Hej!

Jag håller på att bygg om vårt garage till en gäststuga, grunden är oisolerad just nu, därför tänkte jag bila upp och gjuta om.

Vi har tänkt lägga vattenburen golvvärme med 200mm isolering (Sundolitt S200, 200kPa).

Funderar också på att lämna kvar en rand av betong runt om kring för att behålla stabiliteten.

Hur tycker ni jag bör isolera? Något speciellt man bör tänka på?

TACK så mycket.

• Sektionsritning av garagegrund med vattenburen golvvärme, isolering och betongrand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en gäststugas grund med markeringar för betong, armering, golvvärme och isoleringslager.
    Skapa konto
Detta är kanske inte det svar du vill höra men...

En gäststuga som används sporadiskt?
Då skulle jag inte lägga ner så mycket arbete på isolering, golvvärme mm.

Jag skulle snarare lagt ett lager (100 mm) cellplast på befintligt betonggolv, och så spånplatta ovanpå det. Ytskikt på golvet valfritt.
Uppvärmning med ett elektriskt fläktelement, som startas två timmar innan gästerna anländer.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta är kanske inte det svar du vill höra men...

En gäststuga som används sporadiskt?
Då skulle jag inte lägga ner så mycket arbete på isolering, golvvärme mm.

Jag skulle snarare lagt ett lager (100 mm) cellplast på befintligt betonggolv, och så spånplatta ovanpå det. Ytskikt på golvet valfritt.
Uppvärmning med ett elektriskt fläktelement, som startas två timmar innan gästerna anländer.
Tack för tipset men standarden ska vara som ett "ganska" vanligt hus. Ingen fläkt eller så.

Jag tänker på, ifall man istället för cellplastskivor på S80 och S100 satsar på S200 som har högre densitet (30kg/m3, i jämförelse till S80 med 17kg/m3).
Tror ni detta kan ge nackdelen att fukten går åt kanterna upp i väggarna?
Tänker om vi har för lite makadam och enbart 200mm isolering, samt Leca-kantbalkar.

Tack.

• Sektionsritning av husgrund med isolering, Leca-kantbalk, betong och packad makadam.
    Skapa konto
Hej!

Lägger upp en bild på hur jag bestämt mig för att göra.

Alternativt kommer vi även ha 10cm ISODRÄN längst ner under cellplasten.

Vad tycker ni om allt? =)

mvh

• Illustrativ sektion av grundkonstruktion med dräneringsskivor, isolering och packad makadam.
    Skapa konto
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Hej
Det var bra beskrivning med fina bilder,
Jag också planera att isolera min oisolerat garage(20m²) som ska bli boende(i badrum kommer att ha El-slinga och klinkers och i V-rummet blir parkett).

Jag tänker lägga Mekanisk ventilerade golv (typ Platonmatta) och transportera bort fukten via en fläkt ,
Vad tycker ni om det?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.