Fredrik504 Fredrik504 skrev:
Absolut, bara att karmen i sig har börjat hänga så hur mycket jag än justerar på dörrbladet så blir det inte helt 100
Jag funderar på om jag skulle lägga en tunn bricka på tröskeln för å se om det hjälper men den måste vara rejält tunn.
Och fästas på något sätt.

Väldigt nyfiken på vad en sådan dörr kostar idag... jag har stått och borrat i dem och dom är ganska gedigna

Först fastställer man varför det är problem att stänga.
Det kan bero på att karmen måste justeras.
Det kan vara så att den bästa lösningen är att använda justeringsbrickor i gångjärnen för att höja dörrbladet.
Om dörrbladet tar i tröskeln så kan det vara så att det inte är fogat och då kommer det skräp under tröskeln med tiden som lyfter tröskeln så den tat emot.
Även på säkerhetsdörrar kan man behöva rikta gångjärn med tiden.
När man justerar en karm till en Daloc säkerhetsdörr så är justerskruvarna i par så man kan vrida karmen så man måste justera dom rätt annars fjädrar dörren sista biten.
Den säkerhetsdörren är inte den nyaste så det kan behövas en del underhåll/justeringar.
Det verkar även finnas urtag för en överföring i bakkant vilket jag inte kan minnas var standard utan tillval vilket får mig att fundera på om dörren varit monterad på ett annat ställe tidigare då det knappast behövs i en vanlig lägenhetsdörr.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.