Fredrik504 Fredrik504 skrev:
Absolut, bara att karmen i sig har börjat hänga så hur mycket jag än justerar på dörrbladet så blir det inte helt 100
Jag funderar på om jag skulle lägga en tunn bricka på tröskeln för å se om det hjälper men den måste vara rejält tunn.
Och fästas på något sätt.

Väldigt nyfiken på vad en sådan dörr kostar idag... jag har stått och borrat i dem och dom är ganska gedigna

Först fastställer man varför det är problem att stänga.
Det kan bero på att karmen måste justeras.
Det kan vara så att den bästa lösningen är att använda justeringsbrickor i gångjärnen för att höja dörrbladet.
Om dörrbladet tar i tröskeln så kan det vara så att det inte är fogat och då kommer det skräp under tröskeln med tiden som lyfter tröskeln så den tat emot.
Även på säkerhetsdörrar kan man behöva rikta gångjärn med tiden.
När man justerar en karm till en Daloc säkerhetsdörr så är justerskruvarna i par så man kan vrida karmen så man måste justera dom rätt annars fjädrar dörren sista biten.
Den säkerhetsdörren är inte den nyaste så det kan behövas en del underhåll/justeringar.
Det verkar även finnas urtag för en överföring i bakkant vilket jag inte kan minnas var standard utan tillval vilket får mig att fundera på om dörren varit monterad på ett annat ställe tidigare då det knappast behövs i en vanlig lägenhetsdörr.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Funderar på att göra en quick fix.
Sätta en montageskruv som lyfter dörren när den åker över.
Ultimata vore att försänka skruven i trät så den är jämn med och bara skruva ut den så mycket som man behöver.

Vad är det för plast/plåtbit du har på karmen i underkant på gångjärnet? Har aldrig sett en sån. Den verkar ta i dörren så den trycks utåt i överkant.
Går den att ta bort

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det för plast/plåtbit du har på karmen i underkant på gångjärnet? Har aldrig sett en sån. Den verkar ta i dörren så den trycks utåt i överkant.
Går den att ta bort
Ingen aning tror det är en täckkåpa.

Gissar att kolven för övre låset tar i lite i blecket det handlar nog inte ens om 1mm eftersom låset låses när man rycker handtaget uppnått?.

Skulle man våga ge sig på att slipa av kanten lite på övre fykantiga hålet med en dremel för att se om det löser problemet eller kan man förvärra något?

20260805_101138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nedesta fykantiga närmast golvet är för polislåset det fungerar utmärkt låsa.
Det är alltså en dörr med lås i mitten vid handtaget samt sjutillhållarlås längre ned en bit från golvet.

20260805_101120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är inte gångjärnen justerbara?

H HSP skrev:
Är inte gångjärnen justerbara?
Har nte hittat något guide som visar hur man gör.
Men vad tror du om att slipa ned kanten i karmen det borde ju inte ju inte förvärra något.
Dörren går ju å stänga det är bara mittenlåset som krånglar.

A A-Man_08 skrev:
Skulle man våga ge sig på att slipa av kanten lite på övre fykantiga hålet med en dremel
JA

T tergo skrev:
JA
Då provar jag det man ser nästan på övre gålet att låskolven knappt tar i.
Så kan myckel väl funka.

Idag tog jag med en dremel.
Materialet var rätt hårt men inga problem att slipa.
Krävdes inte mycket alls 20 sekunder sen kunde jag låsa, sen slipade jag lite till för marginal.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.