Jag håller på och river ur gammal isolering från garaget då det tidigare läckte vatten och bodde allt möjligt kul i tidigare isolering. Takstolarna skjuter ut en bit över ytterväggarna så att det blir ett hålrum där jag nu är osäker på hur långt ut jag ska gå med isoleringen.

Så här ser hålrummet ut med kameran:
Hålrummet mellan takstolar i garaget med synliga träväggar och betongblock, där isoleringens placering diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en schematisk bild av vad jag klurar på:

Schematisk bild av garageisolering visar takpapp, luftspalt, täckbräda, och nät. Illustrerar isoleringens position mellan takstolar och vägg.

Tidigare låg det en bit takpapp över själva väggen och mot täckbrädan. Jag gissar att denna var tänkt som någon slags insektsbarriär men i så fall har den inte fungerat som tänkt. Jag har börjat byta ut denna bräda på andra ställen mot ett riktigt insektsnät.

Ska isoleringen, den gula biten på teckningen, gå hela vägen ut till sargen, eller stanna någonstans innan? Spontant tänker jag att isoleringen borde stanna vid ytterväggen för att få en rimlig luftspalt?

Men hur "ska" / borde man göra?

Byggnaden är ett garage som tidigare har varit ouppvärmt och som vi nu har för avsikt att börja värma upp och använda bland annat som gym.

Tack på förhand! =)

Bästa svaret

Mikael Wallin Mikael Wallin skrev:
Jag håller på och river ur gammal isolering från garaget då det tidigare läckte vatten och bodde allt möjligt kul i tidigare isolering. Takstolarna skjuter ut en bit över ytterväggarna så att det blir ett hålrum där jag nu är osäker på hur långt ut jag ska gå med isoleringen.

Så här ser hålrummet ut med kameran:
[bild]

Här en schematisk bild av vad jag klurar på:

[bild]

Tidigare låg det en bit takpapp över själva väggen och mot täckbrädan. Jag gissar att denna var tänkt som någon slags insektsbarriär men i så fall har den inte fungerat som tänkt. Jag har börjat byta ut denna bräda på andra ställen mot ett riktigt insektsnät.

Ska isoleringen, den gula biten på teckningen, gå hela vägen ut till sargen, eller stanna någonstans innan? Spontant tänker jag att isoleringen borde stanna vid ytterväggen för att få en rimlig luftspalt?

Men hur "ska" / borde man göra?

Byggnaden är ett garage som tidigare har varit ouppvärmt och som vi nu har för avsikt att börja värma upp och använda bland annat som gym.

Tack på förhand! =)
Japp stanna vid ytterväggen och se till att luftspalten ansluter mot luftspalten mot yttertaket.Insektsnät är en mycket bra ide, den förra lösningen kändes "för tät"?

I bilden nedan ser du luftspalten i taket ovanför 08 och anslutning (med insektsnät) vid takfoten vid 01

Illustration av takkonstruktion med fokus på luftspalt och insektsnät vid takfot enligt numrering, visar anslutning till yttervägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suveränt, tack så mycket för snabbt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.