Byggahus.se
Tjena,

Har ett hus från 1922 som vi nu renoverar.

vi har rivit hela övervåningen fram till ståtimmern..

Man får inga direkta och bra svar när man googlar, läst att man inte ska isolera för mycket på gamla hus…

Räcker det med att göra detta på ytterväggar

Dreva-45isolering glasull-Osb-Gips
 
Mer än så skall du absolut inte isolera på insidan. Det är bättre att isolera på utsidan ifall du skall renovera utsidan någon gång de närmaste 10 åren.
 
Okej, så ingen vindspärr eller dylikt behövs??

Tack för snabbt svar!
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Okej, så ingen vindspärr eller dylikt behövs??
Jo. Om det blåser genom isoleringen gör den ingen nytta.
 
R
robbannnnn robbannnnn skrev:
Okej, så ingen vindspärr eller dylikt behövs??

Tack för snabbt svar!
Vindspärren ska sitta på utsidan innanför fasadklädseln, vet inte om du tänker göra om utsidan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok,

Men är det rätt så so
R Rejäl skrev:
Vindspärren ska sitta på utsidan innanför fasadklädseln, vet inte om du tänker göra om utsidan?
Ok, tack för svar!

Har redan gjort klart ena rummet! Blev jäkligt bra men blev osäker på om jag gjort rätt.. min snickar ”kompis” som sa att jag kunde köra på detta vis.

Tänker inte göra utsidan, bara laga lite av reventeringen!
 
Men är glasull rätt val av isolering?? 😅
 
Jag tänker att en ångbroms är på sin plats. Man vill kanske att det skall kunna vandra fortfarande men ändå få ett vindskydd.
 
Ångbroms har jag sett att dom använt utvändigt på ståtimmern innan dom murade upp..

Läser ju så jävla mycket skit, att de kan bli mycket värre skador om man isolerar fel osv så man blir ju lite nojjig.

Vill bara ha svar på om materialet jag använt är rätt!
 
Jag förstår. Missade att det redan var gjort. Någon som verkligen vet borde isf ge besked om vad som är ok eller inte.
 
surris
robbannnnn robbannnnn skrev:
Ångbroms har jag sett att dom använt utvändigt på ståtimmern innan dom murade upp..

Läser ju så jävla mycket skit, att de kan bli mycket värre skador om man isolerar fel osv så man blir ju lite nojjig.

Vill bara ha svar på om materialet jag använt är rätt!
Ångbroms utvändigt på timmerstommen? det är inte vindskyddsfolie? Hur tjockt är timmret?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
robbannnnn robbannnnn skrev:
Tjena,

Har ett hus från 1922 som vi nu renoverar.

vi har rivit hela övervåningen fram till ståtimmern..

Man får inga direkta och bra svar när man googlar, läst att man inte ska isolera för mycket på gamla hus…

Räcker det med att göra detta på ytterväggar

Dreva-45isolering glasull-Osb-Gips
Utvändigt kan man (nästan) aldrig isolera för mycket.
 
surris surris skrev:
Ångbroms utvändigt på timmerstommen? det är inte vindskyddsfolie? Hur tjockt är timmret?
Dom är ju iallafall 200mm tjocka och 100mm breda ungefär..

Det är någon svart pappersliknande som sitter..

Nu har jag ju inte tänkt att riva utsidan eftersom jag gillar reveteringen som sitter och den är i bra skick..

Och eftersom jag sadlade ut 45 för att fälla in elen så sa snickaren att jag lika gärna kunde passa på att slänga på 45mm isolering :)
 
R
robbannnnn robbannnnn skrev:
Dom är ju iallafall 200mm tjocka och 100mm breda ungefär..

Det är någon svart pappersliknande som sitter..

Nu har jag ju inte tänkt att riva utsidan eftersom jag gillar reveteringen som sitter och den är i bra skick..

Och eftersom jag sadlade ut 45 för att fälla in elen så sa snickaren att jag lika gärna kunde passa på att slänga på 45mm isolering :)
Det papersliknande är med största sannolikhet vindpapp…
 
Ok, men då borde det inte vara någon fara då..

Är ju som sagt bara 45mm isolering.. hade ju varit värre om jag lagt på tjockare isolering.

Nu har vi reglat ut 45 med 45isolering / osb / gips / målat!

Det enda jag tänker är att man kanske skulle valt någon annan isolering.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.