1 672 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur jämt måste isoleringen ligga?
Håller på och lägger ut isoleringen under plattan. Jag började med kantellementen och jämnade av så noga jag kunde med rätskiva. När jag skulle lägga på isoleringen innanför orkade jag inte med att vara så noggrann så jag jämnade till det grova singlet med kratta och roterande laser. När jag sen la ut första lagret så vickade det en del när man gick på det. Andra lagret så vickar det inte så mycket. Tredje lagret, man känner att det ger med sig lite men inte mer en någon centimeter på värsta ställena. Jag har sökt efter uppgifter om tolleransnivåer men inte hittat något. Hur noggrann måste man vara? Vad kan hända? Cellplasten borde väl tryckas ner en del av betongen men om den inte gör det så blir det ju luft under plattan här och var, har det någon betydelse?
Jag är bara amatör, men gjöt en platta med lyckat resultat i fredags. 1-2cm är toleransen som jag har fått reda på när det gäller hur mycket cellplasten får variera i höjd. Min varierade nog drygt 2cm på något ställe och det var ingen fara. Betongen trycker till det hela n del.
Även jag gjöt i fredags 
Jag hade nog oxå runt ±1cm på cellplastnivån.
Det man får se upp med är att inte plattan blir för tunn, eller att den blir för tjock och man har beställt för lite betong.
Jag hade nog oxå runt ±1cm på cellplastnivån.
Det man får se upp med är att inte plattan blir för tunn, eller att den blir för tjock och man har beställt för lite betong.
Hmmm, utan att egentligen veta ...
Cellplasten har ju lite långtidsdeformation under last, en eller nån enstaka %.
Det borde ju betyda att när plattan väl är gjuten och huset rest så har dina eventuella hålrum försvunnit och plattan har förhoppningsvis ett ganska jämt utbrett stöd under sig, från frigoliten.
Cellplasten har ju lite långtidsdeformation under last, en eller nån enstaka %.
Det borde ju betyda att när plattan väl är gjuten och huset rest så har dina eventuella hålrum försvunnit och plattan har förhoppningsvis ett ganska jämt utbrett stöd under sig, från frigoliten.
Klicka här för att svara