Hej!
Eftersom jag fått bra hjälp här förut så provar jag igen.
Vi flyttade till en liten gammal gård för några månader sen.
På gården finns en byggnad där en del är timrad och har varit dräng/pigstuga typ. Den är byggd nära marken och vi har den uppvärmd till 10 grader pga saker vi har därinne.
Nån gång planerar vi att isolera bättre och där det inte finns nån isolering men det får funka nu.
Den andra delen av byggnaden är av murblock och betong typ. Det är ett litet gammalt fex där dom haft kossor och ett rum där dom kokade vatten och tvättade och sånt.
Den delen är ca 1,5-2 m ovanför mark.
Delen där kossorna bott värmer vi inte och det är ju inga problem.
Men tvätt rummet måste vi hålla så det inte kan frysa där för vi har inkommande vatten och vattenpump och torkar tvätten där.
Har luftavfuktare för tvätten och litet oljeelement.
Förra ägaren har värmt till ca 17 grader men det är ju helt onödigt för bara vattnet inte fryser och tvätten torkar så är det ju ok.
Vi har mellan 6-10 grader ungefär.
Men nu till "problemet".
Vill ju inte elda för kråkorna men det känns som man gör det eftersom allt bara är betong/block.
Förutom taket då.
Väggarna är målade invändigt men vet ej vad för slags färg. På utsidan den klassiska vita putsen.
Går det att på nåt sätt isolera lite på insidan så det blir billigare att värma upp?
En del av väggen är murstock eftersom det har funnits en murpanna där.
Rummet är litet kanske bara 5 kvm så eventuell isolering får inte ta så mycket plats.
Det är genomgång också från en kall hall och till det ouppvärmda fexet. Plus att det finns ett pytte fönster som vi bytt gummilister på så det inte är dragit längre.
Har bytt gummilister på ena dörren också och hade tänkt kolla och se om vi kan fixa nåt med den andra också.
Eller finns det nåt annat man kan göra för att spara in lite på uppvärmningskostnaden?

Ingen som har några tips åt mig?

Fortfarande ingen som har några tips?

Isolera tak och golv i första hand. Hur tjock isolering finns i vägg, tak och golv?

Ska kolla hur mycket isolering det är i taket men resten är helt oisolerat. Det är bara typ såna där gamla murblock. Kanske 15 cm tjock blir väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.