Byggahus.se
Hej,
Har ett hus från 20-talet som är tilläggsisolerat i början av 80-talet med mineralull. Svart plastångspärr finns på de flesta ställen. Vid inspektion av vinden efter inflytt noterades att mineralullen ligger ända ut mot råsponten, ingen nämnvärd luftspalt alltså.

Fick en takläcka i tvättstugan förra veckan, så la om pappen på den delen av taket i helgen.
Börjat öppna upp innertaket och rivit bort den mest fuktbelastade isoleringen.

Någon vettig takfotsventilation finns inte, en plankvägg går ända upp till råsponten. Dock läcker det in en del luft där.

Funderar nu på hur jag ska isolera vinkeln mellan vägg och taket. Just nu ligger det diffusionstät takpapp på hela huset.
Se bild för förutsättningar.
Alternativ
1. Skapa luftspalt med valfri skiva och isolera med mineral- eller stenull, med misstanke om att luftspalten inte fortsätter till anslutande tak. Vanlig ångspärr under.
2. Isolera med mineralull dikt an råspont och lägga variabel ångbroms (isover vario xtra till exempel). Det som talar emot detta är att detta är en tvättstuga där det även finns en dusch.
3. Skapa luftspalt, isolera med valfritt material. Ångspärr. Komplettera med "mögelstoppers" i början och slutet av varje takstolsfack.
4. Isolera med cellulosa utan luftspalt och ångbroms. Hoppas att det håller sig till det är dags att lägga om taket och då satsa på diffusionsöppen takduk

Oavsett blir detta ett område som inte går att inspektera eller där det enkelt går att dra rör till en potentiell vindsavfuktare.

Tacksam input.




Skiss och foto av byggkonstruktion med anteckningar om isolering och takutformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätter vår diskussion här istället för PM

Eftersom du liksom jag har svårt att spraya allt på samma gång är det nog ingen luftspalt, PIR skiva och kanske diffusionstätt skum på burk för att täta där det är svårt att skära till skivan som är bästa lösningen.
Byggmax verkar ha skum på burk https://www.byggmax.se/fogskum-bostik
Fördelen är att du sparar mest takhöjd per isoleringsvärde, luftspalt och konvetionell isolering bygger mycket.

Om ändå takbyte ligger i planen så går det enkelt att skapa luftspalt då, och den fuktbelastning som blir under åren tills dess tror jag inte är något jätteproblem, kanske om det är öppet så att luft kan blåsa fritt, men även då hinner trät absorbera fukten och även torka ut.
Har själv haft kall övervåning och en hel del öppningar från undervåningen där det har läckt upp mycket luft som på vintern blev is på takstolar, men trots flera år så har det inte blivit varken mögel eller ruttet virke.

Den generella oro som finns kring skum och ingen luftspalt verkar lite obefogad och det är svårt att hitta några konkreta case där det har ruttnat.
Har sett flera som har länkat till div misslyckande, men det har antingen varit karbamidskum eller PU skum med fel blandningsförhållande.

Jag skummade in 100år gammal "råspont" under 3-4 lager asfaltspapp för 4-5 år sedan och var lite orolig för att fukt skulle vandra genom takstolarna innan jag han lägga om taket med luftspalt, men när jag rev i sommras syns det inte något tecken alls på någon fukt.

När taket läggs om går det som grannen var inne på att lägga cellplast uppifrån, och skapa luftspalt.
Brandrisken med cellplast känns överdriven, definitivt om den ligger på utsidan, öppen cellplast inomhus är ju så klart en stor risk, men så fort den är inbyggd behöver det vara ganska varmt för att värmen ska vandra genom en gipsskiva och antända cellplasten, då är huset redan kört och är det någon kvar inne är det tveksamt att personen skulle överleva ändå.
 
Går det att komma upp på kallvinden?
Isf är det där det ska kontrolleras huruvida det finns en luftspalt i snedtaket.

Personligen anser jag att hus och plast inte hör ihop, (med undantag för elmtrl). Det är en principfråga som är knuten till miljö och livslängd. Plast är generellt extremt kortlivade sett ur ett husperspektiv. Hade t ex en väggventil i äkta plast från 80-t som hade hängt sig i öppet läge. När jag demonterade den så pulveriserades skumplastfiltret och föll ner på golvet i en utspridd dammhög.
När det gäller brandfaran så är ju plast en stelnad variant av fossilolja. Känns inte vidare listigt att ha dränkt in sitt hus i det. Det var väl fö en starkt bidragande orsak till katastrofen med det brinnande höghuset i England (London?), att det var isolerat med plast?

Så, min principiella rekommendation är vanlig isolering, och alltid med luftspalt, (även om luftspalten inte behöver vara så stor), och här (tvättstuga + dusch) med ångspärr.
Om takhöjd är ett problem så kan man såklart tvingas till kompromisser.
 
Gimp Gimp skrev:
Fortsätter vår diskussion här istället för PM

Eftersom du liksom jag har svårt att spraya allt på samma gång är det nog ingen luftspalt, PIR skiva och kanske diffusionstätt skum på burk för att täta där det är svårt att skära till skivan som är bästa lösningen.
Byggmax verkar ha skum på burk [länk]
Fördelen är att du sparar mest takhöjd per isoleringsvärde, luftspalt och konvetionell isolering bygger mycket.

Om ändå takbyte ligger i planen så går det enkelt att skapa luftspalt då, och den fuktbelastning som blir under åren tills dess tror jag inte är något jätteproblem,
PIR är tilltalande. De flesta tillverkare med metodbeskrivningar rekommenderar dock luftspalt. Men tror att om man lägger difföppen takduk vid takbyte så borde det vara helt lugnt.

Men det har varit en takläcka i tvättstugan, bytte den råsponten som var åtgången. Ny papp och läkt gamla pannorna. Men känns som det finns risk att bygga in fukt just nu. Särskilt om anslutningen till det höglutande taket inte blev 110% vid reparationen.

Luftspalt känns betryggande i detta sammanhanget

Hur menar du med att enkelt skapa luftspalt vid takbyte? Menar du att fixa en luftspalt ovanpå råsponten då?
 
U
Jag skulle satsat på alternativ 4. Den lösningen fick vi rekommenderad av timmerman vid genomgång av vårt hus innan vi skulle börja renovera.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Går det att komma upp på kallvinden?
Isf är det där det ska kontrolleras huruvida det finns en luftspalt i snedtaket.

Personligen anser jag att hus och plast inte hör ihop, (med undantag för elmtrl). Det är en principfråga som är knuten till miljö och livslängd. Plast är generellt extremt kortlivade sett ur ett husperspektiv. Hade t ex en väggventil i äkta plast från 80-t som hade hängt sig i öppet läge. När jag demonterade den så pulveriserades skumplastfiltret och föll ner på golvet i en utspridd dammhög.
När det gäller brandfaran så är ju plast en stelnad variant av fossilolja. Känns inte vidare listigt att ha dränkt in sitt hus i det. Det var väl fö en starkt bidragande orsak till katastrofen med det brinnande höghuset i England (London?), att det var isolerat med plast?

Så, min principiella rekommendation är vanlig isolering, och alltid med luftspalt, (även om luftspalten inte behöver vara så stor), och här (tvättstuga + dusch) med ångspärr.
Om takhöjd är ett problem så kan man såklart tvingas till kompromisser.
Ingen gavel eller nockventilation på kallvinden. Isolering ligger ut med råsponten. Men finns några mögelstoppers, oklart när dessa kommit dit. Därför jag funderar på om det finns luftspalt i snedtak men att någon lagt på ett extra lager isolering på kallvinden och blockerat luftspalten. Men jag tror inte det finns luftspalt.

Takhöjd i tvättstugan är 217cm. Närmast ytterväggen får jag in ca 15cm isolering om luftspalt på 2-3cm. 40cm in rummet går det få in 20-25cm Hade en tanke om att projektera för ombyggnation av pulpettakstolarna som utgör taket till tvättstugan, för att vinna takhöjd. Men det blir ett stort projekt.

Som det känns nu så sätter har cirkelsågen i fasaden och gör en luftspalt, kompletterar med mögelstopper längre upp. Isolerar med mineraullsskivor i ökande tjocklek ju längre in rummet man kommer. Variabel ångbroms ala isover vario xtra för det verkar coolt i gamla hus. Byter ut befintlig gles till 45x45 och får ett installationsskikt som kan isoleras.
Billig isolering som jag kan köpa lokalt också.

Blir 214,5 i takhöjd. Hoppas jag kan fälla in golvvärme mellan bjälkarna och ändå få in 150-200mm isolering ner mot potatiskällarn. Flytspackel och plastmatta så kanske vi landar på 211cm. Ge och ta.


Har googlat runt och har svårt att hitta PIR till vettigt pris också. Även om jag beställer 50kvm 150mm isolering från Estland blir det svårt att komma under 400kr/kvm. Uppskattar att det motsvarar 220mm vanlig isolering lite konservstivt räknat. Pris och tillgänglighet är en faktor också

Tack för input!
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle satsat på alternativ 4. Den lösningen fick vi rekommenderad av timmerman vid genomgång av vårt hus innan vi skulle börja renovera.
Tack för input. Men då blir det 80 cm från yttervägg som det blir cellulosa mot råsponten. Sista 3meter in i rummet är höjden mellan råspont och innertak mer än 50cm, så då blir det en hybridkonstruktion med en del oventilerad kallvind och en del med cellulosa mot råspont. Oklart om det är bra, förstått det som att risken öka för att stillastående fuktig luft då kan kondensera mot råsponten. Att den risken är mindre om det är kontakt mellan sponten och cellulosa i en sån lösning. Men vet ej hur det är i verkligheten...
 
U
Varför ha kallvind? Isolera mot råspont hela vägen och ha luften ner mot bodelen istället så får du ha varmvind/mellanrum till innertaket bara.
 
F FellanD skrev:
Närmast ytterväggen får jag in ca 15cm isolering om luftspalt på 2-3cm. 40cm in rummet går det få in 20-25cm
Om inte tvättstugan mot ytterväggen är alldeles otroligt lång så blir det inte mer än 1 - 2 m2 med <20 cm isolering. Inget som påverkar energinotan nämnvärt. Jmfr med hur många m2 tak/snedtak-yta som huset har totalt.

Själv bor vi i en gammal skånelänga med 2 m takhöjd (1,90 m under takbjälkarna) så allt över 2 m är väl tilltaget i min värld. Tar man sedan och jämför med ovanvån på alla 1&1/2-planshus så brukar det vara väsentligt mkt mindre än 2 m till tak 40 cm in från yttervägg/långsida.

Jag har inte sett ngn övertygande vetenskaplig undersökning som garanterar att man slipper fuktskador med variabel ångbroms utan luftspalt. Så det är ett koncept som jag personligen aldrig skulle chansa på.
För permanent uppvärmda utrymmen så är en riktig ångspärr välfungerande. Kräver naturligtvis ventilerad luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.