När jag tittar närmare nu kan jag också konstatera att en grannfastighet har totalt 4 gränspunkter, två av dessa är omarkerade.
De går ju dock att hitta igen eftersom det finns punkter inte så långt därifrån som har angivna avstånd till de omarkerade punkterna, men ändå. Inte helt trivialt med tanke på hur kuperad fastigheten i fråga är.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Staketet liknar TS bild, men på TS bild finns det en "väg" som jag uppfattat som är på TS fastighet där lastbilen körde. På de senare bilderna ser jag en publik väg som är betydligt bredare än den på TS bild.
Kanske är jag förvillad av perspektivet?
I så fall är det hela mystiskt. Varför skulle lastbilen köra just så? (Och varför är blomlådan placerad just där.)
Vägen på TS bilder är den som går in åt höger på den andra bilden. På TS bilder går alltså landsvägen utanför bild i höger kant. Lastbilen har av någon anledning använt TS infart som vändplats.

Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nu har du missförstått vad bilden visar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Klart att det finns en markering av gränsen.
Alla fastigheter har ursprungligen gränsmarkeringar. Den kan ha tagits bort men den har funnits. Saknas den så kan man begära en ny markering.
Verkar opraktiskt att ha tomtmarkeringar mitt på landsvägen?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det har jag inte.

Jämför bilderna i inlägg #1 och inlägg #75 så klarnar det nog.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Har du fått återfall?

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förresten, den där "svarta fläcken" du pratar om, är det S:10?
Det är en samfällighet, som ditt hus delvis står på...
[bild]
Du bör gå in på lantmäteriets hemsida och ta en titt på vad som står där under "min fastighet".

Det som är innaför ditt staket är din tomt, absolut.
Men det som är utanför staketet och den delen där man tydligt ser att bilar brukar köra är absolut inte din tomt även om det är din fastighet.
tyvärr stämmer inte gränderna alltid på lm sida

P
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har kollat med kartan på lantmäteriet’s hemsida som rör min tomt fastighet.. och för det andra så gäller det att jag inte vill ha min garage uppfart sönderkörd. Och jag har sett större lastbilar köra in genom grindarna. Så vad denna gjorde var helt medvetet gjort. För om hen kör fram backar och svänger närmare lådan så hem kör på lådan är det vandalisering..
om det är en gammal tomtdragning så är det omräkningsfel på lm sida och det går de tydligt ut med.
hitta gränsrören eller begär utsättning
det är det enda säkra
min karta på LM var nog tio meter fel och romboid

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Det var lantmäteriets webbtjänst och vad jag kan se så är S:10 bildad just för TS fastighets skull. Och troligtvis finns det inte markrör mitt i gatan, det brukar anses vara opraktiskt.
webtjänsten när det gäller streck är ofta fel. man får gå på fastighetens fixar

P
D Daniel 109 skrev:
Det är inte alltid alla punkter märks ut.
Jo!

P
D Dilato skrev:
En villa fastighet i en tätort med detaljplan har nog sina gränser utmärkta om ingen tagit bort dom.
Om inte annat måste det vara enkelt att mäta fram dom från bygglovskarta eller andra kartunderlag (typ grannars gränsmarkeringar)?
duger inte måste mätas in för att vara säker

P
Hep Hep skrev:
Om punkten ligger där man förväntas köra bil är det rätt opraktiskt kan jag tycka.
den är inmätt och målad

P
(Svar till #127, som enbart innehåller en bild, vilket inte citeras särskilt väl)
Absolut, men de stämmer även överens med de gränser som TS anser sig ha, så det finns ingen orsak att anta att de är felaktiga.
jo lantmäteriet säger själva att de är felaktiga då de bytt koordinatsystem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.