ska byta köksblandare i vårt torp, har köpt ”Glittran” från ikea men upptäcker att den endast har två slangar (varm/kallvatten) medan den gamla har tre. Två leder till varmvattenberedaren under diskbänken, den tredje till ngn koppling som i sin tur verkar vara kopplad direkt till pumpen bakom huset (sommarvatten) och ut genom väggen genom kopparrör.
Betyder detta att det är kört nu eller hur kan jag göra? Vill ju så gärna använda vår nya blandare
Betyder detta att det är kört nu eller hur kan jag göra? Vill ju så gärna använda vår nya blandare
Intressant lösning… i normala fall är den ”tredje” slangen diskmaskins-matning.H Hufsa skrev:ska byta köksblandare i vårt torp, har köpt ”Glittran” från ikea men upptäcker att den endast har två slangar (varm/kallvatten) medan den gamla har tre. Två leder till varmvattenberedaren under diskbänken, den tredje till ngn koppling som i sin tur verkar vara kopplad direkt till pumpen bakom huset (sommarvatten) och ut genom väggen genom kopparrör.
Betyder detta att det är kört nu eller hur kan jag göra? Vill ju så gärna använda vår nya blandare
Kan inte svara på vad det är som är inkopplat i ditt fall, men en gissning är att det är ditt trädgårds/ute vatten som är kopplat via blandaren. Och att du kan köra fin-vatten, eller sommarvatten beroende på om du vill använda pumpen eller via blandaren.
Ja det är en verkligt spännande lösning. Så ser det mesta ut hörni huset kan jag lova 😅S Snikholt skrev:Intressant lösning… i normala fall är den ”tredje” slangen diskmaskins-matning.
Kan inte svara på vad det är som är inkopplat i ditt fall, men en gissning är att det är ditt trädgårds/ute vatten som är kopplat via blandaren. Och att du kan köra fin-vatten, eller sommarvatten beroende på om du vill använda pumpen eller via blandaren.
Ja, det stämmer nog att det är till trädgårdsslangen vattnet ut går! Men, vi har endast sommarvatten här, från källa. Finns inget finvatten här annat än källvattnet 😌
Är det ingen som vet hur jag ska lösa detta? Kan jag skaffa någon ytterligare koppling och koppla ihop blandarens kallvattenslang med de båda som leder dels till varmvattenberedaren dels kommer upp från golvet (som leder vatten från pumpen )
Förmodligen används diskmaskinsavstängningen på nuvarande blandare för att stänga av vattnet till utekranen. Enklaste lösningen är att sätta en T-koppling och en kulventil på kallvattenledningen i skåpet och koppla utekranen vidare därifrån.
Det finns ingen avstängare alls vad jag kan se. Inte på själva blandaren i alla fall. Heller ingen ballofix eller likande under diskbänken:-/useless skrev:
Är det inte så att inkommande kallvatten från PEM slagen är grenad till vattenutkastet och sedan till kranens kallvatten.
Sedan går diskmaskins kopplingen ner till varmvattenberedaren för att mata den med kallvatten..
Härligt med gängtejp överallt 🙃
Sedan går diskmaskins kopplingen ner till varmvattenberedaren för att mata den med kallvatten..
Härligt med gängtejp överallt 🙃
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Haha alltså det här är rena grekiskan för mig. Kanske jag helt enkelt får åka till närmsta vvs och visa bilderna 😅G Greger_08 skrev:
från plastslangen som kommer från markenH Hufsa skrev:
Ena slangen till blandaren andra slangen till beredaren
Kranen ute får vara torr ett tag.
T-koppling för att grena kallvattnet funkar ju också
typ
https://www.vatette.se/produkter/fo...g060363820/skruvdel-t-ror-forkromad-dy15-g-12
med rätt storlek förstås
Sedan planadapter om man inte vill att den koniska kopplingen ska ha sönder packningarna i slangen.
https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Men om du kan sökerställa att den 3e kopplingen verkligen går till vattenutkastaren på utsidan. Så är det väl bvara att koppla in den nya blandaren på de två anslutningarana, och swedan fixa anslutning för utkastaren senare?
Men i sommarstuga vi hade när jag var barn fanns en väldigt udda lösning. Det var en varmvattenberedare (bara till köket) som inte var trycksatt. Utan när man spolade varmvatten i köket så leddes kallvatten från blandaren till beredaren, så rann det ut varmtvatten från beredarens topp tillbaka till blandaren och kom ut där. Så den blandaren var också någon sorts 3 rörsblandare. Finessen uppfattade jag var att beredaren kunde tillverkas billigare eftersom det inte var något tryck i den.
Jag har svårt att tänka mig att denna udda lösning finns i något hus idag.
Men i sommarstuga vi hade när jag var barn fanns en väldigt udda lösning. Det var en varmvattenberedare (bara till köket) som inte var trycksatt. Utan när man spolade varmvatten i köket så leddes kallvatten från blandaren till beredaren, så rann det ut varmtvatten från beredarens topp tillbaka till blandaren och kom ut där. Så den blandaren var också någon sorts 3 rörsblandare. Finessen uppfattade jag var att beredaren kunde tillverkas billigare eftersom det inte var något tryck i den.
Jag har svårt att tänka mig att denna udda lösning finns i något hus idag.








