21 324 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Hur illa är det att hälla 10 liter diskvatten i en vägg?
Det dröjer några dagar/veckor, men om det rinner ner stora mängder vatten i golvkonstruktionen, så kommer nästan mögel "som ett brev på posten". Nere i isoleringen står ju luften stilla. Så stora mängder torkar ALDRIG ur av sig självt, innan mögel/röta/svamp har bildats.F Fnularen skrev:
Nu räddade ju TS golvet genom att snabbt bryta upp det, varpå det är ointressant för TS. Men sen ska man ändå ringa Försäkringsbolaget, så de kan kolla så att man inte missat något. Dessutom står ju de för reparationen sen.
Vidare kunde inte jag tolka det som om att @BirgitS "piskade upp" någon kriskänsla. Hon rekommenderade väl bara TS att ringa FB?
Hej!Y ytterlampa skrev:Jag har gjort bort mig.
Det var stopp i avloppet i köket. Jag fixade det relativt enkelt, men när jag kopplade på rören igen glömde jag att koppla in avloppet till diskmaskinen. I stället lät jag slangen ligga löst under diskbänken.
Jag tänkte inte mer på det utan startade diskmaskinen som vanligt på kvällen.
Av en slump kom jag ut i köket innan den var helt klar och insåg vad jag hade (inte) gjort när jag fick syn på vattenpölen som låg på golvet.
Jag torkade upp allt men insåg ganska snabbt att det bara rörde sig om cirka 2 liter på golvet och att diskmaskinen måste ha pumpat ut betydligt mer än så.
Så resten måste ha runnit ner någon annanstans. Under diskbänken ligger det en plastmatta direkt på råspont med halvstora springor, och plankorna vid avloppsröret var genomblöta. Så min gissning är att mycket av vattnet har åkt ner där.
Så, nu till min fråga: Vad gör jag? Kan jag stoppa huvudet i sanden och hoppas att det torkar upp till sommaren? Eller ska jag bryta upp golvet?
Det är ett trähus från -59 med mycket masonit i väggarna.
Tack!
Bryt inte upp golvet!
Blås in luft där du tror att det kan finnas vatten.
Kanske behöver du borra några hål. Hyr/låna fläkt eller avfuktare och blås in i hålen.
Har du foton? Var finns huset?
Mvh Wille
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Är inte det där något som försäkringsbolaget tar hand om normalt?D Daretorp skrev:
De brukar väl mäta fukthalter och över hur stort område det är förhöjt för att sen bestämma och utföra lämpliga åtgärder utifrån det.
Jo, så är det ! Självrisk och småländskt påbrå har gjort att jag alltid fixat vattenintermezzon själv.BirgitS skrev:
Luft, gärna uppvärmd eller avfuktad löser de flesta problem med ”tillfälligt vatten”!
Har en avfuktare men aldrig behövt använda den.
50 år i villa. Viss erfarenhet,
Det är lite sent. TS har öppnat upp golvet för länge sedan. Han har tagit borr allt blöt isolering/spån, samt ringt Försäkringsbolaget.D Daretorp skrev:
Allt enligt "instruktionsboken".
Kanske får spä på med en fråga i denna tråd ?
Vår diskmaskin är från slutet av 90 talet och funderar på hur länge maskinens avloppsslang kan hålla ?
Har 2 gånger sedan vi köpte huset fått byta anslutningskabeln till diskmaskinen då några husmöss verkar funnit sin aptit genom att gnaga på kabeln. Dock aldrig så mycket att jordfelsbrytaren löst.
Men är lite orolig att de kanske ger sig på slangen ? Generellt kanske gummit torkar ut på sikt ?
Vår diskmaskin är från slutet av 90 talet och funderar på hur länge maskinens avloppsslang kan hålla ?
Har 2 gånger sedan vi köpte huset fått byta anslutningskabeln till diskmaskinen då några husmöss verkar funnit sin aptit genom att gnaga på kabeln. Dock aldrig så mycket att jordfelsbrytaren löst.
Men är lite orolig att de kanske ger sig på slangen ? Generellt kanske gummit torkar ut på sikt ?
Jag skulle byta avloppsslangen till en ny omgående. Morsans köksrenovering startades pga en vattenskada till följd av en utsliten avloppsslang från diskmaskinen. Maskinen, en Miele, tuffade på som vanligt och hade sannolikt hållit ytterligare många år.
Vår diskmaskin (Miele) med originalslang är 25 år.A Andreas. skrev:
Jag tänker inte byta slang eftersom maskinen snart kan behöva bytas även om den trots sin ålder fortfarande fungerar utmärkt. Har känt på slangen och den verkar inte ha åldrats.
”Föredrar avhjälpande underhåll istället för förebyggande! Sparar tid och pengar!”
Ok, bara för att någon inte säger emot ett felaktigt antagande så behöver det inte betyda att antagandet är rätt.BirgitS skrev:
Så blött trä kan aldrig mögla enligt dig. Lite konstigt då att bolaget, som var ansvarigt för rivning och torkning hos mig, inte sa emot mig när jag tog upp det under mötet, med alla lägenhetsinnehavare som var drabbade av det utrunna vattnet, när bolaget sa att det skulle ta några veckor tills de kunde öppna upp för uttorkningen.
Därmed inte sagt att man inte ska ta fuktskador på allvar.
Hur har det gått?
Och kollade du upp hur mycket vatten just din diskmaskin faktiskt drar?
En modern snål diskmaskin kan dra så lite som 2 liter vatten, medan en äldre maskin i en källa påstås kunna dra uppåt 20 liter, men den källan hävdade också att handdisk drar 102 liter.
Och kollade du upp hur mycket vatten just din diskmaskin faktiskt drar?
En modern snål diskmaskin kan dra så lite som 2 liter vatten, medan en äldre maskin i en källa påstås kunna dra uppåt 20 liter, men den källan hävdade också att handdisk drar 102 liter.
Det har gått jättebra.
Jag kontaktade som sagt försäkringsbolaget, de skickade ut en besiktningsman som uppmätte fukt och rekommenderade en fläkt som skulle torka ut det hela.
Försäkringsbolaget sa att de skulle stå för kostnaden givet att offerten var ”rimlig” så under tiden som FB granskade offerten (tog tre veckor, jag vet inte vad de sysslade med. Jag var på de varannan dag) så hade det torkat ut helt.
Jag förstår fortfarande inte helt var vattnet har tagit vägen men min bästa gissning är att vattnet har blandats ut bland det tjocka lagret träspån och har sedan torkat upp helt under dessa månader.
Jag har inga spår av vatten i källaren, har nya plankor under diskbänken och nytt spån. Allt verkar vara torrt.
Angående antalet liter så testade jag att lägga avloppsslangen i en stor balja och köra samma program. Och det var mycket vatten som användes men det har förhoppningsvis dunstat.
Jag kontaktade som sagt försäkringsbolaget, de skickade ut en besiktningsman som uppmätte fukt och rekommenderade en fläkt som skulle torka ut det hela.
Försäkringsbolaget sa att de skulle stå för kostnaden givet att offerten var ”rimlig” så under tiden som FB granskade offerten (tog tre veckor, jag vet inte vad de sysslade med. Jag var på de varannan dag) så hade det torkat ut helt.
Jag förstår fortfarande inte helt var vattnet har tagit vägen men min bästa gissning är att vattnet har blandats ut bland det tjocka lagret träspån och har sedan torkat upp helt under dessa månader.
Jag har inga spår av vatten i källaren, har nya plankor under diskbänken och nytt spån. Allt verkar vara torrt.
Angående antalet liter så testade jag att lägga avloppsslangen i en stor balja och köra samma program. Och det var mycket vatten som användes men det har förhoppningsvis dunstat.
Maskindisk drar 1/10-del vatten jämfört med handdisk
Föreställer du dig att diskmaskinen är full av skvalande vatten inuti? Då kanske det kan förvåna dig över att en fullstor diskmaskin bara använder ca. 10 liter vatten. Den låga vattenförbrukningen är möjlig genom att ett system av pumpar, filter och jetstrålar cirkulerar samma vatten under rengöringscykeln. Och då varje jetstråle avges med hårt tryck och i smarta vinklar får du bort all smuts från alla vrår.Som en jämförelse så går det åt ca 117 liter vatten om du handdiskar samma mängd disk – ännu mer om du diskar under rinnande vatten. Det är mer än tio gånger så mycket vatten!
https://www.bosch-home.se/nyheter-och-kampanjer/handdisk-eller-maskindisk