2 866 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur isolerar jag en ojämn källarvägg?
Har en källarvägg murad av natursten, dvs ojämnheter på upp till 200mm. Hur gör jag med isoleringen av källarväggen, hade tänkt använda Isodrän men det kanske kräver en jämnare vägg för att fungera, eller finns det kanske bättre/enklare metoder, eller ska jag gjuta en ny källarvägg.....
Lekakulor ger både en dränerande och isolerande effekt och är dessutom lätta att hantera. Du bör dock lägga ett relativt tjockt lager för att den isolerande effekten ska bli märkbar.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Lekakulorna är både termiskt isolerande och dränerande. Hämtat från en tillverkares hemsida:
" Leca Lättklinker är ett lätt, isolerande, dränerande och starkt material som används inom en mängd områden. Block och elementproduktion står för de största volymerna följt av anläggningindustrin med bankar för väg och järnväg. Leca Lättklinker används också som fyllnad i och kring huskroppar samt för olika applikationer inom gröna sektorn."
Kolla också denna ritning: http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/ritningar/pdf/L2-403.pdf
" Leca Lättklinker är ett lätt, isolerande, dränerande och starkt material som används inom en mängd områden. Block och elementproduktion står för de största volymerna följt av anläggningindustrin med bankar för väg och järnväg. Leca Lättklinker används också som fyllnad i och kring huskroppar samt för olika applikationer inom gröna sektorn."
Kolla också denna ritning: http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/ritningar/pdf/L2-403.pdf
Ja, jag såg framför mig 200 mm Leca längs med väggen det var därför jag blev lite fundersam. Ritningen säger en del om hur isolerande Leca är. Man får ha någonstans i storleksordningen 10-20 gånger den tjocklek man skulle haft med ett verkligt isolerande material för att få samma effekt - och då har jag höftat till med ett U-värde som jag antar är framtaget på torrt material. Men det går ju förstås. Vad får man betala för en kubik Leca tro?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fylla i ojämnheter på källarvägg enkelt med ex pensel eller rollar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur isolerar man ovanför stengrund/källarvägg?
Isolering -
Hur isolerar jag en källarvägg på utsidan, betonghålsten?
Isolering -
Hur putsar man källarvägg ojämn
Byggmaterial & Byggteknik -
Pordrän/Isodrän på ojämn källarvägg.
Grund & Markarbeten