Jag behöver byta en del av isoleringen i taket på en tillbyggnad efter att det trångt in regn. Jag var tvungen att gå innifrån och ta bort takpanelen, skära plasten och ta bort den blöta isoleringen. Nu ska jag då lägga dit nytt. Jag tänker göra ny luftspalt då den gamla var i kortaste laget. Det är en kantig tillbyggnad "facken" blir kilformade - inga cc 600 alltså. Vad säger ni som kan är det bra med oljeboard 3mm eller hellre vindavledare i papp? Isoleringen som låg var glasfiber ca 20cm och en mörkare isolering ovanpå med någon papp på sidan upp mot tak. Räcker det med gul glasull isolering eller ska någon sådan variant med papp på också? Sist men inte minst - eftersom jag var tvungen att gå nedifrån kommer jag behöva lägga plasten sist och behöver då göra det i sektioner. Tejpar man ihop plasten? Ursäkta att det blev en uppsats!

• Till synes takbjälkar och isolering, delvis borttagen, med synlig trä- och plastfoliesektion, för renovering av tak och luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal glasfiberisolering i tak med fuktskador, sedda från insidan av en byggnad där träpanel och bjälkar är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rard skrev:
oljeboard 3mm eller hellre vindavledare i papp?
Alla gånger oljeboard och den som sitter där kan väl inte vara fel om jag ser rätt på bredden

R Rard skrev:
Räcker det med gul glasull isolering
Absolut

R Rard skrev:
Tejpar man ihop plasten?
Bättre att klämma fast den med glespanel över takregel, skär bort överflöd

Dessutom vore det bra att inkommande luftspalter matchas med någon form av ventilationsbeslag
högre upp på taket eller vägg om de nu ej finns

H Håbbe01 skrev:
där
H Håbbe01 skrev:
Alla gånger oljeboard och den som sitter där kan väl inte vara fel om jag ser rätt på bredden

Absolut

Bättre att klämma fast den med glespanel över takregel, skär bort överflöd

Dessutom vore det bra att inkommande luftspalter matchas med någon form av ventilationsbeslag
högre upp på taket eller vägg om de nu ej finns
Toppen tack för svar!

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.