Hej,
Ska försöka renovera och göra iordning ett torp från 1800-talet som stått tomt sedan början av 80-talet. Jorden når nästan syllen på vissa ställen så jorden behöver grävas bort och en svag lutning bort från huset är väl bra om det är/blir? Så att inte vatten rinner ner under huset. Min fråga gäller hur man ska göra detta. Kan man ta en spade och gräva bort och se till att marken har den "form" man vill (jo, tar lång tid och är jobbigt men ändå görligt. Liten stuga!) eller ska man se till att gräva upp, dränera och lägga ned rör eller duk och grus och vad man nu gör? Tänker att det är ett torp med en grund i natursten och gissningsvis mullbänk (har inte tittat under ännu) och att det borde vara annorlunda än med en modern villa. Om man gräver kan väl grunden bli ostabil (gräver för att dränera). Gissar att de inte dränerade förr i världen när de byggde torp. Jag känner mig villrådig och kan inte särskilt mycket om det här men vet att jord måste bort.
/Camilla

C Canuka skrev:
Min fråga gäller hur man ska göra detta. Kan man ta en spade och gräva bort och se till att marken har den "form" man vill
Hej och välkommen till Byggahus!

Visst kan du ta spaden, det är enkelt billigt och i princip riskfritt för torpet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.