Hur justerar man dörren den har hängt och slår i nedre delen av tröskeln när den är stängd så är låset i mitten svårt att låsa man måste lyfta handtaget.
Polislåset går dock bra att låsa.

Är rätt att det blir fel om jag skruvar på fel skruvar och står där och inte kan låsa alls.

Närbild av en dörrgångjärn på en brun dörr monterad i en vit dörrkarm, diskussion om justering av dörren för att förhindra att den slår i tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrgångjärn närbild, dörr och karm, problem med att dörren slår i tröskeln och låset är svårt att låsa, inlägg diskuterar justering.
Skapa konto
Etikett på dörrkarm med information om säkerhetsklass, brandklass och ljudklass från tillverkaren Daloc, tillsammans med tillverkningsnummer.
Skapa konto

det är tappbärande gångjärn du har då kan man ev höja dörrbladet 1-2mm om plats finns mellan dörrblad och karm om inte det hjälper får man knäcka översta gångjärnet lite
eftersom det är en tung säkerhetsdörr så bör man nog vara 2 st om jobbet för säkerhetsskull

filmen visar lite hur man gör med justerbrickor

Du har justerskruvar under täcklocken i karmen. En vanlig karmnyckel passar inte utan du får ta en stor insexnyckel

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har justerskruvar under täcklocken i karmen. En vanlig karmnyckel passar inte utan du får ta en stor insexnyckel
Ja så borde det vara är övre delen ett täcklock?

Nu har jag två olka bud här, en är att lyfta dörren och föra in en bricka.
Den andra att ta bort ett täcklock och skuva en justerskruv det senare låter enklare och smidigare.

Är täcklocket den övre delen?

A A-Man_08 skrev:
Nu har jag två olka bud här, en är att lyfta dörren och föra in en bricka.
Den andra att ta bort ett täcklock och skuva en justerskruv det senare låter enklare och smidigare.

Är täcklocket den övre delen?
Det är innanför plastlocken på karmen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är innanför plastlocken på karmen.
Den som döljs av svarta listen på bilden?

Ja precis

A A-Man_08 skrev:
Hur justerar man dörren den har hängt och slår i nedre delen av tröskeln när den är stängd så är låset i mitten svårt att låsa man måste lyfta handtaget.
Polislåset går dock bra att låsa.

Är rätt att det blir fel om jag skruvar på fel skruvar och står där och inte kan låsa alls.

[bild][bild][bild]
[video]
Jag har samma problem med min ytterdörr, där ligger problemet tyvärr i att karmens bultar börjat släppa...

Sjukt störigt, får typ kladda i lite ankarmassa

Fredrik504 Fredrik504 skrev:
Jag har samma problem med min ytterdörr, där ligger problemet tyvärr i att karmens bultar börjat släppa...

Sjukt störigt, får typ kladda i lite ankarmassa
Men det måste ju gå att justera dörren på någon sätt än att skruva på skruvarna i karmen.

A A-Man_08 skrev:
Men det måste ju gå att justera dörren på någon sätt än att skruva på skruvarna i karmen.
Först behöver du kolla vad som har hänt. Kolla karmen med vattenpass och kryssmätning

plåtrickard plåtrickard skrev:
Först behöver du kolla vad som har hänt. Kolla karmen med vattenpass och kryssmätning
Jag får anlita någon, undrar vad det kostar.

A A-Man_08 skrev:
Absolut, bara att karmen i sig har börjat hänga så hur mycket jag än justerar på dörrbladet så blir det inte helt 100

A A-Man_08 skrev:
Jag får anlita någon, undrar vad det kostar.
Är det en bostadsrätt?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det en bostadsrätt?
Ja det finns nån fastighetsservice man kan ringa, men dom känns lite som dom inte kan sådant här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.