Jag har bytt motor på min Stiga villa. Nu går den bara på dryg timgång innan choken kopplar in. Har provat att koppla bort tråden som går till choken men gå går den bara på tomgång. Antar att man måste justera gasreglaget på något sätt Gasreglaget går inte hela vägen ned till fullgas, utan choken går in vid knapp halvgas.

Har du några bilder? Gasreglaget brukar gå direkt till choken så att vid ett högt läge på reglaget påverkas choken. Gasspjället däremot har ingen direkt förbindelse med gasreglaget utan det går via en varvtalsregulator. Om det inte finns någon justering kan det vara att fjädern till varvtalsregulatorn är trött.

Ja det stämmer att choken påverka, men det sker redan vid halvgas.
Det går att varva upp ”manuellt” men det sitter en fjäder längst ned som håller emot.

Hmm blev inget ljud men på slutet så varvar den upp.

B Baloo80 skrev:
Ja det stämmer att choken påverka, men det sker redan vid halvgas.
Det går att varva upp ”manuellt” men det sitter en fjäder längst ned som håller emot.
Ungefär vad för varvtal pratar vi då? Går den för långsamt eller vilket är problemet? Det finns inget läge när gasspjället är helt öppet utan belastning på motorn. Gasreglaget är inte rakt av ett gasreglage utan börvärde till en varvtalsregulator. Det är en arm på regulatorn du påverkar med fingret i filmen.

A Avemo skrev:
Ungefär vad för varvtal pratar vi då? Går den för långsamt eller vilket är problemet? Det finns inget läge när gasspjället är helt öppet utan belastning på motorn. Gasreglaget är inte rakt av ett gasreglage utan börvärde till en varvtalsregulator. Det är en arm på regulatorn du påverkar med fingret i filmen.
Många tack för hjälpen. Ja den går för sakta helt enkelt. Något över tomgång bara ökar man mer går choken på. Verkar inte finnas någon arm som påverkar regulatorn. På regulatorn sitter en fjäder som håller emot när man gasar manuellt som jag gjorde på filmen Ska plocka isär lite mer imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.