112 228 läst ·
203 svar
112k läst
203 svar
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?
Så, nu är min stubbe äntligen uppe! Det absolut tyngsta arbetet var helt klart att frilägga rötterna. Till detta använde jag spade, trädgårdslång, en vanlig liten trädgårdsspade, en kofot för att ta bort sten och en tom barnmatsburk för att få upp vatten 
Sedan prövade jag tigersåg men det var rätt meningslöst. Spett hade jag inte heller mycket nytta av. Det som bet var yxa och handkraft i form av att gunga alltihop fram och tillbaka så fort det började ge med sig lite (skulle inte funkat om stubben var låg, som stubbar ofta är... Min var alltså dryga metern hög).
Sedan prövade jag tigersåg men det var rätt meningslöst. Spett hade jag inte heller mycket nytta av. Det som bet var yxa och handkraft i form av att gunga alltihop fram och tillbaka så fort det började ge med sig lite (skulle inte funkat om stubben var låg, som stubbar ofta är... Min var alltså dryga metern hög).
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag ska ge min stubbe ett par svingar med en yxa innan jag far till jobbet så får vi se hur det går.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Har också en tallstubbe, ca 40 cm diam, som skall tas bort i morän med en del sten - ett jäkla jobb :/
En sån här hade varit trevligt att ha (om man kunde få fram den ens) :
https://www.youtube.com/watch?v=QVAJT2ThP-4
/K
En sån här hade varit trevligt att ha (om man kunde få fram den ens) :
https://www.youtube.com/watch?v=QVAJT2ThP-4
/K
Efter att grannen "lekt" lite med sin nya lilla motorsåg på väl frilagda ställen där vi kunde se hyfsat säkert att det inte fanns någon inkilad sten har jag äntligen fått bort kärnan, själva stubben. Nu är det "bara" några kvadratrötter mastodontrötter som måste bort från klippan innan jag han återfylla med nån sorts kross och bygga ett trädäck över alltihopa.
7 juni:
Igår kväll:
7 juni:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår kväll:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det var en torr och ful gräsmatta jag hadde 
...och om eken hadde varit kvar så skulle den varit torrare och fulare
...och om eken hadde varit kvar så skulle den varit torrare och fulare
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu regnar det på stubben och då ruttnar den fortare 
Hej,
Det finns ett bra klipp på youtube om en amerikansk kille som borrar hål, häller i matolja i hålen varje dag i ca en vecka. Sen tänder han på och låter det brinna i ett dygn, efter det är hela stubben borta, inklusive det mesta under marken.
Kanske fel årstid att elda på men går betydligt fortare än gödsel.
Det finns ett bra klipp på youtube om en amerikansk kille som borrar hål, häller i matolja i hålen varje dag i ca en vecka. Sen tänder han på och låter det brinna i ett dygn, efter det är hela stubben borta, inklusive det mesta under marken.
Kanske fel årstid att elda på men går betydligt fortare än gödsel.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har sett klippet och dess tre uppföljare, men den kille är inte färdig än såvida det inte nyligen släpts en del fem där han visar att stubben är borta 
Vi får se vem som blir färdig först av han och mig
Vi får se vem som blir färdig först av han och mig
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg