inte.
I annat fall kanske han aldrig ens reflekterat över detta och kanske kan komma på 200 lösningar på direkten för att du ska känna dig mer som en i laget. Han kanske bara aldrig reflekterat över det.
Men om det är som i exempel 1 ovan nämnt så kanske han inte vill att du ska ha mer än som det är nu och då kan vi ju sitta här bäst vi vill och skriva spaltmeter men det hjälper kanske inte så mkt (mer än rent terapeutiskt).
Så prata med varandra brukar vara en god start. Lycka till.
Om du känner att du har något problem så borde du fråga din man/sambo hur han ser på saken. Han kanske är fullt medveten om att han äger hela huset och allt annat och att han vill ha det så. Då får du fråga dig själv om det är så du vill ha det eller inte.
I annat fall kanske han aldrig ens reflekterat över detta och kanske kan komma på 200 lösningar på direkten för att du ska känna dig mer som en i laget. Han kanske bara aldrig reflekterat över det.
Men om det är som i exempel 1 ovan nämnt så kanske han inte vill att du ska ha mer än som det är nu och då kan vi ju sitta här bäst vi vill och skriva spaltmeter men det hjälper kanske inte så mkt (mer än rent terapeutiskt).
Så prata med varandra brukar vara en god start. Lycka till.
Förklara gärna varför situationen är trist Anna? TS är inte alls rättslös, hon har bara mindre tillgångar är sin man. Eller menar du rätten till hans tillgångar?
Jag får intrycket av att TS nog inte alls är ute efter någons tillgångar, men hon vill äga sitt hem. Det finns absolut lösningar på det utan inblandning av banklån.
Jag får intrycket av att TS nog inte alls är ute efter någons tillgångar, men hon vill äga sitt hem. Det finns absolut lösningar på det utan inblandning av banklån.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Om du vill äga del av huset är det väl bara att köpa in sig och ta lån för detta. Om han har väldigt lite lån på sin del bör inte ha någon betydelse. Du kan inte förvänta dig att få halva huset till skänks bara för han är välmående.S Sofiashus skrev:
De har byggt ett hus tillsammans (som jag uppfattar det, eftersom huset är nybyggt?) och avsikten är,m som hon tror, att de ska äga huset ihop, men han får henne att skriva under ett äktenskapsförord om att hela fastigheten, inklusive då bostaden, som är en del av fastigheten, är hans enskilda egendom.H Hutton skrev:
Som jag ser det är hon lurad. Om det är medvetet från hans sida eller inte vet vi inte, men lurad är hon. Man ser det ofta i samboförhållanden där en kvinna flyttat in på en sådan här fastighet, och tar hand om hushållet, medan han tar hand om fastigheten. När han dör har hon inget, eftersom allt hon köpt genom åren är förbrukat, medan det han köpt är investeringar.
I det här fallet är de gifta, vilket förvärrar saken, eftersom det hon eventuellt investerar i form av renoveringar och utbyggnader tillfaller honom i form av enskild egendom. Särskilt om det finns testamente som säger att hans barn ska ärva honom. Då får hon bara del i lösöret. Och av hennes eventuella sparpengar ska hans särkullbarn ha sin del, eftersom det bara är lösöret och hennes pengar som är giftorättsgods, alla hans pengar är ju enskild egendom eftersom hans inkomster kommer från skogen.
Samma sak om de skiljs, då får de hälften var av lösöret och HENNES pengar, han får resten. Det lilla hon har halveras alltså i händelse av skilsmässa på grund av äktenskapsförordet.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det framgår inte om de har byggt huset tillsammans eller om han byggde det innan de träffades.