apersson850 skrev:
Nä, jag tror du har rätt. Det är något annat. Men något är det, för det är inte bara jag som inbillat mig att det är tjurigare att få det att kännas "gosigt" när det är runt 0°C.

Tja det är då den enda förklaringen jag får fram som stämmer för mej iaf, Det shuntas ut samma temp idag då det är runt-10° som då det va nån +, Det har varit vindstilla..

Som sagt, jag tvivlar inte på att det är så, jag har hört det från så många. Var bara nyfiken på om någon hade en plausibel förklaring på varför det är så.

jakim skrev:
Kan det ha nått med att luften vid 0 innehåller mer vatten som ska värmas än vid -5??? (Det skulle alltså gå åt mer energi att värma vattenånga än luft). *Försiktig gissning*
Vatten? Ja men i fast form som is eller rimfrost. Finns det något vatten i ångfas ( frystorkning) så är det inga mängder att bry sej om. Jag skulle inte gissa på det.

När man blåser över en kopp med het kaffe så kan man kylla drycken så att den är drickbar rätt snabbt, åminstånde det översta siktet. Likadant påverkas husväggsytan av vinden. Temperatuskillnad mellan inne-ute blir större och värmeförbrukningen accelererar trots att det är bara 0 gradigt. Har sett en gång ciffror hur temperaturen sänks beroende på vindens hastighet men kommer inte ihåg detta. Man fryser rätt bra om man kör MC en kylig dag :). Jag gissar att det är vinden som är förklaringen till att värmeförbrukningen varierar mer än utetemperaturen gör. Blåsten sänker väggens yttemperatur och ökar skillnaden inne/ ute och värmen vandrar ur huset snabbareDet behövs inga stormvindar, räcker med att luften rör på sej.... har jag funderat mej till :)
köper ni det?
gaia

Det är säkert som du säger, men jag tror inte att det är det som är förklaringen till det här fenomenet.

2an skrev:
Det shuntas ut samma temp idag då det är runt-10° som då det va nån +, Det har varit vindstilla..
Fenomenet som jag hört det beskrivet tidigare innefattar också att det är samma vindförhållanden.

Sen undrar jag också hur stor skillnaden egentligen blir för att det blåser. Först har du ju en panel som hindrar den värsta vinden, och sen har man ju ett vindskydd i stil med papp eller gnu. Det isolerande skiktet blir ju inte utsatt för vinden även om det stormar. Fast i och för sig, om det är helt vindstilla får ju luftspalten bakom panelen en viss isolerande verkan. Men jag tror inte det är så väldigt stor faktor.

jon_h skrev:
Sen undrar jag också hur stor skillnaden egentligen blir för att det blåser. Först har du ju en panel som hindrar den värsta vinden, och sen har man ju ett vindskydd i stil med papp eller gnu.
Jag har inte tänkt att vinden blåser genom/in i huset men bara rör sej förbi väggen och slickar av några kW i själva farten. Temperaturen sänks inte men värmeförlusten vid -1 och blåst blir fex lika hög som om det var -10 grader och vindstilla . Nu hittade jag på ciffrorna bara för att beskriva hur jag tänker...
Ja ska försöka hitta bättre data om vindhastigheter och värmetransport .....
gaia

Det beror ju helt på hur bra huset är isolerat i sig. I ett hus med 300 millimeter isolering tror jag att ytterväggen (och då menar jag vindpappen eller gnun, inte panelen) håller en temperatur väldigt nära utetemperaturen, och då gör det inte stor skillnad om det blåser. Har man en dåligt isolerad vägg, kanske bara 100 millimeter isolering så kommer det vara en större skillnad mellan väggen och utetemperaturen, och då påverkar blåsten mer.

Alltså, stor temperaturskillnad mellan ytterväggen och uteluften, då spelar vinden roll. Liten temperaturskillnad mellan ytterväggen och uteluften, då spelar vinden roll.

Lite som att om man står naken i kylan får vinden en kraftigt avkylande effekt jämfört med vindstilla, men har man en massa tjocka tröjor och sen ett helt vindtätt lager kommer det inte göra någon större skillnad om det blåser.

OK vi klär oss nakna :)
Hittade i en kth laboration nr6 på nätet att 1m2 mänsklig hud tappar 500W när det är -20 grader och vindstilla. Lika mycket ( 500W) tappar huden vid +8 grader när det blåser 1m/sekund.

Själva fenomenet kallas "påtvingat konvektion" och beror på beröringsytans storlek, ytans och den passerade luften temperaturer och vindhastighet ( så har jag uppfattat det av dom krångliga formler). Även om temperaturer är konstanta och husets yta är konstant så bara vindhastigheten kan ändras och enbart det påverkar ju värmeförluster. Vet ej hur mycket....
Jag håller med dej att man har nytta av kläder/isolering men det stoppar inte den påtvingade konvektion till 100%. Jag drar slutsatsen att också välisolerade väggar påverkas av vind.
Värst måste det påverka fönsterytor så det kan bli många Watt som blåser med vinden genom glaset. Några Watt/m2 här och där och det kan bli en kännbar förlust på en blåsig dag, tror jag. Hoppas vi får en värmeexpert in i diskusion som kan beräkna dom förluster när det blåser fex 1m/s. Kanske är det försumbara mängder som jag hängde mej på ? Hittar ingen bättre förklaring
gaia

Du kan absolut inte jämföra effekten blåst har på hud, där temperaturskillnaden mellan luften och huden kan vara 50 grader, med blåstens effekt på en yttervägg där temperaturskillnaden mellan vägg och luft är kanske en grad. I det första har vindhastigheten en avgörande roll, i det andra nästan ingen.

jon_h skrev:
Det är säkert som du säger, men jag tror inte att det är det som är förklaringen till det här fenomenet.

Fenomenet som jag hört det beskrivet tidigare innefattar också att det är samma vindförhållanden.

Sen undrar jag också hur stor skillnaden egentligen blir för att det blåser. Först har du ju en panel som hindrar den värsta vinden, och sen har man ju ett vindskydd i stil med papp eller gnu. Det isolerande skiktet blir ju inte utsatt för vinden även om det stormar. Fast i och för sig, om det är helt vindstilla får ju luftspalten bakom panelen en viss isolerande verkan. Men jag tror inte det är så väldigt stor faktor.

Ja det är då det är så vindstilla så man inte känner att det drar då jag jämfört..

Kan nämna att då det blåser så att små grenar i träden rör sej o det är 0° ute shuntas det ut samma temp som då det är -12° för att hålla 21° inne.. (kör med innegivare)

Huset har 5" vägg med asfaboard utanpå isoleringen o träpanel..

Tror det va här det nämns om vikten av torr vägg nt1.92

För en annan, som har isolering bestående av trätexskiva och tapet, lär det nog göra skillnad om det fläktar lite...

2an skrev:
Tror det va här det nämns om vikten av torr vägg nt1.92
Hehe, Göran Wall...

"Köksfläkten är den värsta energislukaren i en villa, för den suger obarmhärtigt ut mängder av uppvärmd luft samtidigt med stekoset. Därför har Göran kastat ut köksfläkten. Lösningen är att steka i olivolja, det ger minimalt med stekos."

Knäppskalle.

Verkar i alla fall som att vi kan enas om att det är trögare att elda när det ligger runt noll och är surt/blött ute.

En anna sak som jag oxå lägger märke till är att det inte blir nån vidare förbränning vid detta förhållande. (Jag vet, jag har en gammal panna)

Vid 10- är det inga problem att få eldstaden ljusgrå/vit inuti men när det ligger runt noll är det bara svart :(

jon_h skrev:
Hehe, Göran Wall...

"Köksfläkten är den värsta energislukaren i en villa, för den suger obarmhärtigt ut mängder av uppvärmd luft samtidigt med stekoset. Därför har Göran kastat ut köksfläkten. Lösningen är att steka i olivolja, det ger minimalt med stekos."

Knäppskalle.
Dessutom saknas mekanisk ventilation.
"Göran har verkligen byggt tätt. Fyrglasfönster t ex ger billigt och enkelt underhåll. Bara ett fåtal går att öppna. Det finns ett enda ventilationshål i huset och det är i vindstaket. Men det stryps ofta på vintem då den naturliga ventilationen ökar."

Han lär inte klara kraven i BBR med den ventilationen.
Undrar hur inneklimatet är, och hur hög luftfuktighet han har %RH?

Knäppskalle var det, bara att instämma.

/Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.