Radiatorn är kall medan andra är varma. Piggen fjädrar som den ska, det är luftat och jag har knackat på ventilhuset. Ingen bättring. Misstänker att det är byte av packbox som gäller. Vill gärna ha en ny del innan jag börjar skruva. Hur kan jag identifiera rätt packbox att köpa utan att plocka loss?

Närbild på en radiatorventil som inte fungerar korrekt, med fokus på ventilens packbox som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Packboxen är den delen med stiftet, packboxen är bara en tätning.

Packboxen sitter i ventilinsatsen som i sin tur sitter i ventilhuset.

Om stiftet fjädrar ut som det ska så bör ventilinsatsen fungerar som den ska, för det är ventilspindeln (med käglan) som trycker ut stiftet.

Däremot kan det vara skit i returventilen som gör att flödet stryps.

Demmpa Demmpa skrev:
Packboxen är den delen med stiftet, packboxen är bara en tätning.

Packboxen sitter i ventilinsatsen som i sin tur sitter i ventilhuset.

Om stiftet fjädrar ut som det ska så bör ventilinsatsen fungerar som den ska, för det är ventilspindeln (med käglan) som trycker ut stiftet.

Däremot kan det vara skit i returventilen som gör att flödet stryps.
Ah. Och att få ordning på eventuell skit i returventilen så är det isärplockning som gäller antar jag? För ja, stiftet fjädrar väldigt fint utan tveksamheter.

Det kan räcka med att stänga & öppna returventilen några/flera gånger.
Men det finns risk att spindeltätningen läcker eller börja läcka, så det är bra att ha lite skräptrasor å lägga under returventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Det kan räcka med att stänga & öppna returventilen några/flera gånger.
Men det finns risk att spindeltätningen läcker eller börja läcka, så det är bra att ha lite skräptrasor å lägga under returventilen.
Jag öppnade locket till returventilen men där sipprar det ut stadigt utan att sluta verkar det som. Är hela returventilen kass, tro? Det ska väl inte läcka nåt bara för att man öppnar locket?
Vit returventil med avskavt lock som läcker, i en diskussion om möjliga problem med läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normalt ska det inte läcka något, men packningen har nog torkat och spruckit.

Antingen byter man packningen eller hela ventilen eller så låter man det vara och tar att det läcker lite vid de få tillfällen man behöver använda ventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Normalt ska det inte läcka något, men packningen har nog torkat och spruckit.

Antingen byter man packningen eller hela ventilen eller så låter man det vara och tar att det läcker lite vid de få tillfällen man behöver använda ventilen.
Ok, är väl inte hela världen att det läcker med locket av eftersom det är så måttligt. Ska testa att öppna/stänga för att se om jag får fart på det, men pga vattnet så ser jag inte ner riktigt. Är det en insexnyckel eller flat skruvmejsel eller nåt som ska stoppas ner? Är den gängad så att man skruvar motsols några varv för att öppna helt? Eller ska man vrida 90 grader?

Känner faktiskt att radiatorn är något varmare i ovankant och kall i underkant, så det är väl returventilen eller sörja som är i vägen.

Troligen är det medel/stor spårmejsel som ska användas.
Ca 7-8 varv brukar det vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.